Моделювання простору в українському детективі другої половини ХХ ст.
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2019.3.1Ключові слова:
детектив, простір, колонія, метрополія, колективні стратегіїАнотація
Актуальність дослідження зумовлена недооцінкою впливу розважальної літератури на формування уявлень про світ у читача. Відтак мета представленої статті — продемонструвати, як просторові структури радянського детективу керують створенням значень, формуючи колективні стратегії. Предметом розвідки є співвідношення закордонного та радянського простору, а також локального та імперського, яким був радянський. Основним методом дослідження є структуралістський аналіз, а інтерпретація отриманих за допомогою нього результатів здійснювалася в контексті ідей постколоніальної критики. Це визначає новизну роботи, яка полягає в розгляді детективних текстів радянського періоду як носія не лише політичної ідеології, але й колоніального погляду. У результаті дослідження з’ясовано, що моделювання простору в українськім детективі 1950–1980-х років визначається співвідношенням світового та імперського простору, наділених етичними оцінками, а також імперського і локального, що творять систему знань про світ. При цьому простір українського детективу цього періоду відчутно звужений, якщо порівнювати його з детективом 1920-х років чи російським детективом 1950–80-х. Описаний простір часто позбавлений національних ознак або ж вони існують неакцентовано. Натомість увага зосереджується на досягненнях влади: нових будівлях і переобладнанні старих, промислових об’єктах. «Розважальний» текст закріплював тиражований масмедіа наратив цивілізаційної місії радвлади та її успіхів. Міський простір найчастіше визначається виробництвом і торгівлею, переважно нелегальною. І саме вона стає осердям зображення столиці Союзу — Москви. У представленні її як центру збуту краденого іноземцям виявляється приховане неприйняття метрополії. Але зображення Києва як усередненого «обласного центру» демонструє колоніальну мімікрію та стратегію асиміляції. Містифікація простору, характерна для текстів про злочини з ідеологічною механікою, руйнувала асоціювання відповідальності за них з конкретними містами. Натомість місця пам’яті акцентували понесені втрати в боротьбі з зовнішнім ворогом, що підвищувало емоційну цінність УРСР у складі Союзу. Таким чином, аналізовані тексти демонструють однозначні стосунки між світом та імперією, але складні між імперією і колонією. У перспективі дослідження доцільно порівняти зображення простору в російських детективах (столичних і регіональних авторів), а також у детективах інших республік та країн Варшавського договору.
Завантаження
Посилання
Fiamengo, J. (2004). Regionalism and Urbanism. In: The Cambridge Companion to Canadian Literature (pp. 241–262). Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CCOL0521814413.012.
Krukovets, O. (1978). Chornyi pavian [Black cynocephalus]. Lviv: Kameniar.
Lotman, Y. (1995). [O detective I “detektivnom literaturoviedenii”] [About detective stories and detective literary studies]. In: O dueli Pushkina bez “tajn” I “zagadok”: issledovanie, a nie rassledovanie [About Pushkin’s duel without misteries: research, but not investigation]. In: Lotman Y. Pushkin: Biographia pisatielia; Statii I zamietki, 1960-1990; “Yevgeni Oniegin”: Komentarij [Pushkin: Biography of the writer; Articles and Notes, 1960-1990; “Eugene Onegin”: Comment] (pp. 375–378) St. Petersburg: Isskustwo-SPB.
Nojman, B., Rupp, Y. (2015). Formirovanie kulturnych topographij I dinamika serialnosti: dielo Sherloka Holmsa [The formation of cultural topographies and the dynamics of seriality: the case of Sherlock Holmes] In: Topographii populiarnoj kultury [Topographies of popular culture] (pp. 33–63). Moskow: Nowoje literaturnoje obozrenie.
Sambuk, R. (1974). Kolekcia profesora Staha [Professor Stach's collection]. Retrieved from http://maxima-library.org/knigi/knigi/b/28943?format=read.
Sambuk, R. (1978). Buria na ozeri [Storm on the lake]. Retrieved from http://chtyvo.org.ua/authors/Sambuk_Rostyslav/Buria_na_ozeri.
Shovkoplias, Y. (2016). Pronyklyvist likaria Piddubnogo [The insight of the doctor Pіddubny]. In: Postril na shodah. Antologia detektyvnoi prozy 20–30-kh rokiv XX stolittia [Shot on the stairs. Anthology of detective prose in the 20–30's of the twentieth century] (pp. 279–526). Kyiv: Tempora.
Soja, E. W. (1996). Thirdspace. Journeys to Los Angeles and Other Real-and-Imagined Places. Cambridge, Mass.; Oxford: Blackwell.
Storey, J. (2005). Teoriya kultury ta masova kultura [Cultural Theory and Popular Culture]. Kyiv: Akta.
Tompson, E. (2006). Trubadury imperii: Rosijska literatura i kolonializm [Troubadours of the Empire: Russian Literature and Colonialism]. Kyiv: Osnovy.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).