Стихійний матеріалізм, інформація (пам’ять) і людина у поезії Павла Мовчана
Частина перша
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2023.3.5Ключові слова:
Павло Мовчан, стихійний матеріалізм, вода, земля, повітря, вогонь, рух, енергія, інформація, пам’ятьАнотація
Актуальність статті зумовлена потребою визначити філософську основу світогляду й поетичного світу класика української літератури ХХ–ХХІ ст. Павла Мовчана (1939 р. н.) — давньогрецький стихійний матеріалізм — як підґрунтя загальнолюдської та національної пам’яті, тяглості історії. Особливості Мовчанового стихійного матеріалізму становлять предмет дослідження. Основною проблемою статті є відтворений у поезії П. Мовчана зв’язок кожної конкретної екзистенції з мільйоннолітньою історією матеріального світу, людства й конкретної — української — нації, роль цієї екзистенції як єднальної ланки в передачі інформації (пам’яті) від минулого до майбутнього. Для вирішення цієї проблеми застосовувалися культурно-історичний, біографічний, герменевтичний і формальний (філологічний) методи дослідження.
У результаті дослідження простежено образи чотирьох стихій у ліричних творах поета. У різних варіантах (вода — сніг, дощ, криниця, джерело, водойми, кров та ін.; земля — ґрунт, глина, пісок, камінь, сіль тощо; вогонь — сонце, світло, промінь і т. д.; повітря — вітер, марево, вихор і т. п.) ці стихії стають найважливішими в бутті українського селянина-землероба, а отже, й етносу.
Стихії-першооснови перебувають у постійному русі, творенні нових речей, предметів, явищ як синтезу стихій і їх неминучому руйнуванні. Залишаються тільки латентні невеликі відбитки існування й перетворень матерії у вигляді енергії (інформації), у відчитанні, збереженні, передаванні якої наступним поколінням полягає покликання, призначення людини у світі.
У поетичному світі та світоглядній концепції поета синкретично поєднується пізнання загальносвітових і українських національних витоків буття, що визначають сутність нашого сьогоденного й майбутнього життя. Людина як поєднання чотирьох стихій, як частка споконвічного руху стихій нерозривно пов’язана зі своїм, споконвіку призначеним, простором, довкіллям. Загальнолюдська й етнічна пам’ять як інша назва енергії-інформації єднає людину з часом і простором, дає можливість знайти й реалізувати власне призначення на землі.
Завантаження
Посилання
Anninskyi, L. (2023). Dzvinkyi vershnyk… [Ringing Rider…]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 165–169). Yaroslaviv Val.
Bychko, I. (Ed.) (1994). Filosofiia. Kurs lektsii. Lybid.
Cherevatenko, L. (2023). “Liahaiut zerna u nadiiu…” [“The seeds lay down in hope…”]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 149–164). Yaroslaviv Val.
Deich, O. (2023). Svit poeta [Poet’s World]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 144–148). Yaroslaviv Val.
Dziuba, I. (2023). Tsiliushcha sil samopiznannia [The healing salt of self-knowledge]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 19–48). Yaroslaviv Val.
Hitovych, I. (2023). “Slovo sushche, lukave, spasenne…” [“The word is real, cunning, saving…”]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 95–105). Yaroslaviv Val.
Ivanov, V. (2009). Aspekty massovoy kommunikatsii. Chast 1. Informatsiya i kommunikatsiya [Aspects of mass communication. Part I. Information and Communication]. Tsentr Vilnoi Presy.
Kordun, V. (2023). Liubov zhyttiu totozhna: Rozdumy pro poetychnyi svit Pavla Movchana [Love for life is identical: Reflections on the poetic world of Pavlo Movchan]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 186–202). Yaroslaviv Val.
Kovaliv, Yu. (2023a). Naturfilosofska metafora Pavla Movchana [Natural philosophical metaphor of Pavel Movchan]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 292–305). Yaroslaviv Val.
Kovaliv, Yu. (2023b). Naturfilosofski portaly Pavla Movchana [Natural philosophical portals of Pavel Movchan]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 278–291). Yaroslaviv Val.
Laslo-Kutsiuk, M. (2023b). Pro filosofichnist poezii: notatky pro dobirku virshiv Pavla Movchana [On the philosophical nature of poetry: notes on the selection of poems by Pavlo Movchan]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 105–117). Yaroslaviv Val.
Makarov, A. (2023). Romantyka chy marnoslivia? [Romance or vanity?]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 137–143). Yaroslaviv Val.
Morenets, V. (2023). Kriz vichnist i myt [Through eternity and moment]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 216–219). Yaroslaviv Val.
Movchan, P. (1999a). Tvory v 3 t. T. 1. Holos: poezii [Works in 3 vol. Vol. 1. Voice: Poems]. VTs “Prosvita”.
Movchan, P. (1999b). Tvory v 3 t. T. 2. Mezhovyi kamin: poezii [Works in 3 vol. Vol. 2. Boundary Stone: Poems]. VTs “Prosvita”.
Movchan, P. (2018). Vytoky [Origins]. In P. Movchan, Ukrainskyi format (pp. 94–242). VTs “Prosvita”.
Russel, B. (1995). Istoriia zakhidnoi filosofii [History of Western philosophy]. Osnovy.
Slaboshpytskyi, M. (2023a). Buty poetom sohodni [Being a poet today]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 90–92). Yaroslaviv Val.
Slaboshpytskyi, M. (2023b). “Bizhuchu myt bery v maibutnii chas…” [“Take the running moment in the future…”]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 68–89). Yaroslaviv Val.
Slaboshpytskyi, M. (2023c). “Shcho chuv, shcho bachyv — ne zabuv”: Pavlo Movchan [“What I heard, what I saw — I have not forgotten”: Pavlo Movchan]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 49–67). Yaroslaviv Val.
Slavynskyi, M. (2023). Pavlo Movchan: “Navit zvychaina abetka — tse svoieridnyi vidbytok zorianoho neba” [Pavlo Movchan: “Even the usual alphabet is a kind of imprint of the starry sky”]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 453–469). Yaroslaviv Val.
Talalai, L. (2023). U koli “vichnykh” tem: Punktyrom pro poeziiu Pavla Movchana [In the circle of “eternal” themes: Dotted line about the poetry of Pavlo Movchan]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 203–215). Yaroslaviv Val.
Taranov, P. (1997). Anatomiya mudrosti: 120 filosofov v 2 t. T. 1 [Anatomy of wisdom: 120 philosophers in 2 vols. V. 1]. Renome.
Vaskiv, M. (2023). Mistychno-viziinyi poet Pavlo Movchan [Mystical and visionary poet Pavlo Movchan]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 320–341). Yaroslaviv Val.
Yovenko, S. (2023). Krapky u Knyzi Zhyttia Pavla Movchana [Points in the Book of Life of Pavlo Movchan]. Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist (pp. 120–136). Yaroslaviv Val.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Микола Васьків
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).