Лінгвістичні аспекти вивчення ідентичності особистості: теоретичний аспект
На матеріалі літературної біографії В. Айзексона “Steve Jobs: Biography”
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2023.3.8Ключові слова:
біографічна проза, ідентичність, самоідентифікація, мотив самопізнання, мотив створення іміджу, мотив творчого самовираження, мотив ідеологічного впливу на адресатаАнотація
Предметом статті є лінгвістичні аспекти особистісної самоідентифікації в літературній біографії. Мета дослідження — окреслення лінгвістичних аспектів вивчення ідентичності особистості. Проблема ідентичності закономірно потрапляє до фокусу сучасних лінгвістичних досліджень, оскільки відповідає пріоритетам антропоцентричного підходу до мови. Тому актуальність дослідження зумовлена потребою з’ясування теоретичних підвалин, які зорієнтовані на опис лінгвістичних аспектів актуалізації ідентичності особистості в тексті літературної біографії. У роботі використано загальнонаукові методи дослідження (аналіз, синтез, узагальнення), контекстуально-інтерпретаційний метод і дискурс-аналіз. Новизна розвідки зумовлена об’єктом вивчення та ракурсом аналізу в теоретичній площині, що створює сприятливий ґрунт для подальшого вивчення властивостей особистісної самоідентифікації та мовних засобів вираження самопрезентації.
У результаті дослідження встановлено, що питання вивчення ідентичності особистості Стіва Джобса корелює з низкою філософських понять (самопізнання, самореалізації, самоідентифікації, самооцінки), головним засобом реалізації яких на вербальному рівні постає мовна стратегія самопрезентації. Вихідним рівнем при типологізації мовної особистості Стіва Джобса є мотиваційно-прагматичний, основні одиниці якого — мотив, мовна стратегія й тактика. Важливим для В. Айзексона, біографа Стіва Джобса, постає опис його самоідентифікації, безпосередньо пов’язаний із реалізацією мотивів самопізнання, створення іміджу, творчого самовираження. В основі реалізації мотиву самопізнання лежить автокомунікація; цей мотив не пов’язаний із комунікативними стратегіями й актуалізується через такі форми самопізнання, як спогади, самоспостереження, самоаналіз, самооцінка. Мотив створення іміджу реалізується через мовну стратегію самопрезентації, а створення образу Стіва Джобса втілюється через низку тактик (самовихваляння, апелювання до авторитетів, виправдувального самозахисту, критики, позиціонування себе як прикладу для наслідування тощо). Мотив творчого самовираження має мішаний характер, оскільки його реалізація передбачає як зовнішнього (модельного) адресата, так і автоадресованість.
Перспективним видається аналіз особливостей мовної реалізації процесу самоідентифікації та самопрезентації Стіва Джобса в літературній біографії Steve Jobs: Biography.
Завантаження
Посилання
Bezditko, A. (2019). Markery movnoi osobystosti kinoheroia v aspekti perekladu (na materiali kinofilmu “Hra v imitatsiiu”) [Linguistic personality markers film character in terms of translation (based on the film “The Imitation Game”)]. Naukovyi ohliad, 4(57), 203–211.
Bondar, N., Bondar, K. & Dubovska, K. (2012). Psykholohichni osoblyvosti samoprezentatsii studentskoi molodi v sotsialnykh merezhakh Internet [Psychological features of self-presentation of student youth in social networks Internet]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 12: Psykholohichni nauky, 37, 261–266.
Fiialka S. (2018). Piznavalnyi ta vykhovnyi potentsial beletryzovanykh biohrafii dlia ditei [Cognitive and educational potential of fictionized biographies for children]. Tekhnolohiia i tekhnika drukarstva, 4(62), 80–89.
Halych, O. (2013). Fiction i non Fiction v literaturi: problemy teorii ta istorii [Fiction and non-fiction in literature: problems of theory and history]. SPD Rieznikov V. S.
Hlavatska, Yu. (2022). An autobiographical text: the shifting of the linguistic form (case study of its typology and stylistic features). Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Seriia “Filolohichni nauky”, 3(98), 79–89. https://doi.org/10.35433/philology.3(98).2022.79-89
Hlavatska, Yu. (2023). Narrator as the moderator of the author’s intention (case study of the literary biography by W. Isaacson “Steve Jobs: Biography”). Visnyk nauky ta osvity (Seriia “Filolohiia”, Seriia “Pedahohika”, Seriia “Sotsiolohiia”, Seriia “Kultura i mystetstvo”, Seriia “Istoriia ta arkheolohiia”), 1(7), 40–53.
