Соціально-політичні виміри американського суспільства в новому тисячолітті (на матеріалі роману Салмана Рушді «Quichotte»)
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2023.2.7Ключові слова:
загострення, постмодерна гіперреальність, післяправда, актуальні питання, проблемне суспільствоАнотація
Предметом дослідження в статті є художня інтерпретація суспільно-політичних проблем у романі Салмана Рушді «Quichotte» (2019). Цей твір — постмодерна реінтерпретація сервантесівської історії про премудрого гідальго з Ламанчі, що порушує низку актуальних питань, із якими стикається американське суспільство на початку XXI століття: від засилля наркотиків і мігрантів до екологічної кризи й кібершпигунства.
Мета статті полягає в ідентифікації та дескрипції тих соціально-політичних тригерів, які, з одного боку, визначають сьогоднішній «порядок денний» американського суспільства постправди, а з іншого — є своєрідними маркерами актуальності й першочерговості порушуваних питань. Експлікація стратегій художньої репрезентації таких проблем у художньому тексті виявляє їх взаємозв’язок зі світоглядними позиціями автора. Поєднання методів герменевтичного, інтертекстуального, культурологічного, семантичного і лінгвостилістичного аналізу уможливлює дослідження авторських інтенцій у художньому просторі з акцентом на потрактуванні найболючіших питань сьогодення. Художні форми репрезентації наративів постправди в романі Рушді покликані викрити актуальні проблеми нашого «часу, коли може трапитися будь-що». У статті розглянуто інтерпретацію таких проблем, як вплив продукції мас-медіа, расизм, гендерна нерівність, а також деяких питань мови, ейджизму і психологічного тиску на дітей.
У результаті дослідження зроблено висновок, що концепція постправди, яка проникає в художню літературу з публічного дискурсу, щоб стати ключовим засобом пояснення авторських намірів і створення наративів гіперреальності, у Кіхота постає як призма, крізь яку інтерпретуються всі події, явища та значення. Ставши основною формою художнього бачення, гіперреальність з’являється в постмодерній художній літературі, щоб трансформувати сучасний літературний ландшафт. Постправдове середовище допомагає Рушді побачити й детально проаналізувати найгостріші проблеми американського чи, загалом, світового суспільства. Вони проявляються на всіх рівнях і в діях героїв, і в ситуаціях, що з ними відбуваються, і в авторських коментарях.
Завантаження
Посилання
Arva, E. L. (2008). Writing the vanishing real: Hyperreality and magical realism. Journal of Narrative Theory, 38(1), 60–85. https://doi.org/10.1353/jnt.0.0002
Bezrukov, A., & Bohovyk, O. (2022). On the verge of moral and spiritual collapse: Challenges of a post-truth world and hyperreality in Salman Rushdie’s. Quichotte. Forum for World Literature Studies, 14(2), 204–226.
Evans, M. (2017). The persistence of gender inequality. Polity Press.
Fast, H. (2011). Literature and reality. Open Road Media.
Hanson, S. L., & White, J. K. (2011). The American dream in the 21st century. Temple University Press.
Longo, M. (2017). Fiction and social reality: Literature and narrative as sociological resources. Routledge.
Majumder, A., & Khuraijam, G. (2020). Salman Rushdie’s Quichotte and the post-truth condition. Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 12(5), 1–9. https://doi.org/10.21659/rupkatha.v12n5.rioc1s2n3
Peck, G. (2020). A decade of disruption: America in the new millennium. Simon and Schuster.
Rushdie, S. (2019). Quichotte. Penguin Random House.
Trueman, C. R. (2020). The rise and triumph of the modern self: Cultural amnesia, expressive individualism, and the road to sexual revolution. Crossway.
Zoppi, D. J. (2017). The problems American society faces in the 21st century and how to fix them. CreateSpace Independent Publishing Platform.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Оксана Боговик, Андрій Безруков
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).