Модус театральності у творчості представників угруповання «Бу-Ба-Бу»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.4.1

Ключові слова:

театральність, карнавал, постмодернізм, постколоніалізм, «Бу-Ба-Бу», національна література, тілесність

Анотація

Статтю присвячено феномену театралізації художньої картини світу у творчості авторів-репрезентантів угруповання «Бу-Ба-Бу» (Юрій Андрухович, Віктор Неборак, Олександр Ірванець), які здійснюють масштабне оновлення українського письменства шляхом театралізації дійсності. Саме тому модус театральності якнайкраще проявляє основні художні принципи угрупування (бурлеск-балаган-буфонада). Актуальність дослідження зумовлена необхідністю поглибленого аналізу творчості представників «Бу-Ба-Бу» в аспекті театральності. Предметом розгляду є поетологічні особливості, система персонажів та принципи характеротворення представників угрупування. Метою цієї статті є виявлення світоглядної самобутності літературного доробку угрупування «Бу-Ба-Бу» з погляду оприявлення в ньому театрального дискурсу що визначає новизну дослідження. Для досягнення мети використані порівняльний, порівняльно-історичний та описовий методи.

Результати дослідження. Велику прозу Ю. Андруховича і драматургію О. Ірванця розглянуто в контексті постмодерністської концепції «суспільства театру», що трактує різні форми соціального і культурного життя як різновиди перформансу, а також у зв’язку з поняттям кемпу, для якого характерне іронічне рефлексування масової культури і естетизація повсякдення. Виміри театральності реалізуються угрупованням передусім у формі карнавалу, що постає засобом подолання постколоніальної травми і особливим простором існування (активне залучення публіки до театралізованого дійства, стирання меж між «театром» і дійсним життям). Звернення до основних положень теорії карнавалу М. Бахтіна дозволило виявити особливості естетики «кризових періодів» у прозі й драматургії сучасних авторів (протиставленість офіційним дискурсам, тотальна свобода і фамільярність, акцентуація тілесного «низу»). Особлива увага приділена тілесності, що виявляє карнавальні риси (гротескність, плинність, динамізм) і водночас перетворюється на засіб реабілітації свободи і віталістичної енергії людини, корелюючи з постколоніальним суспільним контекстом. Доведено, що національна своєрідність творчості митців проявляється передусім у конструктивному характері карнавалу, який, формально співвідносячись із ризомою,  імпліцитно утверджує ціннісну вертикаль.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Оксана Ніколаєва, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця

викладач кафедри мовної підготовки

Посилання

Andrukhovych, Yu. (1999). Perverziia [Perversion]. Klasyka.

Andrukhovych, Yu. (2017). Rekreatsii [Recreations]. Fabula.

Andrukhovych, Yu., Irvanets, O., & Neborak, V. (2007). “Bu-Ba-Bu”. Vybrani tvory. Poeziia, proza, eseistyka [“Bu-Ba-Bu”. Selected works. Poetry, prose, essays]. Piramida.

Bakhtin, M. (1990). Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kultura srednevekovya i Renessansa [Francois Rabelais’ works and folk culture of the Middle Ages and Renaissance]. Khudozhestvennaya literatura.

Berbenets, M. (2007). Tekst pastysh u tvorchosti Yuriia Andrukhovycha [The text of the pastiche in Yuriy Andrukhovich's works]. Slovo i chas, 2, 49–59.

Bondareva, O. (2006). Mif i drama v novitnomu literaturnomu konteksti: ponovlennia strukturnoho zviazku cherez zhanrove modeliuvannia [Myth and drama in a modern literary context: renewal of the structural connection through the genre modelling]. Chetverta khvylia.

Bortnik, Zh. (2016). Suchasna monodrama yak kulturno-istorychnyi fenomen: heneza, poetyka, retseptsiia [Modern monodrama as a cultural and historical phenomenon: genesis, poetics, reception] (Thesis of Candidate of philological sciences. Lesia Ukrainka Easteuropean National University).

Filonenko, N. (2007). Hrupa «Bu-Ba-Bu» yak yavyshche ukrainskoho literaturnoho protsesu [The group “Bu-Ba-Bu” as a phenomenon of the Ukrainian literary process] (Thesys of Candidate of philological sciences. V. N. Karazin Kharkiv National University).

Gurin, S. (2018). Kontseptsiya karnavala M. Bakhtina i teoriya arkhaicheskogo prazdnika V. Toporova [M. Bakhtin’s concept of the carnival and V. Toporov’s theory of the archaic holiday]. Topos: Literaturno-filosofskiy zhurnal. 19.04. http://www.topos.ru/article/ontologicheskie-progulki/koncepciyakarnavala-m-bahtina-i-teoriya-arhaicheskogo-prazdnika-v

Hundorova, T. (2013). Pisliachornobylska biblioteka: Ukrainskyi literaturnyi postmodernizm [Post-Chernobyl library: Ukrainian literary postmodernism]. Krytyka.

Ilin, I. (2001). Postmodernizm. Slovar terminov [Postmodernism. Glossary of terms]. INTRADA.

Irvanets, O. (2005a). Elektrychka na Velykden [Train for Easter]. In O. Irvanets. Luskunchyk-2004: Piesy, virshi (Pp. 87–117). Fakt.

Irvanets, O. (2005b). Recording. In O. Irvanets. Luskunchyk-2004: Piesy, virshi (Pp. 17–36). Fakt.

Kharchuk, R. (2011). Suchasna ukrainska proza. Postmodernyi period [Modern Ukrainian prose. Postmodern period]. VTs “Akademiia”.

Matusiak, A. (2014). Kemp u tvorchosti pysmennykiv Bu-Ba-Bu [Kemp in the works of writers Bu-Ba-Bu]. In A. Matusiak (Ed.). Perekhresni stezhky ukrainskoho maskulinnoho dyskursu. Kultura y literatura XIX–XX st. (Pp. 254–274).

Merezhinskaya, A. (2007). Russkaya postmodernistskaya literatura [Russian postmodern literature]. VPTs “Kyivskyi universytet”.

Tsokol, O. (2017). Tekstovi stratehii ukrainskoi dramaturhii 1980–2010‑kh rokiv [Textual strategies of Ukrainian drama in the 1980s and 2010s] (Thesis of Candidate of philological sciences. Borys Grinchenko Kyiv University).

Downloads


Переглядів анотації: 490

Опубліковано

25.12.2021

Як цитувати

Ніколаєва, О. (2021). Модус театральності у творчості представників угруповання «Бу-Ба-Бу». Синопсис: текст, контекст, медіа, 27(4), 204–211. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.4.1

Номер

Розділ

Практики інтерпретації художнього тексту