Образ Грінченка-письменника в публіцистиці МУРу
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2018.4.3Ключові слова:
Борис Грінченко, Мистецький український рух, поезія, проза, історія літератури, поколінняАнотація
Творчість Бориса Грінченка по-різному оцінювалася протягом 20 століття. В СРСР офіційна наука то вихваляла його, то забороняла згадувати. Період 1940-х років з цього погляду важливий, оскільки є можливість побачити, як Грінченка оцінювали емігранти в час офіційної заборони. Мистецький український рух (1945–1948, МУР) був потужним сплеском активності митців-емігрантів.
До кінця 1920-х років історики української літератури (І. Франко, С. Єфремов, О. Барвінський) вписали Грінченка в контекст покоління «вісімдесятників». Там йому відвели чільне місце «першого професійного письменника на Україні». Головним принципом побудови таких історій був популярний в той час поколіннєвий підхід. Тому дослідники зауважували, що Грінченко близький до «сімдесятників», проте розташовували його в іншому поколінні.
МУР не був монолітним утворенням. У ньому постійно виникали дискусії та різні групи. Проте проведений аналіз свідчить, що учасники руху доволі високо цінували спадщину Грінченка. Вони відводили його творчості важливе місце в просвітницькому русі. Разом з тим Ю. Шевельов та В. Петров чітко означили неможливість розвитку поезії Грінченка в бік модернізму.
Головним історико-літературним принципом у 1940-х роках стає стильовий. Тому учасники МУРу розглядають Грінченка не як представника покоління, а як носія певних стильових домінант. За їхніми оцінками, у прозі Грінченка утілилися досягнення європейської реалістичної прози 19 ст. У публіцистичних висловлюваннях представників різних груп МУРу він постає своєрідним маркером кінця домодерного періоду української літератури.
У статті наведені штрихи до портрету Бориса Грінченка в українському літературознавстві. Такий портрет слід виписати, ураховуючи всі етапи становлення його образу протягом 20 ст.
Завантаження
Посилання
REFERENCES (TRANSLITERATED)
Barvinskyi, O. (1921). Istoriia ukrainskoi literatury. Vol. 2. Lviv: NTSh. (in Ukrainian)
Hrabovych, H. (1997). Do istorii ukrainskoi literatury. Kyiv: Osnovy. (in Ukrainian)
Hrytsai, O. (1947). Bankrot literatury. Orlyk, 10, 8–11. (in Ukrainian)
Dontsov, D. (1923). Kryza ukrainskoi literatury. Literaturno-naukovyi vistnyk, 79(4), 351–370. (in Ukrainian)
Yevtushenko, S. (2013). Tvorchist Borysa Hrinchenka v konteksti yevropeiskoi literatury kintsia XIX – pochatku XX stolit (Doctoral dissertation, Borys Grinchenko Kyiv University). (in Ukrainian)
Yefremov, S. (1995). Istoriia ukrainskoho pysmenstva. Kyiv: Femina. (in Ukrainian)
Zerov, M. (1960). Nove ukrainske pysmenstvo. Munich. (in Ukrainian)
Kobyzhcha, N. (2017). Kulturnytska diialnist Borysa Hrinchenka: svitohliadnyi aspekt. Kyiv: Lira-K. (in Ukrainian)
Kostetskyi, I. (1947). Ukrainskyi realizm XX st. MUR, 3, 33–37. (in Ukrainian)
Petrov, V. (n.d.) Ihor Kostetskyi ta yoho krytyky. Mashynopys pidhotovanyi dlia zbirnyka «Svitannia» [Manuscript]. Archive of UVAN (CXLV, 1–3). (in Ukrainian)
Petrov, V. (1946). Istoriosofichni etiudy. MUR, 2, 7–18. (in Ukrainian)
Petrov, V. (1946a). Mykola Zerov i Ivan Franko. Ridne Slovo, 6, 31–46. (in Ukrainian)
Pohribnyi, A. (1990)/ Borys Hrinchenko v literaturnomu rusi kintsia XIX – pochatku XX st.: pytannia ideino-estetychnoi evoliutsii. Kyiv: Lybid. (in Ukrainian)
Samchuk, U. (1946). Velyka literatura. MUR, 1, 38–52. (in Ukrainian)
Franko, I. (1984). Zibrannia tvoriv u 50 tomakh. Vol. 41. Kyiv: Naukova dumka. (in Ukrainian)
Shevchuk, Hr. [Shevelov Yu.]. (1947, February 16). Pravo na eksperyment ta yoho mezhi. Ihor Kostetskyi, Opovidannia pro peremozhtsiv. Ukrainska trybuna, р. 4. (in Ukrainian)
Sherekh [Shevelov], Yu. (1946). Styli v suchasnii ukrainskii literaturi na emigratsii. MUR, 1, 53–80. (in Ukrainian)
Sherekh [Shevelov], Yu. (1947, July 20). Chy kryza liudyny vyzvolnoho rukhu? Chas, p. 5. (in Ukrainian)
King, K. J. (1972). The generation theory in German literary criticism. German Life and Letters, 25(4), 334–343. DOI: 10.1111/j.1468-0483.1972.tb00792.x
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).