Аудіовізуальний контент у культурній журналістиці воєнного часу: до питання національної ідентичності
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2023.2.10Ключові слова:
аудіовізуальний контент, медіапростір, культурна журналістика, національна ідентичністьАнотація
Актуальність дослідження зумовлена необхідністю розбудови української культурної журналістики і акцентування на аудіовізуальній формі висвітлення питань, пов’язаних із розвитком національної ідентичності. Дослідження виявило, що саме культурна журналістика чітко усвідомлює перезавантаження цінностей суспільства і висвітлює історичні теми, сучасні наративи української культури, мови, історії на внутрішнього споживача, а також репрезентує їх за кордоном. Зараз відбувається творення образу модернової України з давньою історією і культурою, яка сьогодні бореться за право обирати власний шлях розвитку. Предметом дослідження став аудіовізуальний контент українського (за змістом) медіапростору, який представлений спільнотою не лише професійних медійників, але й аматорами, відеоблогерами. Це зумовлене спрощенням технологій відеовиробництва та доступністю комунікаційних платформ поширення аудіовізуального контенту. Мета дослідження — розглянути вплив культурної журналістики у формі аудіовізуального контенту на процеси творення національної ідентичності й самосвідомості українців у воєнний час. Для досягнення мети були використані методи контент-аналізу, культурологічного та семантичного аналізу.
У результаті дослідження аудіовізуального сегмента був доведений особливий вплив культурної журналістики воєнного часу на процеси творення національної ідентичності. Також слід урахувати, що багаторічні дослідження природи аудіовізуального твору довели потужність його впливу на процеси формування цінностей і світогляду масової аудиторії, проте в культурній журналістиці цей сегмент медіапростору сьогодні задіяний недостатньо. З одного боку, спрощення технологій відеовиробництва та доступність комунікаційних платформ зумовили вибух і засилля аматорського аудіовізуального контенту з тематики української культури й історії. З іншого боку, спостерігається недостатня увага журналістів і редакторів українських медіа до аудіовізуальних журналістських творів художньо-публіцистичних жанрів з відповідної тематики. Відбуваються гібридизація жанрів у ситуативні формати і бурхливий розвиток культурної журналістики та відеоблогерства з висвітлення тематики української культури й історії. Зазначені процеси свідчать про дієвість чинників творення національної ідентичності в медіапросторі сьогодні та окреслюють перспективність дослідження визначеної проблеми.
Завантаження
Посилання
AstudiYa. (2022). Inshe zhyttia. Viina [Playlist]. YouTube. https://www.youtube.com/playlist?list=PLXpm9hSPU9RMwqBuLuyiWOk5r-a2EMPvI
Bodriiar, Zh. (2004). Symuliakry i symuliatsiia. Osnovy.
Braty Kapranovy. (2023, February 4). Navishcho ukraintsiam vlasnyi pohliad na istoriiu [Channel]. YouTube. https://www.youtube.com/channel/UCVNKgu8VNBegA7g5u40m8Jg
Buiashenko, V. (2005). Natsionalna samosvidomist ukraintsiv: problema samoidentyfikatsii. Zbirnyk naukovykh prats Naukovo-doslidnoho instytutu ukrainoznavstva, 4, 144–151.
Danylian, O., & Dzoban, O. (2022). Informatsiina bezpeka liudyny i suspilstva v suchasnykh sotsiokulturnykh umovakh. In O. Kurban, A. Lisnevska (Eds.), Informatsiino-komunikatsiina bezpeka: suchasni trendy (pp. 28–71). Borys Grinchenko Kyiv University.
