Образ жінки похилого віку в наративах мас-медіа під час російсько-української війни

Автор(и)

  • Віталій Бабенко Запорізький національний університет

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259x.2022.2.6

Ключові слова:

масова свідомість, пропаганда, російська пропаганда, інформаційна війна, комунікація, ЗМІ, мем, медіареальність, архетип, стереотип, тілесність

Анотація

Стаття присвячена функціонуванню в комунікаційному просторі ЗМІ та інтернет-мемах образів літньої жінки як концептів, що формувалися під впливом подій російсько-української війни після 24 лютого 2022 року. Предмет дослідження актуалізується в контексті зміни стереотипів гендерних ролей при формуванні правового суспільства, стратегій інформаційної війни та ідеологічної пропаганди, покликаної вплинути на міжнародний імідж України. Мета дослідження полягає в аналізі медійного образу жінки похилого віку з урахуванням таких понять, як «інформаційна війна», «пропаганда», «стереотип», «архетип», оскільки через них здійснюється вплив на масову свідомість, зокрема формуються ціннісні категорії, унормовуються світоглядні моделі, легітимізуються процеси гуманізації.

Завдяки використанню методів аналізу, узагальнення, інтерпретації вдалося систематизувати образи жінки похилого віку як активного мас-медійного повідомлення. У результаті дослідження з’ясовано відмінність наративів в образах літньої жінки, що формують українське та російське інформаційні середовища. Визначено комунікаційну мету поширення цих образів, а також встановлено різницю в механізмах популяризації символічної фігури жінки похилого віку в засобах масової комунікації. Новизна дослідження полягає в аналізі інформаційних процесів новітньої історії України, які перебувають у стані динамічної еволюції. Також актуальність зумовлена кросдисциплінарним баченням, що враховує досвід геронтософії та меметики — новітніх підходів для української наукової думки.

Перспектива подальших досліджень полягає в кількох напрямах. Серед наукових розвідок, що спираються на символічні коди тілесності в комунікативному полі, — аналіз розбудови гендерних та ейджистських стереотипів в українських медіа. Визначення проактивності архетипічних образів як інструменту побудови інформаційного захисту. Подальше порівняння ролі архетипів у ЗМІ правових і тоталітарних держав. Виявлення ролі маркерів тілесності в комунікативному інструментарії інформаційної війни.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Anhelova, A. (2010). Khrystyianskyi obraz starosti (sviata starist yak ideal liudskoho zhyttia) [Christian image of old age (Holy old age as ideal of human life)]. Religion and society, 2, 86–91. http://nbuv.gov.ua/UJRN/relsoc_2010_2_18

Anhelova, A. (2017). Arkhetypy Staroho ta Staroi yak strukturno-semantychnyi komponent mifolohichnoho myslennia [The archetypes of ‘The Old Man’ and ‘The Old Woman’ as a structural and semantic component of mythological thinking]. Scientific periodical of National Pedagogical Dragomanov University. Series 7: Religious studies. Cultural studies. Philosophy, 38, 183–193. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_7_2017_38_26

Bakanurskiy, A. (2002). Geroy i trikster: komicheskaya inversiya [Hero and trickster: comical inversion]. Collection of scientific works Δοξα/DOKSA, 2, 154–160. https://doi.org/10.18524/2410-2601.2002.2.178990

BBC.News.Ukraine. (2022, May 5). Shcho vidomo pro ukrainsku babusiu z chervonym praporom, yaku Rosiia zrobyla svoim symvolom [What is known about the Ukrainian granny with the red flag whom Russia has made its symbol]. BBC. https://www.bbc.com/ukrainian/news-61340284

Borovska, L. (2013). Evrystychnyi potentsial stereotypu yak fenomenu svidomosti [Euristic potential of stereotype as pragmatically oriented phenomenon of consciousness]. Bulletin of Kyiv National University of Trade and Economics, 4, 92–101. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknteu_2013_4_10

