Часові та просторові виміри дискурсу самотності в романі Крістофера Ішервуда «Самотній чоловік»
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2023.1.4Ключові слова:
час, простір, екзистенційна самотність, циркадний роман, роман одного дняАнотація
У статті представлено аналіз особливостей дискурсу самотності у його зв’язку із категоріями часу та простору в романі Крістофера Ішервуда «Самотній чоловік» (A Single Man, 1964). Актуальність розвідки продиктована загальною тенденцією до перегляду канону модерністської літератури із фокусом на її «малих» голосах. Наразі у вітчизняній англістиці та американістиці як самому роману, що став об’єктом дослідження, так і всьому доробку Ішервуда назагал приділено недостатньо уваги. Мета дослідження – визначити й охарактеризувати основні форми актуалізації у творі дискурсу самотності у вимірах часу та простору. Для досягнення мети було використано комплексний методологічний підхід, який залучає герменевтичний аналіз, техніку «close reading», аспекти жанрології (концепція циркадного роману Д. Гіґдона) та наратології (теорія паратексту Ж. Женетта).
У результаті дослідження виявлено, що самотність у романі представлена як складне багатоаспектне явище, мотивоване чинниками різного походження. Аналіз паратекстуальних елементів уможливив інтерпретацію самотності як ключової категорії твору. При цьому екзистенційний вимір постає концептуальною домінантою, на основі якої вибудовується увесь дискурс самотності в тексті.
Розглянуто форми реалізації самотності в категоріях часу та простору, зосібна, виокремлені їх зовнішні та внутрішні варіації. Зовнішній час охарактеризовано як історичне та соціально-культурне тло написання роману, пов’язане із консьюмеризацією та симулякризацією американського суспільства. На внутрішньому рівні визначено особливості темпоральної будови твору як варіанту циркадного роману: хронологічні рамки, зумовлені не лише часовим лімітом доби, але й концептуальною відмежованістю минулого та майбутнього; фокус нарації на теперішньому, почутті моменту; ефект рекурсивного повторення одного дня. Зовнішній простір поділяється на локальний, репрезентований множиною дрібних локусів (дім, лікарня, спортзал тощо), та глобальний, втілений у протиставленні природного та урбаністичного. Внутрішня площина простору має виміри пам’яті, травми, звільнення, есхатологічний, які в різних комбінаціях актуалізують самотність у просторах зовнішніх.
Завантаження
Посилання
Anderson, J. (2011). “Warm blood and live semen and rich marrow and wholesome flesh!”: A Queer Ecological Reading of Christopher Isherwood’s A Single Man. Journal of Ecocriticism, 3(1), 51–66.
Baudrillard, J. (1968). Le Système des Objets. Gallimard.
Burgess, A. (1984). Ninety-nine Novels: The Best in English Since 1939 — A Personal Choice. Allison & Busby.
Faraone, M. (2001). The Path That Leads to Safety: Spiritual Renewal and Autobiographical Narrative. In J. J. Berg & C. Freeman (Eds.), The Isherwood Century: Essays on the Life and Work of Christopher Isherwood (pp. 247–278). University of Wisconsin Press.
Garnes, D. (2001). A Single Man, Then and Now. In J. J. Berg & C. Freeman (Eds.), The Isherwood Century: Essays on the Life and Work of Christopher Isherwood (pp. 196–202). University of Wisconsin Press.
Gehlawat, M. (2013). Space, the Self, and Singularity in Le Corbusier and Christopher Isherwood. Literary Imagination, 3, 349–364. https://doi.org/10.1093/litimag/imr140
Genette, G. (1997). Paratexts: Thresholds of Interpretation. Cambridge University Press.
Gonzalez, O. (2013). Isherwood's Impersonality: Ascetic Self-Divestiture and Queer Relationality in A Single Man. Modern Fiction Studies, 4, 758–783. https://doi.org/10.1353/mfs.2013.0065
Higdon, D. (1992). A First Census of the Circadian or One-Day Novel. The Journal of Narrative Technique, 22(1), 57–64.
Isherwood, C. (2010). A Single Man. Random House. (Original work published 1964)
Khamitov, N. (2017). Samotnist u liudskomu butti. Dosvid metaantropolohii [Loneliness in Human Existence. The Experience of Meta-anthropology]. KNT.
Kopystianska, N. (2012). Chas i prostir u mystetstvi slova [Time and Space in the Art of Word]. PAIS.
Marsh, V. (2010). On ‘the Problem of the Religious Novel’: Christopher Isherwood and A Single Man. Literature & Theology, 24(4), 378–396. https://doi.org/10.1093/litthe/frq048
Matos, A. D. (2014, January 22). Connection Failed: An Analysis of Christopher Isherwood’s [A Single Man]. https://angelmatos.net/2014/01/22/connection-failed-an-analysis-of-christopher-isherwoods-a-single-man/
McCrum, R. (2015, August 17). The 100 best novels written in English: the full list. The Guardian. https://www.theguardian.com/books/2015/aug/17/the-100-best-novels-written-in-english-the-full-list
Nagarajan, S. (1972). Christopher Isherwood and the Vedantic Novel: A Study of ‘A Single Man’. ARIEL: A Review of International English Literature, 3(4), 63–71.
Peters, M. M. (2019). Resonances of Love and Social Complexity in the Circadian Novel: Virginia Woolf, Christopher Isherwood, and Mulk Raj Anand [Master’s thesis, University of Denver]. Digital Commons @ DU. https://digitalcommons.du.edu/etd/1609
Randall, B. (2016) A day’s time: the one-day novel and the temporality of the everyday. New Literary History, 47(4), 591–610. https://doi.org/10.1353/nlh.2016.0031
Schwerdt, L. (1989). Isherwood’s Fiction: The Self and Technique. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-1-349-19986-0
Summers, C. J. (2002). The Gay and Lesbian Literary Heritage: A Reader’s Companion to the Writers and Their Works, from Antiquity to the Present (Revised Edition). Routledge.
Wickes, G. (2001). An Interview with Christopher Isherwood. In J. J. Berg & C. Freeman (Eds.), Conversations with Christopher Isherwood (pp. 24–44). University Press of Mississippi.
Williams, H. (2013). A Single Day: Isolation and Connection in Virginia Woolf’s Mrs. Dalloway and Christopher Isherwood’s A Single Man. The Oswald Review: An International Journal of Undergraduate Research and Criticism in the Discipline of English, 15(1), 43–67.
Woodhouse, R. (1998). Unlimited Embrace: A Canon of Gay Fiction, 1945–1995. University of Massachusetts Press.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Антон Дранніков
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).