Espreso.TV. (2022, June 16). Muzy ne movchat: u Lvovi pokazaly mystetstvo voiennoho chasu [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=OmYUFglzMxU
Eurovision Ukraine official. (2022, May 15). Yak tse bulo: Kalush Orchestra peremohly u finali Yevrobachennia-2022 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=KHvN51khWjc
Klymenko, V. (2021, December 8). Yak doroslishala kulturna zhurnalistyka. Detektor media. https://detector.media/community/article/194567/2021-12-08-yak-doroslishala-ukrainska-kulturna-zhurnalistyka
Konkurs “Sanremo” v Italii. Vystup hurtu “Antytila” i skandal z Zelenskym (2023, February 13). TSN. https://tsn.ua/video/video-novini/skandal-cherez-vistup-zelenskogo-i-gurtu-antitila-konkurs-sanremo-v-italiyi.html
Kotyhorenko, V. (2022, July 28). Identychnist: yak rozumity, shcho ya — ukrainets? Natsionalna akademiia nauk Ukrainy. https://www.nas.gov.ua/UA/Messages/Pages/View.aspx?MessageID=9304
Kulturtryher. (2023, February 15). Nich yaka misiachna: yak rosiiany zipsuvaty nash pisniu [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=hFs96JvSdrs
Kulyk, V. (2023, January 7). Mova i identychnist v Ukraini na kinets 2022 roku. Zbruch. https://zbruc.eu/node/114247
Lisnevska, A. (2019). Storytelling transmedia v audiovizualnomu kontenti. Zhurnalistyka ta reklama: vektory vzaiemodii (pp. 146–153).
Lisnevska, A., & Fruktova, Ya. (2022). Ryzyky manipuliatyvnoho vplyvu audiovizualnoho kontentu tsyfrovykh media v dobu postpravdy. In O. Kurban, A. Lisnevska, Informatsiino-komunikatsiina bezpeka: suchasni trendy (pp. 160–210). Borys Grinchenko Kyiv University.
Lukanska, A. (2021, August 19). Natsionalna svidomist — tse kliuchove pytannia dlia suspilstva (Y. Holovakha). Holos Ukrainy. http://www.golos.com.ua/article/350002
Moi, D., & Ordolff, M. (2019). Televiziina zhurnalistyka: Praktychna zhurnalistyka. Akademiia ukrainskoi presy.
Natsionalnyi tsentr «Ukrainskyi dim». (2023, April 7). Teatr. Kulturnyi kod Mariupolia. https://www.youtube.com/@ukrainskyi_dim/videos
Oleksandr Alforov. (2022). Istoriia. Tse te, shcho ya liubliu [Channel]. YouTube. https://www.youtube.com/@OleksandrAlforov
Ovsianyk, Yu. (2021, September 20). Identychnist: zminna i konstanta. Zbruch. https://zbruc.eu/node/107659
Pershyi trek za 28 rokiv: Pink Floyd spilno z Khlyvniukom vypustyly pisniu na pidtrymku Ukrainy (2022, April 7). TSN. https://tsn.ua/ato/pershiy-trek-za-28-rokiv-pink-floyd-spilno-z-hlivnyukom-vipustili-pisnyu-na-pidtrimku-ukrayini-2031661.html
Pushnova, T. (2022). Zhurnalistyka kultury: chomu vona vazhlyva pid chas viiny: kviten 2022 roku. Journalism Teachers’ Academy. https://www.jta.com.ua/knowledge-base/zhurnalistyka-kultury-chomu-vona-vazhlyva-pid-chas-viyny-konspekt-vebinaru-tetiany-pushnovoi/
“Realna istoriia” z Akimom Halimovym. (2023, Marth 10). Yak Taras Shevchenko stav ukrainskym idolom? [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=kxqh-0rnhRo
Slava Ukraini: istoriia vynyknennia hasla, yake sohodni znaie kozhen u sviti (2023, Marth 17). TSN. https://www.youtube.com/watch?v=ifPIZnZtZG0
Stasinevych, Ye. (2023, 2 lypnia). Kharkiv stoit. Kharkivskyi litmuzei z vamy. Kharkivskyi litmuzei. https://fb.watch/jXS3LDCefA
Stehnii, O. (2020). Natsionalna identychnist. Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy. https://esu.com.ua/article-71062
Zakon pro media (2022, December 31). Natsionalna rada z pytan telebachennia i radio. https://www.nrada.gov.ua/opublikovano-zakon-ukrayiny-pro-media/
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Аліна Лісневська, Руслана Новикова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).