Тілесність як експеримент і перформанс у романі Олега Полякова «Рабині й друзі пані Векли»

Olha Bashkyrova

Анотація


Статтю присвячено актуальній проблемі сучасного літературознавства — художній репрезентації людської тілесності у великій прозі початку XXI століття. Метою статті є виявлення художньої своєрідності образного втілення найбільш показових соціокультурних тенденцій, пов’язаних із переживанням досвіду «буття-в-тілі», у романі Олега Полякова «Рабині й друзі пані Векли». Твір розглянуто з позицій жанрово-стильового аналізу, що враховує посутні трансформації художньої свідомості нового зламу століть, зокрема переосмислення світоглядно-естетичної парадигми постмодернізму. Водночас у дослідженні належну увагу приділено екстралітературним чинникам формування художнього світу Олега Полякова, передусім — концепціям людського тіла як соціокультурного конструкту, поширеним у сучасній гуманітаристиці. Доведено, що, вдаючись до складної жанрової форми, автор відображує у своєму творі протилежні тенденції, властиві сучасному сприйняттю людської тілесності, — ставлення до тіла як продукту соціального конструювання і усвідомлення ризиків, пов’язаних із таким підходом. Результати дослідження відкривають нові перспективи наукового осмислення закономірностей літературного процесу межі XX–XXI століть у широкому мистецькому та філософському контексті.

Ключові слова


тілесність; роман; жанр; постмодернізм; постпостмодернізм; віртуалізація; ігрові стратегії

Повний текст:

PDF

Посилання


REFERENCES (TRANSLITERATED)

Aheieva, V. (2004). Zhinochyi prostir: Feministychnyi dyskurs ukrainskoho modernizmu. Kyiv: Vydavnytstvo “K.I.S.”, 535 p. (in Ukrainian)

Hundorova, T. (2013). Luzer yak heroy suchasnoyi ukrayinskoyi literatury: symptom “khvoroho tila”. In T. Hundorova. Tranzytna kul’tura: Symptomy postcolonial’noyi travmy (pp. 150–204). Kyiv: Hrani-T. (in Ukrainian)

Hundorova, T. (2013). Pisljachornobyljsjka biblioteka. Ukrajinsjkyj literaturnyj postmodernizm. Kyiv: Krytyka. (in Ukrainian)

Zabuzhko, O. (2009). Zhinka-avtor, abo Znadoby do ukarayinskoyi hendernoyi mifolohiyi. In: O. Zabuzhko. Khroniky vid Fortinbrasa (pp. 152–191). Kyiv: Fact, (in Ukrainian)

Zborovska, N. (2006) Kod ukrajinsjkoji literatury: Proekt psykhoistoriji novitnjoji ukrajinsjkoji literatury. Kyiv: Akademvydav. (in Ukrainian)

Il’in, I. (2001). Postmodernizm: Slovar terminov. Moscow: INTRADA. (in Russian)

Kruhlyi stil “Sytuatsiia postmodernizmu v Ukraini” (2001). Kino-Teatr, 6, 2–12. (in Ukrainian)

Lebedynceva, N. (2014). Tilo jak gheneracijnyj marker v ukrajinsjkij poeziji drughoji polovyny XX — XXI storichchja. In T. Hundorova & A. Matusiak (Eds.). Postkolonializm. Gheneraciji. Kuljtura (pp. 280–293). Kyiv: Laurus. (in Ukrainian)

Lys, V. (2015). Kaminj posered sadu. Kharkiv: Klub simejnogho dozvillja. (in Ukrainian).

Man'kovskaja, N. (1999). Ot modernizma k postpostmodernizmu via postmodernizm. In: Kollazh-2 (pp. 19–25). Moscow: IF RAN. (in Russian)

Mukha, O. (2010). Transformaciji ljudsjkoji tilesnosti u XXI storichchi: na shljakhu do “tila majbutnjogho”. Socioghumanitarni problemy ljudyny, 5, 60–68. (in Ukrainian)

Poljakov, O. (2015). Rabyni j druzi pani Vekly. Kyiv: KM Publishing. (in Ukrainian)

Cvetus-Sal'hova, T. (2010). Distinkcija ponjatij “telo” i “telesnost'” v kul'turologicheskih issledovanijah. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta kul'tury i iskusstv, 13, 10–16. (in Russian)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Ліцензія Creative Commons
Цей твір ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна.