Компаративна поетика сучасного політичного роману як субжанру альтернативної історії
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2019.4.1Ключові слова:
метажанр альтернативна історія, субжанр політичний роман, компаративна генологія, компаративна поетика, дискурс національної ідеї, архетип національного герояАнотація
Предметом дослідження є порівняльна генологія та поетика політичного роману метажанру альтернативної історії в українській та західноєвропейській літературі. Тому мета дослідження — розкрити базові особливості поетики політичного роману як субжанру альтернативноісторичної прози та імплікувати український роман метажанру альтернативної історії вказаного субжанру в дискурс сучасної західноєвропейської літератури засобами компаративного аналізу. Основними методами, що були застосовані в статті, є зіставний та порівняльний. Новизна роботи полягає у структурному компаративному аналізі зразків української, німецької, британської, польської альтернативноісторичної прози задля визначення спільних та відмінних рис поетики творів цього генологічного різновиду, що досі не були здійснені. У результаті дослідження з’ясовано, що романи німецької, британської, польської та української альтернативної історії, написані в межах субжанру альтернативноісторичного політичного роману, мають відмінні риси в поетиці та структурно-композиційному вирішенні творів, в той самий час, спостерігається їхня спорідненість у жанровому та стильовому форматі, ідейно-тематичному фокусі творів. Роман О. Меньшова «Третя терція», як і роман Я. Дукажа «Лід», написаний в межах художніх прийомів пригодницького роману; обидва романи мають стилістичні маркери політичного роману та жанрово представляють роман — альтернативну історію. Відмінні риси цих двох творів чітко прослідковуються на мовному, символьному рівнях. Роман німецького письменника Т. Вермеса «Він знову тут» апелює хронотопно до «золотого віку Німеччини», в сенсі консолідації німецької нації, залишаючи осторонь етичне питання впливу теорій і практик фашизму в Європі, а оповідання-повість О. Ірванця «Львівська брама» характеризується інтрачасовістю, хоча ідейно-тематичний фокус обох творів стосується пошуку та відродження національного героя як творця національної ідеї. Спираючись на одну з важливих характеристик альтернативної історії — множинність, — С. Фрай у романі «Як творити історію» зосереджується на переході від загального до конкретного, тобто від history до story. На прикладі життя однієї сім’ї С. Фрай демонструє способи та конкретні алгоритми творення великої історії. Подібно до С. Фрая, відповідає на питання про способи творення історії Ю. Щербак у романі «Хроніки міста Ярополя». Точка біфуркації в романі останнього не лише переводить реальний історизм роману в поле альтернативної історії, але й змінює полярність генеральної емоційної картини твору з мінорного у мажорний, дозволяє автору описати, проаналізувати й спрогнозувати національну українську історію на прикладі зрізу історико-політичного відтинку життя одного міста.
Завантаження
Посилання
Beley, L. (2010). Khymernyi sotsrealizm Serhiia Zhadana [The bizarre social realism of Sergii Zhadan]. Litakcent. Retrieved from: http://litakcent.com/2010/09/27/dvi-recenziji-na-voroshylovhrad.
Bociurkiw, M. (2007). Comfort food for breakups. The Memoir of a Hungry Girl. Vancouver: Arsenal Pulp Press.
Bovsunivska, T. (2015). Zhanrovi modyfikatsii suchasnoho romanu [Genre modifications of the modern novel]. Kharkiv: Disa plyus.
Dukaj, J. (2007). Lód. Warszawa: Wydawnictwo Literackie.
Filonenko, S. (2011). Masova literatura v Ukraini: dyskurs / gender / zhanr [Mass literature in Ukraine: discourse / gender / genre]. Donetsk: LANDON– ХХІ.
Fry, S. (1996). Making History. NY: Penguin Random House
Gelder, K. (2004). Popular Fiction: The Logics and Practices of a Literary Field. Abingdon: Routledge. https://doi.org/0.4324/ 9780203023365
Irvanets, О. (2010). Lvivska brama [Lviv’s Gate]. Kharkiv: Folio.
Katsman, R. (2013). Literature, History, Choice: The Principle of Alternative History in Literature (S. Y. Agnon, The City with All That is Therein). Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
Kharchuk, R. (2008). Suchasna ukrainska proza: postmodernyi period [Contemporary Ukrainian prose: the postmodern period]. Kyiv: Academia.
Korneiko, I., Petrova, O., & Popova, N. (2014). Teoria zhanru: teoretychni ta prykladni aspekty [Genre theory: theoretical and applied aspects]. Kharkiv: Drukarnya Madryd.
Kovaliv, Yu. (2007). Literaturoznavcha entsyklopedia [Encyclopedia of Literary Studies]. Vol. 1. Kyiv: Academia.
Pabisek, M. (2008, 7 marca). Głos lodu. Polityka. Retrieved from: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/ksiazki/247673,1,recenzja-ksiazki-jacek-dukaj-lod.read.
Shcherbak, Yu. (2008). Khroniky mista Yaropolya [Chronicles of the Jaropol city]. Kharkiv: Folio.
Shippey, T. (2016). Hard reading: learning from science fiction. Liverpool: Liverpool University Press. https://doi.org/10.5949/liverpool/9781781382615.001.0001
Wermes, T. (2012). Er ist wieder da. Köln: Lübbe GmbH& Co. KG.
Zhadan, S. (2010). Voroshylovhrad. Kharkiv: Folio.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).