«Коли кохання вперто проситься у вірш»: Павло Мовчан любовно-еротичний
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2024.4.4Ключові слова:
Павло Мовчан, лірика, ліричний герой, любовно-еротичні мотиви, образи-символи, оніричні образиАнотація
Актуальність статті зумовлена зосередженістю на нових аспектах творчості класика української літератури ХХ–ХХІ ст. Павла Мовчана (1939 р. н.) — любовно-еротичних мотивах, які суттєво доповнюють розуміння його поетичного світу. Предмет дослідження зумовили специфіка інтимної лірики П. Мовчана та її роль у творчості поета й в українській літературі. Проблематика статті зосереджена на нерозривному зв’язку любовно-еротичних мотивів із комплексом домінантних мотивів творчості поета, на їх вагомій ролі в доробку митця, на оспівуванні кохання як апофеозу окремої екзистенції, а втрата кохання сприймається як утрата сенсу окремого буття. Для вирішення цієї проблематики застосовуються біографічний, психоаналітичний, компаративний, герменевтичний і формальний (філологічний) методи дослідження.
Результати дослідження. Поет оспівує кохання як вершинний момент буття ліричного героя, спогади про нього, про ідеалізований образ коханої проходить через усю його творчість. На шляху кохання виникають різні перепони, що спонукає сприймати його як солодку муку, і це споріднює П. Мовчана з багатьма поетами минулого й сучасності. Із плином часу почуття не згасають, усе більше викристалізовуються. До ліричного героя приходить усвідомлення непоправності втрати, сприйняття коханої як найбільшої цінності, яку вже неможливо повернути в реальному житті, але можна зробити це у спогадах, сновидіннях, видіннях тощо.
Кохання для ліричного героя Мовчана — це нерозривне духовно-тілесне єднання, тому еротика, сексуальність, статевий акт є невід’ємними складниками його любовної лірики. Поет передає це в настільки метафоричній, завуальованій формі, що її не зрозуміли чи не захотіли відчитати цензори радянської доби, яких націлювали на боротьбу з будь-якими проявами еротики, котру тоді називали «порнографією». Святість духовно-тілесного єднання для поета виявляється в тому, що його кохані найчастіше отримують ім’я Марія, асоціюючись вряди-годи з образом Божої Матері. Любовно-еротичну наснаженість у віршах поета отримують символічні образи змія, яблук, суниць, павутинки тощо. Кохання в поетичному світі П. Мовчана є короткою миттю в неосяжному потоці тисячоліть історії неживої й живої матерії й енергії, але це найдорожча, найцінніша мить, яка надає сенс для людського буття.
Завантаження
Посилання
Bondar, М. (1995). Liryka [Lyrics]. Ukrainska literaturna entcyklopediia [Ukrainian Literary Encyclopedia] (Vol. 3, pp. 189–191). “Ukrainska entcyklopediia” im. M. P. Bazhana.
Ivaniuk, B. (2001). Liryka [Lyrics]. Leksykonzahalnohotaporivnialnoholiteraturoznavstva (pp. 292–293). Zoloti lytavry.
Kovaliv, Yu. (Auth.-comp.). (2007). Erotychna liryka [Erotic lyrics]. Literaturoznavchaentcyklopediya (Vol. 1, p. 347). VTs “Akademiia”.
Movchan, P. (1963). Nate! [Get!]. Derzhlitvydav Ukrayiny.
Movchan, P. (1980). Dosvid: poezii [Experience: poetry]. Molod.
Movchan, P. (1989). Osereddia: poemy ta poezii [Core: poems and poems]. Molod.
Movchan, P. (1999a). Tvory v triokh tomakh: T. 1. Holos: poezii [Works in three volumes: Vol. 1. Voice: Poems]. VTs “Prosvita”.
Movchan, P. (1999b). Tvory v triokh tomakh: T. 2. Mezhovyi kamin: poezii [Works in three volumes: Vol. 2. Boundary Stone: Poems]. VTs “Prosvita”.
Movchan, P. (2015). Sertsevyna: poeziyi [The Heart of the Tree: Poetry]. Ukrainskyi pysmennyk.
Movchan, P. (2024). Buv den — pamiataiesh plazuchoho zmiia?: erotychna poeziia [There was a day – remember the crawling serpent?: erotic poetry]. Ukrainskyi priorytet.
Vaskiv, M. (Ed.). (2023). Tsiliushcha sil samopiznannia: Pro Pavla Movchana ta yoho tvorchist: statti [The healing salt of self-knowledge: About Pavlo Movchan and his work: articles]. Yaroslaviv Val.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Микола Васьків
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).