Екзистенційне осмислення смерті в українській та англійській прозі міжвоєнних десятиліть

  • Ivanna Devdiuk Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0003-3435-4694
Ключові слова: смерть, вина, рефлексія, межова ситуація, екзистенція, танатологія

Анотація

Стаття присвячена вивченню смерті як екзистенційного феномена. Актуальність розвідки викликана відсутністю порівняльних досліджень указаної проблеми. Її мета — осмислення екзистенціалу смерті у прозі українських і англійських авторів міжвоєнних десятиліть. Аналіз здійснено на матеріалі повістей «Остап Шептала», «Повість без назви» В. Підмогильного, романів «Честь» М. Могилянського, «Розмальована вуаль» С. Моема та «До маяка» В. Вулф. Предметом розвідки є філософські рефлексії персонажів як суб’єк­тивних мислителів, у площині яких актуалізуються авторські візії смерті. Теоретико-методологічною основою є концепції представників екзистенцфілософії (С. К’єркегора, М. Гайдеґґера, К. Ясперса, А. Камю), у яких смерть розглядається як базовий екзистенціал людського буття. Ставлення героїв аналізованої прози до смерті розцінюється крізь призму диференціації смерті як події і як межової ситуації, або феномена смертності й феномена смерті. У ході дослідження виявлено, що важливою передумовою набуття танатологічного досвіду персонажами є «смерть Іншого», яка породжує відчуття вини, спонукуючи до активних дій. Для Остапа Шептали, Городовського, Кітті, містера Рамзі безпосередня зустріч зі смертю близьких людей означає межову ситуацію, у якій відкривається екзистенція власної конечності, що є основним чинником становлення їх як особистостей і набуття свободи. Натомість в образах лікарів Каліна й Волтера, які перебувають у полоні власних амбіцій, спостережено сприйняття смерті Іншого як об’єктивного факту. Самогубство чоловіків — наслідок відчаю, спричиненого усвідомленням власної слабкості, що призводить до відмови від себе. Останнє розглядається як одна з форм ухиляння від смерті. Спільним для персонажів як виразників авторських інтенцій є стан відчуженості й самотності, викликаний дегуманізацією міжвоєнної дійсності. Перспективи подальших студій убачаються у вивченні проблеми крізь призму архетипної критики, доцільним є також розширення арсеналу досліджуваних творів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Ivanna Devdiuk, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

Кандидат філологічних наук, доцент

Посилання

Berdyaev, N. (1995). Tsarstvo Dukha i tsarstvo Kesarya [The Kingdom of God and the Kingdom of Caesar]. Moscow: Respublika.

Camus, A. (1990). Buntuyushchiy chelovek. Filosofiya. Politika. Iskusstvo. [The Rebell. Philosophy. Politics. Art]. Moskva: Politizdat.

Heidegger, M. (1993) Vremya i bytie: Stati i vystupleniya [Time and being. Articles and speeches]. Moscow: Respublika.

Heidegger, M. (1998). Buduvaty, prozhyvaty, myslyty [Building, Living, Thinking]. In T. Vozniak. Teksty ta pereklady (pp. 313–360). Kharkiv: Folio. Retrieved from: http://www.ji.lviv.ua/ji-library/Vozniak/text-i-perekl/kn3-heid1.htm

Heidegger, M. (2003). Bytie i vremya [Being and time]. Kharkov: Folio, 2003.

Homilko, O. (2001). Metafizyka tilesnosti. Doslidzhennia, rozdumy, ekskursy [Metaphysics of corporeality. Research, reflections, excursions]. Kyiv: Naukova dumka

Jaspers, K. (1991). Smysl i naznachenie istorii [The origin and goal of history]. Moskva: Politizdat.

Jaspers, K. (2012). Filosofiya. Kniga vtoraya. Prosvetlenie ekzistentsii [Philosophy. Book two. Enlightenment of existence]. Moscow: «Kanon» ROOI «Reabilitatsiya».

Kerkegor, S. (2011). Ili ili. Fragment iz zhizni [Either/Or. A fragment of life]. SPb.: Izdatelstvo Russkoy Khristianskoy Gumanitarnoy Akademii, Amfora.

Kierkegaard, S. (2005). Zaklyuchitelnoe nenauchnoe posleslovie k «Filosofskim krokham» [Concluding unscientific postscript to philosophical fragments]. SPb.: SPb. university publ.

Kierkegaard, S. (2010). Strakh i trepet [Fear and trembling]. Moscow: Kulturnaya revolyutsiya.

Kovaliv, Yu. (2017). Istoriia ukrainskoi literatury kinets XIX poch. XXI st. [History of the Ukrainian literature of the end of the XIX — beginning of the XXI cent.]. (Vol. 5). Kyiv: Akademiia.

Kutsenko, V. (2013). Tradytsiia ekzystentsiinoi temporalnosti: S. Kier­kegor i M. Haidegger [Tradition of existential temporality: S. Kierkegaard and M. Heidegger]. Filosofski obrii, 30, 32–40.

Melnyk, V. (2003). Suvoryi analityk doby: Valerian Pidmohylnyi v ideino-estetychnomu konteksti ukrainskoi prozy pershoi polovyny ХХ st. [The harsh analyst of the time: Valeryan Pidmogylny in the ideological and aesthetic context of the Ukrainian prose of the first half of the XX century]. In Dosvid kokhannia i krytyka chystoho rozum. Valerian Pidmohylnyi: teksty ta konflikt interpretatsii (pp. 341–352). Kyiv: Fakt.

Moem, V.-S. (2016). Rozmalovana vual. [The Painted Veil]. Kharkiv: Klub Simeinoho Dozvillia.

Mohylianskyi, M. (2015). Chest. Vbyvstvo. Vybrane. [Honor. Murder. Selected]. Kyiv: Akademiia.

Nestelieiev, M. (2013). Na mezhi: suitsydalnyi dyskurs ukrainskoho modernizmu [On the edge: suicidal discourse of Ukrainian modernism]. Kyiv: Akademvydav, 2013.

Petrova, N. (2016). Funktsionirovanie ekzistentsionalnykh kontseptov «zhizn» i «smert» v khudozhestvenno-yazykovoy kartine mira romana V. Vulf «Na mayak» [The functioning of the existential concepts of «life» and «death» in the artistic and linguistic picture of the world of the novel «To the lighthouse» by V. Wolf]. Izvestiya Samarskogo nauchnogo tsentra Rossiyskoy akademii nauk. Sotsialnye, gumanitarnye, mediko-biologicheskie nauki, 1–2, 234–239.

Pidmohylnyi, V. (1991). Ostap Sheptala [Ostap Sheptala]. In Istoriia pani Yivhy: Opovidannia, povist (pp. 107–171). Kyiv: Veselka.

Pidmohylnyi, V. (2016). Povist bez nazvy: vybrani tvory [A story without a title: selected works]. Kyiv: Znannia.

Sartre, J.-P. (2001). Buttia i nishcho. Narys fenomenolohichnoi ontolohii [Being and nothing. Essay on phenomenological ontology]. Kyiv: Osnovy.

Vulf V. (2017). Do maiaka [To the lighthouse]. Kyiv: Znannia.


Переглядів анотації: 31
Завантажень PDF: 28
Опубліковано
2019-06-30
Розділ
Історія літератури як структура