Breaking News Russia. (2022, May 17). Neozhudannaya vstrecha #putin #babushka #apteka. [An unexpected meeting #putin #grandmother #pharmacy] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=LKzMVU4bOcY

Butyrina, M. (2009). Mas-media iak seredovyshche stvorennya ta funktsionuvannya stereotypiv masovoyi svidomosti [Mass-media as a sphere of formation and functioning of mass consciousness stereotypes]. Manuscript. Dissertation for the Doctoral Degree of Social Communications, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Educational and Scientific Institute of Journalism. http://irbis-nbuv.gov.ua/aref/20100426000941

Chernivetskiy promin. (2022, April 5). U Kyievi zhinka zbyla dron okupantiv bankoyu z ogirkamy, — sotsmerezhi [In Kyiv, a woman hit an enemy drone with a jar of pickled cucumbers — social media]. Chernivetskiy promin. https://promin.cv.ua/2022/03/05/u-kyievi-zhinka-zbyla-dron-okupantiv-bankoiu-z-ohirkamy-sotsmerezhi.html

Chernyavska, L. (2021). Dosvid dyskryminatsiyi i tema dyskryminatsiyi v memakh [The experience of discrimination and the subject of discrimination in memes]. Lyudyna v ukrayinskomy suspilstvi v systemi tsinnostey prav lyudyny: suchasny vymir mediadiyalnosti: materialy Vseukrayinskoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi [An individual in the Ukrainian society in the system of human right values: the modern dimension of media activity: materials of the All-Ukrainian scientific-practical conference] (pp. 337–340). Taras Shevchenko National University of Kyiv, Educational and Scientific Institute of Journalism. http://journ.univ.kiev.ua/nauka1/wp-content/uploads/2021/05/Zbirnyk_human21.pdf

Estes, K. P. (2010). Begushchaya s volkami: zhenskiy arkhetip v mifakh i skazaniyakh [Women Who Run with the Wolves: Myths and Stories of the Wild Woman Archetype]. Sofia.

Herda, H. (2019, April 19). Female tricksters in the Old Testament. Shocker Open Access Repository. http://hdl.handle.net/10057/16111

Ivannikova, L. (2015). “Iak moskalia u shory ubrat”: folklorni siuzhety XVII–XXI st. pro kozatsku “tryksteriadu” [“How to make a Moskal wear blinders”: folklore storylines of XVII–XXII centuries about the Cossack ‘tricksteriade’]. Slovo i chas, 10, 76–85. http://nbuv.gov.ua/UJRN/sich_2015_10_10

Kozyriatska, S. (2016). Dyskursni praktyky media-sfery Rosii: syntez dvokh ideolohii chy rozmyvannia oriientyriv [Discourse practices of the Russian mass media sphere: the synthesis of two ideologies or dithering of landmarks]. Scientific works of Kamianets-Podilskiy National Ivan Ohienko University. Philological sciences, 42, 239–244. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npkpnu_fil_2016_42_59

KurskCity. (2022, May 24). Zhurnalisty Mash pobyvali v Kurskoy oblasti v gostyakh u “Baby Lyuby” [Mash journalists visited the Kursk region visiting Baba Lyuba]. KurskCity. https://kurskcity.ru/news/citynews/185525

Kutova, O., Cherniavska, L. (2021). Internet-mem yak skladnyk mediarealnosti [Internet mem as a component of mediariality]. Derzhava ta regiony. Series: Social communications, 4, 69–82. https://doi.org/10.32840/cpu2219-8741/2021.4(48).10

Kuts, H. (2013). Stereotypizatsiia ta mifolohizatsiia u vyborchomu protsesi [Stereotyping and mythologizing in the election process]. Suchasne suspilstvo, 2, 54–67. http://nbuv.gov.ua/UJRN/cuc_2013_2_7

