Освітня журналістика в Україні: сучасний стан і перспективи розвитку

Автор(и)

  • Petro Katerynych Київський національний університет ім. Тараса Шевченка, Інститут журналістики https://orcid.org/0000-0002-5967-2368

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259x.2020.4.6

Ключові слова:

освітня журналістика, ЗМІ освітньої тематики, траєкторії освітньої журналістики, Педпреса, Освіта.ua, НУШ, Освіторія

Анотація

У статті вивчено розробленість поняття «освітньої журналістики» в українському та європейському журналістикознавстві, визначено поняття «контенту освітньої тематики», типологію та функції ЗМІ на освітню тематику. Дослідження є актуальним, оскільки вперше в українському журналістикознавстві здійснено ґрунтовну спробу дослідити поняття «освітньої журналістики». Мета дослідження — визначити поняття «освітньої журналістики» в українському медіадискурсі та проаналізувати типологічні й жанрові особливості (на прикладі обраних інтернет-видань освітньої тематики). Методом дослідження обрано кількісний контент-аналіз, оскільки він дає змогу зрозуміти проблематику в освітній сфері, на якій аналізовані ЗМІ акцентують найвищу увагу, а також галузі освіти, що висвітлюються найменше. Новизна роботи полягає у введенні до українського журналістикознавства поняття «ЗМІ освітньої тематики», «траєкторії освітньої журналістики», розробці структури мультимедійної редакції освітнього ЗМІ. Складність роботи з контентом освітньої тематики полягає в тому, що освітня журналістика per se є спеціалізованою галуззю знань, однак серед галузей освіти виділяють дошкілля, середню освіту, вищу, інклюзивну (між іншим, олігофрено-, сурдо- і тифлопедагогіки), післядипломну, андрагогіку. У дослідженні наведено результати кількісного контент-аналізу інтернет-ЗМІ освітньої тематики «Освіта.ua», «Педпреса», «Освіторія» та «НУШ» (загалом проаналізовано 6 623 публікації в цих ЗМІ), що сприяло визначенню тем і жанрів, які превалюють у журналістських матеріалах на освітню тематику, а також джерел походження цих матеріалів — авторських чи запозичених з інших ресурсів (зокрема МОНУ). Результати дослідження мають не лише теоретичне, але й практичне значення, оскільки можуть бути враховані в ході розробки навчальних програм для підготовки освітніх журналістів, укладання термінологічної бази та формування рекомендацій для роботи освітнього журналіста.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Petro Katerynych, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка, Інститут журналістики

аспірант

Посилання

Christians, C. G., Glasser, T. L., … McQuail, D. (2009). Normative theories of the media: journalism in democratic societies. University of Illinois Press.

Fitzgerald, T., Gunter, Н., & White, J. (Eds.) (2012). Hard labour? Academic work and the changing landscape of higher education, Vol. 7. Emerald Group Publishing. https://doi.org/10.1108/S1479-3628(2012)7

Komunikatsiyna stratehiya MON 2017–2020 rr. [Сommunication strategy of Ministry of Education and Science of Ukraine 2017–2020]. (2017). https://mon.gov.ua/storage/app/media/komunikaczijna-strategiya-mon-2017-2020.pdf

Konovets, O. (2003). Aktualni pytannia masovo-informatsiinoi pidtrymky ukrainskoi osvity. [Current issues of mass communication support for Ukrainian education]. Naukovi zapysky instytutu zhurnalistyky, 11, 101–106.

Leikin, V. (2020). Obrazovatel'naja zhurnalistika: problemy i perspektivy. [Educational journalism: problems and perspectives] Global & regional research, 2, 567–575.

Luhmann, N. (2002). Das Erziehungssystem der Gesellschaft. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

McQuail, D. (1987). Mass Communication Theory: An Introduction. SAGE Publications.

Nelson, L. (2014, December 22). Why journalists hate to write about education. Vox. https://www.vox.com/2014/12/22/7435883/education-journalism-kevin-carey

Pérez., G. (1998). El periodismo educativo: objetivos. Revista Latina de Comunicacion Social, 15, 172–183. https://doi.org/10.12795/Ambitos.1998.i01.08

Rizun, V., & Ivanov, V. (2013). Osvita u sferi media [Education in the field of media]. In V. Ivanov, O. Volosheniuk, & A. Kulakova (Eds.). Ukrayins'kyy medialandshaft — 2012 (pp. 44–48). Kyiv.

Schaar, K. (2020). Bildungsjournalismus. http://bildungsjournalismus.de/

Shash, M., & Bondarenko, E. (2015). Rol' SMI v uchebno-vospitatel'nom processe… [The role of the media in the educational process]. Mediaobrazovanie, 1, pp. 50–64.

Siebert, F. S., Peterson, T., & Schramm, W. (1956). Four theories of the press: The authoritarian, libertarian, social responsibility, and Soviet communist concepts of what the press should be and do. University of Illinois Press.

Terepyshchyi, S. (2016). Suchasni osvitni landshafty [Modern educational landscapes]. Kyiv: Feniks.

VUE [The Great Ukrainian Encyclopedia]. (2020). Typolohiya ZMI [Typology of mass media]. https://vue.gov.ua

Wiesner, Ch., & Peherstorfer, M. (2006). Bildungsjournalismus als Herausforderung. PISA-Berichterstattung 2004. In: Journalismus in Österreich (S. 32–42). Salzburg: Abteilung Journalistik, Fachbereich Kommunikationswissenschaft, Universität Salzburg.

Downloads


Переглядів анотації: 152

Опубліковано

2020-12-25

Як цитувати

Katerynych, P. (2020). Освітня журналістика в Україні: сучасний стан і перспективи розвитку. Синопсис: текст, контекст, медіа, 26(4), 151–158. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2020.4.6

Номер

Розділ

Медіа та віртуальна реальність