О. Кониський в рецепції І. Франка: процеси зближення, відштовхування і меморіалізації
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.4.5Ключові слова:
пам'ять, національна ідентичність, нація, місця пам'яті, український П'ємонт, ГаличинаАнотація
У статті проаналізовано рецепцію О. Кониського в літературно-критичній і публіцистичній спадщині І. Франка. Важливим пунктом дослідження про взаємозв’язок національної ідентичності з місцями пам’яті служить спостереження П. Нора про те, що спільні символи стають основою спільної ідентичності індивідів, тоді носії колективної пам’яті вже не потребують особливих знань для досягнення ними спільної ідентичності. В аспекті запропонованої теми проінтерпретовано такі поняття, як «знакова постать перехідної доби», «Галичина — український П’ємонт», і значення конкретного місця-символу — Наукового товариства Шевченка, на які свого часу звернув увагу Франко, глорифікуючи постать Кониського, і які досі мають притягальні властивості, зумовлюючи процеси національної ідентифікації, культуртрегером яких і був Кониський.
Предмет дослідження — в аспекті вчень про культурну пам’ять і місця пам’яті простежити вписування постаті О. Кониського в культурно-історичний канон України. Об’єкт аналізу — літературно-критичний і публіцистичний доробок Франка. З опорою на сучасну концепцію культурної пам’яті та дослідження про місця пам’яті простежити формування locus memoria покоління українофілів на прикладі вписування постаті О. Кониського в культурно-історичний канон України — у цьому й полягає мета розвідки. Зазначена мета передбачає вирішення таких завдань: докладно проаналізувати постать Кониського в літературно-критичному дискурсі Франка; виявити вплив ментального
і генераційного чинника на їхні стосунки; з’ясувати шляхи меморіалізації постаті Кониського в рецепції Франка.
У результаті проведеного аналізу шляхом залучення підходів біографічного, історико-літературного, емпіричного методів дослідження вдалося з’ясувати, що попри певні суперечності особистого й світоглядного характеру Франко високо оцінював роль Кониського в розбудові українського наукового й культурного простору.
Завантаження
Посилання
Assmann, A. (2012). Prostory spohadu. Formy ta transformatsii kulturnoi pamiati [Spaces of memory. Forms and transformations of cultural memory]. Nika-Tsentr.
Assmann, J. (2004). Kulturnaya pamyat. Pismo, pamyat o proshlom i politicheskaya identichnost v vysokikh kulturakh drevnosti [Cultural memory. Writing, memory of the past and political identity in the high cultures of antiquity]. Jazyki slavjanskoj kul’tury.
Connerton, P. (2004). Yak suspilstva pamiataiut [How Societies Remember]. Naka-Tsentr.
Franko, I. (1976–1986). Zibrannia tvoriv u 50 tomakh [Collection of works in 50 volumes]. Naukova dumka.
Franko, I. (2008–2010). Zibrannia tvoriv u 50 tomakh. Dodatkovi tomy [Collection of works in 50 volumes. Additional volumes]. Naukova dumka.
Halbwachs, M. (2005). Kollektivnaya i istoricheskaya pamyat [Collective and historical memory]. Neprikosnovennyy zapas, 2–3, 8–27.
Horyslavets, V. (1990). I. Franko ta O. Konyskyi [I. Franko and O. Konyskyi]. Literatura ta kultura Polissia, 1, 196–198.
Horyslavets, V. (1991). Tvorchi vzaiemozviazky I. Franka i O. Konyskoho [Creative relationships between I. Franko and O. Konyskyi]. In Ivan Franko i natsionalne vidrodzhennia. LNU.
Hrabovych, H. (2000). Shevchenko, yakoho ne znaiemo. (Z problematyky symvolichnoi avtobiohrafii ta suchasnoi retseptsii poeta) [Shevchenko, whom we do not know. (On the issue of symbolic autobiography and modern reception of the poet)]. Krytyka.
Hyrych, I. (2011). “Mozhna liubyty Ukrainu tak, yak liubyv yii Konyskyi, — ale bilsh, yak vin, — liubyt ne mozhna” (Do 175-richchia vid dnia narodzhennia Oleksandra Konyskoho, odnoho z fundatoriv NTSh) [“You can love Ukraine as Konyskyi loved it — but more than him — you can not love” (To the 175th anniversary of the birth of Olexandr Konyskyi, one of the founders of NTSh)]. Visnyk NTSh, 46, 22–26.
Kharchuk, R. (2021). Shevchenko, yoho chytachi y nechytachi u XIX st. [Shevchenko, his readers and non-readers in the XIX century]. IL NANU.
Kyrychynskyi, O. (2011). Franko v Kyievi [Franko in Kyiv]. In M. Hnatiuk (Ed.). Spohady pro Ivana Franka (pp. 230–233). Kameniar.
Nora, P. (2014). Teperishnie, natsiia, pamiat [Present, nation, memory]. Klio.
Smilianska, V. (2014). Biohraf ta yoho “khronika” [Biographer and his “chronicle”]. In O. Konyskyi. Taras Shevchenko-Hrushivskyi. Khronika yoho zhyttia (с. 3–32). Klio.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Надія Бойко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).