О. Кониський в рецепції І. Франка: процеси зближення, відштовхування і меморіалізації

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.4.5

Ключові слова:

пам'ять, національна ідентичність, нація, місця пам'яті, український П'ємонт, Галичина

Анотація

У статті проаналізовано рецепцію О. Кониського в літературно-критичній і публіцистичній спадщині І. Франка. Важливим пунктом дослідження про взаємозв’язок національної ідентичності з місцями пам’яті служить спостереження П. Нора про те, що спільні символи стають основою спільної ідентичності індивідів, тоді носії колективної пам’яті вже не потребують особливих знань для досягнення ними спільної ідентичності. В аспекті запропонованої теми проінтерпретовано такі поняття, як «знакова постать перехідної доби», «Галичина — український П’ємонт», і значення конкретного місця-символу — Наукового товариства Шевченка, на які свого часу звернув увагу Франко, глорифікуючи постать Кониського, і які досі мають притягальні властивості, зумовлюючи процеси національної ідентифікації, культуртрегером яких і був Кониський.

Предмет дослідження — в аспекті вчень про культурну пам’ять і місця пам’яті простежити вписування постаті О. Кониського в культурно-історичний канон України. Об’єкт аналізу — літературно-критичний і публіцистичний доробок Франка. З опорою на сучасну концепцію культурної пам’яті та дослідження про місця пам’яті простежити формування locus memoria покоління українофілів на прикладі вписування постаті О. Кониського в культурно-історичний канон України — у цьому й полягає мета розвідки. Зазначена мета передбачає вирішення таких завдань: докладно проаналізувати постать Кониського в літературно-критичному дискурсі Франка; виявити вплив ментального
і генераційного чинника на їхні стосунки; з’ясувати шляхи меморіалізації постаті Ко­ниського в рецепції Франка.

У результаті проведеного аналізу шляхом залучення підходів біографічного, історико-літературного, емпіричного методів дослідження вдалося з’ясувати, що попри певні суперечності особистого й світоглядного характеру Франко високо оцінював роль Кониського в розбудові українського наукового й культурного простору.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Надія Бойко, Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України

Кандидат філологічних наук, старший науковий співробітник

Посилання

Assmann, A. (2012). Prostory spohadu. Formy ta transformatsii kulturnoi pamiati [Spaces of memory. Forms and transformations of cultural memory]. Nika-Tsentr.

Assmann, J. (2004). Kulturnaya pamyat. Pismo, pamyat o proshlom i politicheskaya identichnost v vysokikh kulturakh drevnosti [Cultural memory. Writing, memory of the past and political identity in the high cultures of antiquity]. Jazyki slavjanskoj kul’tury.

Connerton, P. (2004). Yak suspilstva pamiataiut [How Societies Remember]. Naka-Tsentr.

Franko, I. (1976–1986). Zibrannia tvoriv u 50 tomakh [Collection of works in 50 volumes]. Naukova dumka.

Franko, I. (2008–2010). Zibrannia tvoriv u 50 tomakh. Dodatkovi tomy [Collection of works in 50 volumes. Additional volumes]. Naukova dumka.

Halbwachs, M. (2005). Kollektivnaya i istoricheskaya pamyat [Collective and historical memory]. Neprikosnovennyy zapas, 2–3, 8–27.

Horyslavets, V. (1990). I. Franko ta O. Konyskyi [I. Franko and O. Konyskyi]. Literatura ta kultura Polissia, 1, 196–198.

Horyslavets, V. (1991). Tvorchi vzaiemozviazky I. Franka i O. Konyskoho [Creative relationships between I. Franko and O. Konyskyi]. In Ivan Franko i natsionalne vidrodzhennia. LNU.

Hrabovych, H. (2000). Shevchenko, yakoho ne znaiemo. (Z problematyky symvolichnoi avtobiohrafii ta suchasnoi retseptsii poeta) [Shevchenko, whom we do not know. (On the issue of symbolic autobiography and modern reception of the poet)]. Krytyka.

Hyrych, I. (2011). “Mozhna liubyty Ukrainu tak, yak liubyv yii Konyskyi, — ale bilsh, yak vin, — liubyt ne mozhna” (Do 175-richchia vid dnia narodzhennia Oleksandra Konyskoho, odnoho z fundatoriv NTSh) [“You can love Ukraine as Konyskyi loved it — but more than him — you can not love” (To the 175th anniversary of the birth of Olexandr Konyskyi, one of the founders of NTSh)]. Visnyk NTSh, 46, 22–26.

Kharchuk, R. (2021). Shevchenko, yoho chytachi y nechytachi u XIX st. [Shevchenko, his readers and non-readers in the XIX century]. IL NANU.

Kyrychynskyi, O. (2011). Franko v Kyievi [Franko in Kyiv]. In M. Hnatiuk (Ed.). Spohady pro Ivana Franka (pp. 230–233). Kameniar.

Nora, P. (2014). Teperishnie, natsiia, pamiat [Present, nation, memory]. Klio.

Smilianska, V. (2014). Biohraf ta yoho “khronika” [Biographer and his “chronicle”]. In O. Konyskyi. Taras Shevchenko-Hrushivskyi. Khronika yoho zhyttia (с. 3–32). Klio.

Downloads


Переглядів анотації: 213

Опубліковано

25.12.2021

Як цитувати

Бойко, Н. (2021). О. Кониський в рецепції І. Франка: процеси зближення, відштовхування і меморіалізації. Синопсис: текст, контекст, медіа, 27(4), 231–237. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.4.5

Номер

Розділ

Доба народництва: простір інтерпретації