Психологічні аспекти сатиричної комунікації в сучасній українській воєнній меметиці
За матеріалами соцмереж
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2024.1.4Ключові слова:
меми, копінг-стратегія, копінг-ресурс, сатирична комунікація, стрес, соціальна мережаАнотація
Метою розвідки стало з’ясування особливостей психології, емоцій сатиричної комунікації в соціальних мережах із допомогою мемів, певних ефектів і копінг-стратегій. Об’єктом дослідження стали меми арт-порталу «Мистецтво перемоги», українського стартапу Reface, застосунку «Мемомет», «Українські меми», REDDIT UKRAINE, «Чорний гумор. Українською. # ЧГУ», «GONI Мемаси», «Перша приватна мемарня», «МЕМуарій воєнного часу». У дослідженні використано культурно-історичний, компаративний, інтерпретаційний, синхронічний методи.
Результати аналізу показали, що меми як окремий жанр сатиричної публіцистики відбили картину світу українців в екстремальних умовах і виконали інформаційну, емоційну, комунікаційну функції, а також мобілізації та активізації соціуму. Первинними (базовими) емоціями стали гнів, відраза, презирство до ворога, радість за перші перемоги. Поширення мемів із такими емоціями застерігало від соціальної апатії та виникнення страху, провини, сорому, тривоги чи подиву, а соціалізація українців із допомогою цього жанру сприяла формуванню вторинних емоцій: любові (до рідних, Батьківщини, землі), оптимізму, довіри, — і блокувала появу шокових станів тривоги-страху-розгубленості, розчарування, суму, а також культивувала інтерес-хвилювання, настороженість-очікування-інтерес. Меми поряд із пропагандистськими та контрпропагандистськими наративами відображали й водночас програмували поведінку українців, тобто формували соціальну поведінку нації в умовах загрози, а саме: базисні копінг-стратегії «розв’язання проблем» і «пошук соціальної підтримки», які унеможливили існування стратегії «уникання». Встановлено, що в окреслених сатиричних комунікаційних стратегіях переважно двоскладні, креолізовані меми працювали як копінг-ресурс на подолання суспільного стресу, його перетворення з високого на низький чи середній, демонстрували розвиненість когнітивної сфери в українців, орієнтації в ситуації війни, уміння брати відповідальність за власні дії й поведінку, накопичення індивідуального емоційного досвіду (емпатії) та ілюстрували ціннісно-мотиваційну структуру, що в цілому відображає Я-концепцію українців, ментальні особливості та характер, що й становить новизну дослідження.
Завантаження
Посилання
Dokynz, R. (1976). The selfish gene. http://www.philsci.univ.kiev.ua/UKR/courses/asp/asp-lit/Dokinz-1986.pdf
Dokynz, R. (1982). The extended Phenotype. https://serbialife.ru/img/files/Richard%20Dokinz.Rasshirenny%20fenotip.pdf
Drapp, I. (2022). “Khaimarsy”, Medvedchuk i kotyky. Typolohiia ukrainskykh memiv pro viinu [“Himars”, Medvedchuk and cats. Typology of Ukrainian war memes]. TEXTY.ORG.UA. https://texty.org.ua/articles/107856/khajmarsy-medvedchuk-i-kotyky-typolohija-memiv-pro-vijnu
Hill, R. (1946). Families under stress. Harper and Row.
