МІЛОСЛАВ НОВОТНИ. ЦВИНТАРІ КАРЕЛА ГИНЕКА МАХИ

Автор(и)

  • Halyna Klichak Київський університет імені Бориса Грінченка, кафедра української літератури, компаративістики та соціальних комунікацій

Анотація

Переклад із чеської та коментарі – Галина Клічак

 

Перекладено за виданням: Miloslav Novotný, Hřbitovy Karla Hynka Máchy, Literární noviny. Ročník 12, číslo 6, strany 118-119, rok 1939. (Оцифрований архів Інституту чеської літератури. – Режим доступу: http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=LitN/12.1939/6/118.png та http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=LitN/12.1939/6/119.png )

 

Стаття присвячена перепохованню Карела Гинека Махи у Празі. Автор вдається до осмислення доробку письменника та пропонує аналіз байронічного та чеського стилю поетичного романтизму у творчості Карела Гинека Махи.

Карел Гинек Маха (1810–1836) – чеський поет-романтик, художник, якого вважають основоположником доби романтизму в Чехії і його найяскравішим представником. Окрім поезії, Маха писав ще й прозу, його визначним прозовим твором є роман «Цигани» (Cikáni), написаний у 1835 році. Захоплювався театром, написав чотири драми. Помер від холери незадовго до власного весілля. Був похований у місті Літомнєржіце, де його і застала тяжка хвороба. Найпопулярнішим і найвизначнішим твором стала поема «Май» (1836), що належить до творів, які й досі найбільше перевидаються на території Чеської Республіки.

К.-Г. Маха як митець, на жаль, не був визнаний за життя, це й досі гнітить чехів. Критики-сучасники звинувачували молодого поета у недостатньому співчутті до страждань рідного народу. Також закидали надмірне нечеське і неслов’янське захоплення стилем Байрона.

Поет із 1835 року вів щоденник – основне джерело, яке зараз дає його дослідникам достовірні факти про думки й емоційний стан поета. Але цей рукописний свідок життя митця й досі викликає протиріччя, оскільки творився за допомогою вигаданих Махою шифрувань. Вперше щоденник був розшифрованим чеським прозаїком Якубом Арбесом у 1884 році. Повністю його зміг розшифрувати і опублікувати Карел Янский у 1920-х роках, але й нині зафіксовані у щоденнику Махи переживання і, відповідно, їхній вплив на творчість найвизначнішого представника чеського романтизму цікавлять літературознавців.

Перепоховання Махи відбулося у травні 1939 році. Його останки були вивезені з Літомнєржіц (це вже були заселені німцями Судети) і перевезені у Прагу. Труну несли на руках через всю столицю. На перепоховання прийшло понад сто тисяч пражан. На той час акція мала і масштабний антифашистський підтекст — Маху демонстративно забрали із заселеної німцями землі і повернули чеському народові. Ховаючи Маху знову, чехи ховали знову і власну свободу. Відтоді Карел Гинек Маха вважається не лише символом національного чеського мистецтва, а й символом чеської свободи.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Downloads


Переглядів анотації: 609

Опубліковано

14.07.2014

Як цитувати

Klichak, H. (2014). МІЛОСЛАВ НОВОТНИ. ЦВИНТАРІ КАРЕЛА ГИНЕКА МАХИ. Синопсис: текст, контекст, медіа, (2 (6). вилучено із https://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/96

Номер

Розділ

Світова філологічна думка українською