Тілесність як експеримент і перформанс у романі Олега Полякова «Рабині й друзі пані Векли»
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2018.2.1626Ключові слова:
тілесність, роман, жанр, постмодернізм, постпостмодернізм, віртуалізація, ігрові стратегіїАнотація
Статтю присвячено актуальній проблемі сучасного літературознавства — художній репрезентації людської тілесності у великій прозі початку XXI століття. Метою статті є виявлення художньої своєрідності образного втілення найбільш показових соціокультурних тенденцій, пов’язаних із переживанням досвіду «буття-в-тілі», у романі Олега Полякова «Рабині й друзі пані Векли». Твір розглянуто з позицій жанрово-стильового аналізу, що враховує посутні трансформації художньої свідомості нового зламу століть, зокрема переосмислення світоглядно-естетичної парадигми постмодернізму. Водночас у дослідженні належну увагу приділено екстралітературним чинникам формування художнього світу Олега Полякова, передусім — концепціям людського тіла як соціокультурного конструкту, поширеним у сучасній гуманітаристиці. Доведено, що, вдаючись до складної жанрової форми, автор відображує у своєму творі протилежні тенденції, властиві сучасному сприйняттю людської тілесності, — ставлення до тіла як продукту соціального конструювання і усвідомлення ризиків, пов’язаних із таким підходом. Результати дослідження відкривають нові перспективи наукового осмислення закономірностей літературного процесу межі XX–XXI століть у широкому мистецькому та філософському контексті.Завантаження
Посилання
REFERENCES (TRANSLITERATED)
Aheieva, V. (2004). Zhinochyi prostir: Feministychnyi dyskurs ukrainskoho modernizmu. Kyiv: Vydavnytstvo “K.I.S.”, 535 p. (in Ukrainian)
Hundorova, T. (2013). Luzer yak heroy suchasnoyi ukrayinskoyi literatury: symptom “khvoroho tila”. In T. Hundorova. Tranzytna kul’tura: Symptomy postcolonial’noyi travmy (pp. 150–204). Kyiv: Hrani-T. (in Ukrainian)
Hundorova, T. (2013). Pisljachornobyljsjka biblioteka. Ukrajinsjkyj literaturnyj postmodernizm. Kyiv: Krytyka. (in Ukrainian)
Zabuzhko, O. (2009). Zhinka-avtor, abo Znadoby do ukarayinskoyi hendernoyi mifolohiyi. In: O. Zabuzhko. Khroniky vid Fortinbrasa (pp. 152–191). Kyiv: Fact, (in Ukrainian)
Zborovska, N. (2006) Kod ukrajinsjkoji literatury: Proekt psykhoistoriji novitnjoji ukrajinsjkoji literatury. Kyiv: Akademvydav. (in Ukrainian)
Il’in, I. (2001). Postmodernizm: Slovar terminov. Moscow: INTRADA. (in Russian)
Kruhlyi stil “Sytuatsiia postmodernizmu v Ukraini” (2001). Kino-Teatr, 6, 2–12. (in Ukrainian)
Lebedynceva, N. (2014). Tilo jak gheneracijnyj marker v ukrajinsjkij poeziji drughoji polovyny XX — XXI storichchja. In T. Hundorova & A. Matusiak (Eds.). Postkolonializm. Gheneraciji. Kuljtura (pp. 280–293). Kyiv: Laurus. (in Ukrainian)
Lys, V. (2015). Kaminj posered sadu. Kharkiv: Klub simejnogho dozvillja. (in Ukrainian).
Man'kovskaja, N. (1999). Ot modernizma k postpostmodernizmu via postmodernizm. In: Kollazh-2 (pp. 19–25). Moscow: IF RAN. (in Russian)
Mukha, O. (2010). Transformaciji ljudsjkoji tilesnosti u XXI storichchi: na shljakhu do “tila majbutnjogho”. Socioghumanitarni problemy ljudyny, 5, 60–68. (in Ukrainian)
Poljakov, O. (2015). Rabyni j druzi pani Vekly. Kyiv: KM Publishing. (in Ukrainian)
Cvetus-Sal'hova, T. (2010). Distinkcija ponjatij “telo” i “telesnost'” v kul'turologicheskih issledovanijah. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta kul'tury i iskusstv, 13, 10–16. (in Russian)
Additional Files
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).