Образ Грінченка-письменника в публіцистиці МУРу

Roman Kozlov

Анотація


Творчість Бориса Грінченка по-різному оцінювалася протягом 20 століття. В СРСР офіційна наука то вихваляла його, то забороняла згадувати. Період 1940-х років з цього погляду важливий, оскільки є можливість побачити, як Грінченка оцінювали емігранти в час офіційної заборони. Мистецький український рух (1945–1948, МУР) був потужним сплеском активності митців-емігрантів.

До кінця 1920-х років історики української літератури (І. Франко, С. Єфремов, О. Барвінський) вписали Грінченка в контекст покоління «вісімдесятників». Там йому відвели чільне місце «першого професійного письменника на Україні». Головним принципом побудови таких історій був популярний в той час поколіннєвий підхід. Тому дослідники зауважували, що Грінченко близький до «сімдесятників», проте розташовували його в іншому поколінні.

МУР не був монолітним утворенням. У ньому постійно виникали дискусії та різні групи. Проте проведений аналіз свідчить, що учасники руху доволі високо цінували спадщину Грінченка. Вони відводили його творчості важливе місце в просвітницькому русі. Разом з тим Ю. Шевельов та В. Петров чітко означили неможливість розвитку поезії Грінченка в бік модернізму.

Головним історико-літературним принципом у 1940-х роках стає стильовий. Тому учасники МУРу розглядають Грінченка не як представника покоління, а як носія певних стильових домінант. За їхніми оцінками, у прозі Грінченка утілилися досягнення європейської реалістичної прози 19 ст. У публіцистичних висловлюваннях представників різних груп МУРу він постає своєрідним маркером кінця домодерного періоду української літератури.

У статті наведені штрихи до портрету Бориса Грінченка в українському літературознавстві. Такий портрет слід виписати, ураховуючи всі етапи становлення його образу протягом 20 ст.


Ключові слова


Борис Грінченко; Мистецький український рух; поезія; проза; історія літератури; покоління

Повний текст:

PDF

Посилання


REFERENCES (TRANSLITERATED)

Barvinskyi, O. (1921). Istoriia ukrainskoi literatury. Vol. 2. Lviv: NTSh. (in Ukrainian)

Hrabovych, H. (1997). Do istorii ukrainskoi literatury. Kyiv: Osnovy. (in Ukrainian)

Hrytsai, O. (1947). Bankrot literatury. Orlyk, 10, 8–11. (in Ukrainian)

Dontsov, D. (1923). Kryza ukrainskoi literatury. Literaturno-naukovyi vistnyk, 79(4), 351–370. (in Ukrainian)

Yevtushenko, S. (2013). Tvorchist Borysa Hrinchenka v konteksti yevropeiskoi literatury kintsia XIX – pochatku XX stolit (Doctoral dissertation, Borys Grinchenko Kyiv University). (in Ukrainian)

Yefremov, S. (1995). Istoriia ukrainskoho pysmenstva. Kyiv: Femina. (in Ukrainian)

Zerov, M. (1960). Nove ukrainske pysmenstvo. Munich. (in Ukrainian)

Kobyzhcha, N. (2017). Kulturnytska diialnist Borysa Hrinchenka: svitohliadnyi aspekt. Kyiv: Lira-K. (in Ukrainian)

Kostetskyi, I. (1947). Ukrainskyi realizm XX st. MUR, 3, 33–37. (in Ukrainian)

Petrov, V. (n.d.) Ihor Kostetskyi ta yoho krytyky. Mashynopys pidhotovanyi dlia zbirnyka «Svitannia» [Manuscript]. Archive of UVAN (CXLV, 1–3). (in Ukrainian)

Petrov, V. (1946). Istoriosofichni etiudy. MUR, 2, 7–18. (in Ukrainian)

Petrov, V. (1946a). Mykola Zerov i Ivan Franko. Ridne Slovo, 6, 31–46. (in Ukrainian)

Pohribnyi, A. (1990)/ Borys Hrinchenko v literaturnomu rusi kintsia XIX – pochatku XX st.: pytannia ideino-estetychnoi evoliutsii. Kyiv: Lybid. (in Ukrainian)

Samchuk, U. (1946). Velyka literatura. MUR, 1, 38–52. (in Ukrainian)

Franko, I. (1984). Zibrannia tvoriv u 50 tomakh. Vol. 41. Kyiv: Naukova dumka. (in Ukrainian)

Shevchuk, Hr. [Shevelov Yu.]. (1947, February 16). Pravo na eksperyment ta yoho mezhi. Ihor Kostetskyi, Opovidannia pro peremozhtsiv. Ukrainska trybuna, р. 4. (in Ukrainian)

Sherekh [Shevelov], Yu. (1946). Styli v suchasnii ukrainskii literaturi na emigratsii. MUR, 1, 53–80. (in Ukrainian)

Sherekh [Shevelov], Yu. (1947, July 20). Chy kryza liudyny vyzvolnoho rukhu? Chas, p. 5. (in Ukrainian)

King, K. J. (1972). The generation theory in German literary criticism. German Life and Letters, 25(4), 334–343. DOI: 10.1111/j.1468-0483.1972.tb00792.x




DOI: http://dx.doi.org/10.28925/2311-259x.2018.4.3

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Ліцензія Creative Commons
Цей твір ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна.