Поетика форми в діджимодерністській прозі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259x.2024.3.3

Ключові слова:

діджимодернізм, цифрові технології, проза, роман, текст, сучасна українська література

Анотація

Сьогодні, в епоху стрімкого розвитку цифрових технологій, яку британський дослідник А. Кірбі називає диджимодернізмом, література зазнає істотних змін найперше на рівні форми. Трансформуються традиційні паперові видання, а в електронному просторі виникають абсолютно нові явища, існування яких було неможливим до появи комп’ютерів, інтернету, соціальних мереж тощо. Зокрема, упродовж останніх десятиліть з’явилися й значно розвинулися нові прозові форми, потреба в детальному аналізі яких зумовлює актуальність дослідження. Мета статті — виокремити й схарактеризувати особливості поетики форми художньої прози в епоху диджимодернізму, визначити, які ознаки диджимодерністської текстуальності їм притаманні. Предметом цього дослідження є такі явища, як ергодична, мережева (як-от Facebook-роман) та інтерактивна література, гіпертекстуальний роман як приклад протодиджимодерністської прози, ЛітРПГ, фанфікшн, візуальна новела та генерована проза. У дослідженні застосовано інтермедіальний, компаративний і структуралістський методи аналізу.

У результаті дослідження з’ясовано, що в епоху диджимодернізму традиційні паперові видання можуть зазнавати змін шляхом додавання в них текстографіки (комп’ютерного коду та інтернет-листування) й QR-кодів, поєднуючись таким чином із віртуальним простором. На прикладах зі світової й української літератури розглянуто гіпертекстуальний роман як зразок протодиджимодерністської літератури, виявлено, що прозові форми в літературі цифрової доби здебільшого інтерактивні та мультимедійні, являють собою багаторівневі мистецькі явища й передбачають глибшу взаємодію читача з текстом. Новизна дослідження полягає в тому, що в ньому визначено, що для прозових форм цифрової доби характерні такі ознаки диджимодерністської текстуальності, як поступальність, хаотичність, скороминущість, перероблення та опосередкованість текстових ролей, анонімне, множинне й соціальне авторство, плинність рамок, електронно-цифрова форма. Перспективи подальших досліджень пов’язані з потребою аналізу й класифікації поетичних форм диджимодерністської літератури.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Дмитро Зозуля, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

Аспірант Навчально-наукового інституту філології

Посилання

Aarseth, E. (1997). Cybertext: perspectives on ergodic literature. JHU Press. https://doi.org/10.56021/9780801855788

Alley, K. M., & King, J. R. (2018). Re-Imagining collaborative composing: Insights from a text-based role-play game forum. The Journal of Literacy and Technology, 19(1), 2–24.

Balpe, J. P. (2005). Principles and processes of generative literature: questions to literature. Dichtung Digital. Journal für Kunst und Kultur digitaler Medien, 34, 1–8. https://doi.org/10.25969/mediarep/17664

Bovsunivska, T. (2015). Zhanrovi modyfikatsii suchasnoho romanu [Genre modifications of the modern novel]. Disa plius.

Bovsunivska, T. (2016). Freimova struktura romanu “AMTM” Yuriia Izdryka i osoblyvosti suchasnoho zhanrovoho osnovlennia [The problem of semantic relationships between text fragments of hyperfictional novel of the 21th century (Based on the novel “AMTM” by Yuriy Izdryk)]. Mova i kultura, 19(3), 5–11.

Cherniavska, V. (2015). Interaktyvna literatura yak vidkrytyi tekst (na materiali tvoriv Edvarda Pakkarda “Taiemnytsia pokynutoho zamku” ta Dzho Devera “Samotnii vovk”) [Interactive fiction as an attempt of new comprehension of the notion of open text in modern socio-cultural envelopment (Based on “The Mystery of an Abandoned Castle” written by Edward Packard and “The Lone Wolf” Written by Joe Dever]. Naukovi pratsi. Filolohiia. Literaturoznavstvo, 247(259), 150–154.

Hayot, E. (2021). Video games & the novel. Daedalus, 150(1), 178–187. https://doi.org/10.1162/daed_a_01841

Horbunov, A. (2016). Ctrl+Alt+F11. Robot — ne vovk [Ctrl + Alt + F11. A robot is not a wolf]. Hamazyn.

Hrebeniuk, A. (2014). Interaktyvna literatura yak novyi fenomen ukrainskoi kultury [The perspectives of evolving national interactive fiction]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Filosofski nauky, 18, 55–59.

Hurduz, A., & Nevestiuk, O. (2018). Fanfikshn: paradoksy statusu v khudozhnomu prostori [Fanfiction: the status paradoxes in the art space]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Filolohiia, 34(1), 89–91.

Kidruk, M. (2021). Ne ozyraisia i movchy [Do not look back and be silent]. KSD.

Kirby, A. (2009). Digimodernism: How new technologies dismantle the postmodern and reconfigure our culture. Bloomsbury Publishing.

Kuznetsova, M. O. (2014). Zhanrova spetsyfika komunikatyvno-tekstovoho fenomena “fanfikshen” (na materiali sahy DZh. R. R. Martina “A song of ice and fire”) [Genre specificity of “fanfiction” as a communicative and textual phenomenon (on the material of G. R. R. Martin’s “A Song of Ice and Fire”]. Nova filolohiia, 60, 93–97.

McLuhan, M. (2024). Halaktyka Hutenberha. Stanovlennia liudyny drukovanoi knyhy [The Gutenberg Galaxy. The Making of Typographic Man]. Laboratoriia, Nika-Tsentr.

O’Sullivan, J. (2019). Towards a digital poetics. Electronic literature & literary games. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11310-0

Pidopryhora, S. (2022). Sotsialna merezha yak onlain-platforma eksperymentalnoi khudozhnoi literatury [Social network as an online platform of experimental fiction]. Pomiędzy. Polonistyczno-Ukrainoznawcze Studia Naukowe, 4(7), 87–95.

Rettberg, S. (2018). Electronic literature. Wiley.

Rumiantseva-Lakhtina, O. (2021). Hipertekstulnist yak dyskursyvnyi vymir romaniv M. Pavycha ta simeinoi sahy “Muzei pokynutykh sekretiv” O. Zabuzhko [Hypertextuality as a discursive dimension of M. Pavych’s novels and the family saga “Museum of Abandoned Secrets” by O. Zabuzhko]. In O. Malenko (Ed.), Materialy I Mizhnarodnoi slavistychnoi konferentsii, prysviachenoi pam’iati sviatykh Kyryla i Mefodiia (pp. 281–289). KIFT.

Tatarenko, A. (2011). “Hipertekst”, “hipertekstualnist”, “erhodychna literature”: pokhodzhennia ta okremi aspekty funktsionuvannia terminiv [“Hypertext”, “hypertextuality”, “ergodic literature”: origin and aspects of term functions]. Studia Slovakistica, 11, 102–116.

Viires, P. (2005). Literature in cyberspace. Folklore, 29, 153–174. https://doi.org/10.7592/FEJF2005.29.cyberlit

Zavadskyi, Yu. (2005). Kibertekst i ergodychna literatura: typolohichna model merezhevoi literatury Espena Dzh. Aarseta [Cybertext and ergodic literature: a typological model of networked literature by Espen J. Aarseth]. Studia Methodologica, 16, 54–59.

Downloads


Переглядів анотації: 50

Опубліковано

31.10.2024

Як цитувати

Зозуля, Д. (2024). Поетика форми в діджимодерністській прозі. Синопсис: текст, контекст, медіа, 30(3), 157–166. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2024.3.3

Номер

Розділ

Теоретичні обрії літературознавства