Life Liga. (2022, March 3). Heroi nashoho chasu. “Tse buly pomidory!” LIGA.Life znaishla kyianku, yaka zbyla vorozhyi dron bankoiu konservatsii [Heroes of our time. “Those were pickled tomatoes!” LIGA.Life has found the Kyiv woman who hit the enemy drone with a jar of pickles]. LIGA.Life. https://life.liga.net/istoriyi/article/eto-byli-pomidory-ligalife-nashla-kievlyanku-sbivshuyu-vrajeskiy-dron-bankoy-konservatsii

Mahda, Ye. (2014). Vyklyky hibrydnoi viiny: informatsiinyi vymir [The challenges of hybrid war: information aspect]. Scientific notes of Legislation Institute of the Verkhovna Rada of Ukraine, 5, 138–142. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzizvru_2014_5_29

Markina, S. (2018, November 17). FSBabushka v apteke: strannuyu podruzhku Putina vyveli na chistuyu vodu [FSB-old woman in a pharmacy: Putin’s strange friend was exposed]. ZnajUA. https://znaj.ua/ru/politics/189427-fsbabusya-v-apteci-divnu-podruzhku-putina-viveli-na-chistu-vodu

Miy Kyiv. (2022, April 7). Tsyhany z tankom ta hopniky z BTR: pro natsiiu, yaku ne peremohty [Romanies with a tank and hoodlums with an armored personnel carrier: about the nation that would not be conquered]. Miy Kyiv. https://my-kiev.com/city/tsigani-z-tankom-ta-gopniki-z-btr-pro-natsiyu-yaku-ne-peremogti-89219.html.

Orlova, V. (2022, April 24). Ukrainska babusia vidpravyla na toi svit 6 okupantiv, 3 vidkachaly, — audioperekhoplennia [A Ukrainian granny helped 6 occupiers to the afterlife, 3 were saved — intercepted voice call]. UNIAN. https://www.unian.ua/war/v-ukrajini-babusya-otrujila-9-okupantiv-audio-novini-vtorgnennya-rosiji-v-ukrajinu-11757595.html

Platonova, S., Fokht, Ye., & Khomenko, S. (2022, May 16). “Babtsia dlia vsiiei Rosii”. Yak ukrainka z praporom SRSR stala symvolom i shcho sama pro tse dumaie [«Babushka for the entire Russia». How a Ukrainian woman with a USSR flag has become a symbol and what she herself thinks about it]. BBC. https://www.bbc.com/ukrainian/news-61462365

Riabokon, O. (2010). Stereotyp yak mekhanizm spryimannia informatsii i stereotypizatsiia yak metod vplyvu ZMI na masovu svidomist [Stereotype as a mechanism of perception of information and stereotyping as a method of influence of mass media on mass consciousness]. Scientific works of Vernadskiy National Library of Ukraine, 26, 100–109 http://nbuv.gov.ua/UJRN/npnbuimviv_2010_26_11

Shlinchak, V. (2022, May 5). Chomu ‘babusia z praporom’ ye avatarom Putina ta yoho vyrokom [Why the ‘granny with the flag’ is Putin’s avatar and his sentence]. 24 channel. https://24tv.ua/chomu-babusya-praporom-ye-avatarom-putina-yogo-virokom_n1983445

Volchek, D. (2022, May 18). Yesli b provalilas Rossiya. Dmitriy Volchek — o kulture otmeny [If Russia failed. Dmitriy Volchek about cancel culture]. Radio Svoboda. https://www.svoboda.org/a/esli-b-provalilasj-rossiya-dmitriy-volchek-o-kuljture-otmeny/31854615.html.

Downloads


Переглядів анотації: 31

Опубліковано

2022-06-30

Як цитувати

Бабенко, В. (2022). Образ жінки похилого віку в наративах мас-медіа під час російсько-української війни. Синопсис: текст, контекст, медіа, 28(2), 87–94. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2022.2.6

Номер

Розділ

Медіа та віртуальна реальність