Ivanchenko, T. (2019). Analizy, stadion, oktahon — u hri politychni memy [Analyzes, the stadium, the octagon – political memes are at play]. https://ms.detector.media/sotsmerezhi/post/22749/2019-04-16-
Izard, C. (1991). The Psychology of Emotions. Plenum Publishing Corporation as a part of Springer Science. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-0615-1
Kokotiukha, A. (2022). Chomu humor v ukrainskomu yutubi — ne alternatyva telehumoru [Why humor on Ukrainian YouTube is not an alternative to television humor]. Detektor media. https://detector.media/kritika/article/196674/2022-02-20-
Korsun, S., & Tkachuk T. (2013). Kopinh-stratehii yak skladovi kopinh-povedinky osobystosti [Coping strategies as components of individual coping behavior]. Myslene derevo. https://www.myslenedrevo.com.ua/uk/Sci/Philosophy
Krumin, O. (2021). Fotozhaba davyt. Ohliad memiv ukrainskoho feisbuka [The photo frog presses. Review of Ukrainian Facebook memes]. Detektor media. https://detector.media/infospace/article/185325/2021-02-27-
LIGA.net (2022). “Tse buly pomidory!” [“It was tomatoes!”]. https://life.liga.net/istoriyi/article/eto-byli-pomidory-ligalife-nashla-kievlyanku-sbivshuyu-vrajeskiy-dron-bankoy-konservatsii
Marchenko. V. (2022, February 25). Pokladit u kysheniu nasinnia, tvariuky: meshkanka Henicheska znushchalasia nad okupantamy, video [Put seeds in your pocket, critters: a resident of Henichesk mocked the occupiers, video]. Apostrof. https://apostrophe.ua/ua/news/society/2022-02-25/polojite-v-karman-semechki-tvari-jitelnitsa-genicheska-poizdevalas-nad-okkupantami-video/260438
Memomet (2023). https://memomet.app
Opryshchenko, A. (2022). Memy pro viinu — te, shcho dopomahaie vsii kraini trymatysia y peremahaty RF v informatsiinii viini. Zaborona pohovoryla z tymy, khto yikh robyt [Memes about the war are what help the whole country to hold on and defeat the Russian Federation in the information war. Prohibition spoke to those who make them]. Zaborona. https://zaborona.com/memy-pro-vijnu-te-shho-
Pavliuk, L. (2019). Memy yak markery feikiv i propahandystskykh topikiv u mediinykh reprezentatsiiakh rosiisko-ukrainskoho konfliktu [Memes as markers of fakes and propaganda topics in media representations of the Russian-Ukrainian conflict]. Visnyk Lvivskoho universytetu imeni I. Ya. Franka. Seriia Zhurnalistski nauky, 3, 910, 87–94. https://doi.org/10.23939/sjs2019.01.087
Plutchik, R., & Kellerman, H. (Eds.). (1983). Emotion: Theory, research, and experience, Theories of emotion. Academic Press. Vol. 1, pp. 57–71.
Pocheptsov, H. (2022). Feiky, chutky, konspirolohiia i anekdoty yak “budivnychi” alternatyvnoi realnosti [Fakes, rumors, conspiracy theories and anecdotes as “builders” of an alternative reality]. Detektor media. https://detector.media/withoutsection/article/195310/2022-01-04-
Reface. https://play.google.com/store/apps/details?id=video.reface.app&hl=ru&gl=US&pli=1
Riazanov, A. (2018). Memy v ukrainskii internet-zhurnalistytsi [Memes in Ukrainian Internet journalism]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia “Sotsialni komunikatsii”, 13, 76–81.
Taylor, Sh. (1995). Health Psychology. McGraw-Hills, Inc. https://psycnet.apa.org/record/2004-21028-022
Ukrainskyi kulturnyi fond (2023). Mystetstvo peremohy. UKF. https://milart.ucf.in.ua
Ukraїner (2023). Memy viiny [War memes]. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/playlist?list=PL7joDR5Xn9veSeosNz8ioOoBMaMD6RgwU
Wasike, B. (2022) Memes, Memes, Everywhere, nor Any Meme to Trust: Examining the Credibility and Persuasiveness of COVID-19-Related Memes. Journal of Computer-Mediated Communication, 27, 2. https://doi.org/10.1093/jcmc/zmab024
Yatsymirska, M. (2015). Vizualni teksty v sotsialnykh merezhakh. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia Zhurnalistyka, 40, 361–369.
Zbroini Memy Ukrainy [Ukraine armed memes]. (2023). Telegram. https://t.me/ukrainearmedmemes
Zubchenko, Ya. (2021). Yak zhartuie r/Ukraina? Nashi memy na Reddit [How does Ukraine joke? Our memes on Reddit]. Detektor media. https://detector.media/infospace/article/185272/2021-02-26-yak-
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Алла Коваленко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).