Hlavatska, Yu. (2023). The structure of self-image (the case study of the literary biography “Steve Jobs: Biography”). Abstracts of IX International Scientific and Practical Conference. Prague, Czech Republic. https://eu-conf.com/wp-content/uploads/2023/03/Analysis-of-the-problems-of-science-and-modern-education.pdf
Honchar, K. & Rohatiuk, A. (2014). Samootsinni vyslovlennia vykhvaliannia yak movnyi zasib vyrazhennia samoidentyfikatsii movtsia [Self-evaluative Utterances of Boasting as a Linguistic Means of Expressing Self-identification of a Speaker]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, 5, 124–127.
Isaacson, W. (2011). Steve Jobs: Biography. https://www.studynovels.com/Book/BookDetails?bid=578
Khoruzhyi, H. (2016). Samoidentyfikatsiia osobystosti yak sotsialno-psykholohichnyi protses [Selfidentification of the personality as a social psychological process]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu, 2, 5–15.
Kozlovets, M. (2011). Identychnist: poniattia, struktura i typy [Identity: concept, structure and types]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Filosofski nauky, 57, 3–9.
Levchuk, T. (2016). Fakt i vymysel yak naskrizna binarnist biohrafichnoho naratyvu [Fact and conjecture as a principal binary of biographical narrative]. Pytannia literaturoznavstva, 94, 172–182. https://doi.org/10.31861/pytlit2016.94.172
Lisovyi, O. (2012). Sotsiokulturna samoidentyfikatsiia osobystosti [Socio-cultural self-identification of a person]. (Extended abstract of candidate’s thesis). National pedagogical Dragomanov university.
Literaturna biohrafiia. (2023). Literaturne misto. https://litmisto.org.ua/?p=17025
Motuzkova, Ye. (2014). Identichnost i lingvokultura: metodologiya izucheniya [Identity and linguistic culture: methodology of study]. KP OGT.
Nahorna, L. (2002). Natsionalna identychnist v Ukraini [National identity in Ukraine]. NANU. Instytut politychnykh i etnonatsionalnykh doslidzhen.
Pashyna, N. (2012). Kontsept politychnoi identychnosti v ukrainskii politychnii nautsi [The concept of political identity in Ukrainian political science]. Politychnyi menedzhment, 4(5), 180–190.
Popova, T. (2017). Bioistoriografiya v strukture sovremennogo biografizma [Bio-historiography at the structure of the modern biographical study]. Kharkivskyi istoriohrafichnyi zbirnyk, 16, 192–207.
Schroeder, A. (2012). Writing a life: how to write a biography for children. https://blog.leeandlow.com/2012/05/09/writing-a-life-how-to-write-a-biography-for-children/
Shcho take biohrafichna dovidka (biohrama). (2023). https://znanija.com/task/52062046
Shevchuk, D. (2010). Kulturna identychnist ta hlobalizatsiia [Cultural identity and globalization]. Naukovi zapysky. Seriia “Kulturolohiia”, 5, 4–15.
Shkamarda, O. (2015). Markery osobystisnoi identychnosti v anhlomovnomu internet-blozi [Personal Identity markers in the English Internet blog]. Odeskyi linhvistychnyi visnyk, 5, 176–179.
Shuhaiev, A. (2016). Dyskursyvni stratehii y taktyky v konstruiuvanni pozytyvnoho imidzhu Orhanizatsii Obiednanykh Natsii [Discourse strategies and tactics in the United Nations positive image construction]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Ser. Perekladoznavstvo ta mizhkulturna komunikatsiia, 6, 107–111.
Yablonska, T. (2010). Identychnist yak predmet psykholohichnoho analizu [Identity as a subject of psychological analysis]. Naukovi zapysky Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy, 38, 378–387.
Zastrovska, S. & Zastrovskyi, O. (2011). Zahalne poniattia movnoi osobystosti [The General Concept of Linguistic Identity]. Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, 6(1), 159–163.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Юлія Главацька
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).