Засоби комічного в богословсько-полемічному трактаті Теофілакта Лопатинського «Обличєниє нєправды расколничєская»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.2.3

Ключові слова:

сатира, сарказм, іронія, бароко, полемічний трактат, українська література, російські старовіри

Анотація

Предметом дослідження є богословсько-полемічний трактат «Обличение неправды расколническая» (1745)  Теофілакта Лопатинського, який став реакцією на «Поморские ответы» братів Денисових. Трактат є цікавим передовсім авторською риторикою, а не суто богословськими аргументами. У статті наголошено на впливові української літератури на російську старообрядницьку прозу та її ролі в процесі становлення російської літератури. Окреслюються етапи розвитку старообрядницької літератури. Виокремлюються специфічні риси полеміки з представниками Виго-Лексинської громади. Крім того, визначаються етапи розвитку та стильові особливості, характерні для української богословської полеміки того часу. У статті розглянуто трактат у контексті характерних особливостей української барокової літератури. Також аналізується передмова Арсенія Мацієвича. Науково-методологічною основою дослідження є праці Д. Чижевського, Л. Ушкалова, арх. Ігоря (Ісіченка), І. Бондаревської, М. Сулими, Д. Лихачова, О. Панченка, І. Єрьоміна, Л. Сазонової, Н. Гур’янової та ін. Мета дослідження — окреслити функції сарказму та іронії в трактаті «Обличєниє нєправды расколничєская» Теофілакта Лопатинського, який започатковує полеміку богословів «київської школи» з представниками Виго-Лексинської громади. Наукову новизну становить те, що в статті вперше описано засоби комічного в трактаті «Обличєниє нєправды расколничєская» Теофілакта Лопатинського (сарказм, сатира, іронія). У результаті дослідження встановлено, що засоби комічного є провідними рисами стилю Теофілакта Лопатинського. Автор вдається до них, щоб створити в уяві читачів образ спільнот старовірів як місць шахраїв та невігласів. Ця думка контрастує із образом розкольницьких земель як уособлення зла і свого роду пекельного простору, створеним раніше іншим представником київської школи — Дмитром Тупталом. У тексті «Обличения ...» автори «Поморских ответов» фактично постають як персонажі тексту. Крім того, засоби їх характеристики вказують на поступову секуляризацію літератури.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Kateryna Borysenko, Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая

Кандидат філологічних наук, доцент

Посилання

Bondarevska, I. (2005). Paradoksalnist estetychnoho v ukrainskii kulturi XVII–XVIII stolit [The paradox of the aesthetic in the Ukrainian culture of the XVII–XVIII centuries]. PARAPAN.

Borysenko, K. (2015). Stylistychni osoblyvosti ukrainskykh bohoslovsko-polemichnykh traktativ, spriamovanykh proty “staroho obriadu”. Synopsys: tekst, kontekst, media, 2(10). https://doi.org/10.28925/2311-259x.2018(1)1518

Lopatynskyi, F. (1745). Oblichenie nepravdy raskolnicheskiya [Exposing the Lies of the schismatics].

Matsievich, A. (1861). Uveshchanie k raskolniku, Arseniya Matsievicha byvshego mitropolita Rostovskogo. Pravoslavnyy sobesednik. Izdavaemyy pri Kazanskoy dukhovnoy akademii, 3, 182–205, 295–334, 413–450. Tipografiya gubernskogo pravleniya.

Ob Arsenii Matsieviche kak oblichitele raskola. (1861). Pravoslavnyy sobesednik. Izdavaemyy pri Kazanskoy dukhovnoy akademii, 3, 349–393. Tipografiya gubernskogo pravleniya.

Panchenko, A. (1980). Novye ideologicheskie i khudozhestvennye yavleniya literaturnoy zhizni pervoy chetverti XVIII veka [New ideological and artistic phenomena of literary life in the first quarter of the 18th century]. In: A. Panchenko, G. Moiseeva. Istoriya russkoy literatury: T. 1. Drevnerusskaya literatura. Literatura XVIII veka [History of Russian literature: V. 1. Old Russian literature. Literature of the 18th century]. http://panchenko.pushkinskijdom.ru/Default.aspx?tabid=2345

Prokopovych, F. (1979). Pro rytorychne mystetstvo [On rhetorical art] In: F. Prokopovych. Filosofski tvory: T. 1 [Philosophical works: T. 1]. Naukova dumka.

Tuptalo Dmytro (sv. Dymytrii Rostovskyi) (1748). Rozysk o Raskolnicheskoy brynskoy vere [Research on the schismatic faith].

Galatowsky, I. (1678). The Old Western Church shows to the new Roman Church the origin of the S. Spirit from the Father himself, not from the Son.

Downloads


Переглядів анотації: 236

Опубліковано

30.06.2021

Як цитувати

Borysenko, K. (2021). Засоби комічного в богословсько-полемічному трактаті Теофілакта Лопатинського «Обличєниє нєправды расколничєская». Синопсис: текст, контекст, медіа, 27(2), 57–62. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.2.3

Номер

Розділ

Історія літератури як структура