Природа народної сміхової культури і явище низового бароко в Україні
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2019.1.4Ключові слова:
бароко, низове бароко, бурлескно-травестійна поезія, народна сміхова культура, сміхова образністьАнотація
У статті розглянуто зв’язки української барокової літератури низового стильового рівня зі специфічним народно-сміховим світоглядом українців. Мета дослідження полягає в зʼясуванні впливу традицій народної сміхової культури на змістові та образні особливості гумористично-сатиричних творів барокової епохи. Проаналізовано спостереження М. Бахтіна над природою сміхових обрядово-видовищних форм Середньовіччя, які проектуються на народні обрядові дійства українців. У результаті дослідження встановлено, що для народного обрядового сміху характерні такі риси, як святковість, всенародність, універсальність, амбівалентність, життєствердність. Ці ознаки фольклорного світобачення позначилася і на творах низового бароко. Бурлескна творчість розглядається як мистецьке вираження специфічного бурлескного світобачення, тотожного народній сміховій культурі. У народній культурі сміх виступає універсальним об’єднуючим началом, вираженням повноцінного погляду на світ, альтернативою серйозному світогляду. Мета такого сміху – не деструкція, а поштовх до самовдосконалення. Сміх служить своєрідним стержнем, віссю народного та бурлескного світобачення та знаходить свій вияв як у творах фольклору, так і в літературній бурлескній творчості. Проаналізовано особливий тип народної сміхової образності, що вплинув на літературу низового бароко. Провідною його особливістю є зниження, приземлення, тобто переведення всього високого, духовного, ідеального в матеріально-тілесний план. Це стосується категорії святості та народних уявлень про матеріально-тілесні потреби людини. Доведено, що показ тілесних потреб у народній творчості та зразках низового бароко набуває комічного висвітлення, гіперболізується, хоча в цілому має позитивний, життєствердний, а не деструктивний характер. Новизна статті полягає у спробі аналізу бурлескно-травестійної спадщини у двох аспектах – у проекції на основні структурні складові української народної сміхової культури та з огляду на специфіку бурлескного світобачення. Практичне значення дослідження полягає в тому, що наведені в роботі паралелі ілюструють діалог академічної бурлескної культури з народною сміховою творчістю в період Бароко.
Завантаження
Посилання
Bakhtin, M. (1990). Rable i narodnaja kul'tura srednevekov'ja i Renessansa [Rabelais and the folk culture of the Middle Ages and the Renaissance]. Moscow: Novyj mir.
Bovsunivska, T. (2001). Istoriia ukrainskoi estetyky pershoi polovyny ХІХ stolittia . [History of Ukrainian aesthetics of the first half of the XIX century ]. Kyiv: Vydavnychyi dim D. Buraho.
Britsyna, O., & Holovakha, I. (2005). Karnaval revoliutsii [ Carnival of the Revolution ]. Krytyka, 3, 17–19.
Bulashev, H. (1993). Ukrainskyi narod u svoikh lehendakh, relihiinykh pohliadakh ta viruvanniakh. Kosmohonichni ukrainski narodni pohliady ta viruvannia [Ukrainian people in their legends, religious beliefs and beliefs. Cosmogonic Ukrainian folk beliefs and beliefs ]. Kyiv: Dovira.
Chyzhevskyi, D. (1994). Istoriia ukrainskoi literatury: vid pochatkiv do doby realizmu. [History of Ukrainian literature: from the beginning to the time of realism ]. Ternopil: Femina.
Dei, O. (Ed.). (1974). Ukrainski narodni pisni, v zapysakh Zoriana Dolenhy-Khodakovskoho. [Ukrainian folk songs recorded by Zorian Dolenha-Khodakovskyi ]. Kyiv: Naukova dumka.
Dei. O. (Ed.). (1985). Narodni pisni v zapysakh Mykoly Hoholia [Folk songs in the records of Nikolai Gogol ]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Franko, I. (1980). Do istorii ukrainskoho vertepu XVIII v. [ To the history of the Ukrainian vertebrate of the eighteenth century ]. In I. Franko, Zibrannia tvoriv u 50 tomakh (Vol. 36, 170–210). Kyiv: Naukova dumka.
Hrushevskyi, M. (1993). Istoriia ukrainskoi literatury [History of Ukrainian Literature] (Vol. 1). Kyiv: Lybid.
Karol, M. (2016). Khrystyianska tematyka v ukrainskykh humorystychno-satyrychnykh tvorakh epokhy Baroko i proiav u nykh burlesknoho svitobachennia [ Christian themes in the Ukrainian comic and satirical works of the Baroque era and the manifestation of them in the Burlesque worldview ]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho , 1(30), 143–154.
Kyrylenko, N. (2016). Evoliutsiinyi kharakter narodnoho humoru yak natsionalnoho kodu ukraintsiv [ Evolutionary character of folk humour as the national code of Ukrainians]. Naukovyi visnyk MNU imeni V. O. Sukhomlynskoho. Filolohichni nauky (Literaturoznavstvo), 1(17), 120–123.
Lanovyk, M., & Lanovyk, Z. (2006). Ukrainska usna narodna tvorchist [Ukrainian oral folk art] (4th ed.). Kyiv: Znannia-Pres.
Litopys ruskyi [Chronicle of the Rus ]. (1989). Kyiv: Dnipro.
Makhnovets, L. (1959). Humor i satyra nashykh predkiv [ Humor and satire of our ancestors]. In L. Makhnovets (Ed.), Davnii ukrainskyi humor i satyra (pp. 5–40). Kyiv: Derzhavne vydavnytsvo khudozhnoi literatury. Р. 5–40.
Myshanych, O. (Ed.). (1983). Ukrainska literatura XVIII st. Poetychna tvorchist. Dramatychni tvory. Prozovi tvory [Ukrainian literature of the XVIII century. Poetic creativity Dramatic works. Prose works ]. Kyiv: Naukova dumka.
Nomys, M. (Ed.). (1993). Ukrainski prykazky, pryslivia i take inshe [Ukrainian sayings, proverbs etc.]. Kyiv: Lybid.
Tananaeva, L. (1982). O nizovyh formah v iskusstve Vostochnoj Evropy v jepohu barokko (XVII–XVIII vv.) [ On grass-roots forms in the art of Eastern Europe in the Baroque era (XVII–XVIII centuries) ]. In Primitiv i ego mesto v hudozhestvennoj kul'ture Vostochnoj Evropy Novogo i Novejshego vremeni (pp. 29–43). Moscow: Nauka.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).