Символічне прощання з «русскім міром» у віртуальній драматургічній антології «Без них»
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2025.1.4Ключові слова:
драматургія, війна, антиросійська позиція, публічні акції, драматургічний альманах, постколоніальний дискурсАнотація
Об’єктом аналізу в пропонованій статті є драматургічний альманах-антологія «Без них», розміщений у відкритому доступі на ресурсі UKRDRAMACHUB наприкінці 2022 — на початку 2023 року. Авторами цих драматургічних текстів виступають співзасновники Театру Драматургів, який сьогодні активно позиціонує себе як проукраїнський креативний театрально-драматургічний центр. Мета статті — дослідити, як драматурги, які навіть після 2014 року співпрацювали з російськими театрально-драматургічними проєктами, на тлі повномасштабної російської агресії визначаються з власною українською самоідентифікацією та критично переосмислюють власний досвід контактів із росіянами. Для цього драматургічними засобами створюється ментальна картина простору, досліджена методом концептуального аналізу: у такому просторі росіянам відводиться місце на глибокій периферії цивілізованого світу. Для цього драматурги використовують специфічну матрицю культурних кодів, фіксують численні злочини, які скоїли росіяни проти українців як за перший рік повномасштабної агресії, так і в історичній ретроспективі, демонструють нарочите, публічно акцентоване власне зречення від «русского міра». Наукова новизна статті: альманах-антологію «Без них» як цілісний текст досліджено вперше.
У результаті аналізу цього корпусу текстів доведено, що демонстративна «антиросійськість», покликана до життя зовнішніми обставинами та суспільною кон’юнктурою, далеко не завжди автоматично переростає в «українськість», оскільки самі автори вільно орієнтуються в російському культурному полі та значно менше знають про аналогічне українське. А втім спробу цього творчого осередку остаточно прийняти українську громадянську самоідентифікацію та порвати з ідеєю спільного культурного простору з росіянами варто вітати, очікуючи від театру також пришвидшеного подолання контекстуальних розривів з українською культурою.
Завантаження
Посилання
Bondarenko, A. (2022). Snuff. UKRDRAMAHUB. https://ukrdramahub.org.ua/play/snuff
Bondareva, O. (2024). Buty ukrainskym dramaturhom chy dramaturhom z Ukrainy: pro osobystisnyi / koniunkturnyi vybir ukrainskykh dramaturhiv ta yoho fiksatsiiu u slovi pid chas viiny [Being a Ukrainian playwright or a playwright from Ukraine: on the personal / conjunctural choice of Ukrainian playwrights and its fixation in the word during the war]. In The functioning of culture and art during the war (pp. 1–23). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-418-4-1
Hapieieva, O. (2022). Tekst pro rosiian [Text about Russians]. UKRDRAMAHUB. https://ukrdramahub.org.ua/play/tekst-pro-rosiyan
Harets, I. (2022). Ne pro yenota [Not about a raccoon]. UKRDRAMAHUB. https://ukrdramahub.org.ua/play/ne-pro-yenota
Honchar, Yu. (2022). Metodychka [Handbook]. UKRDRAMAHUB. https://ukrdramahub.org.ua/play/metodychka
Hrytsenko, O. (2022). Yak ne staty katsapom [How not to become a katsap]. UKRDRAMAHUB. https://ukrdramahub.org.ua/play/yak-ne-staty-katsapom
Kytsenko, T. (2022). Khrest [Cross]. UKRDRAMAHUB. https://ukrdramahub.org.ua/play/khrest
Maksym Kurochkin (2022, December 3). Bez nykh [Without them]. Facebook. https://www.facebook.com/maksym.kurochkin.70/posts/pfbid0vd4nCn5ndVacvn11dWoo6n9JKoixAB2yvoi3zEF2mfU2JFR9BVLzJY53dCcHXGLfl
Matsiupa, O. (2022). Modus іmperativus. https://ukrdramahub.org.ua/play/modus-imperativus
Penkova, K. (2023). Posliednii ruskii [The last Russian]. UKRDRAMAHUB. https://ukrdramahub.org.ua/play/poslyedniy-ruskiy
Savchenko, O. (2022). Po-bolshomu [Poop]. UKRDRAMAHUB. https://ukrdramahub.org.ua/play/po-bolshomu
Tymoshenko, L. (2022). Fokus-pokus [Hocus pocus]. UKRDRAMAHUB. https://ukrdramahub.org.ua/play/fokus-pokus
UKRDRAMAHUB (Ed.). (2023). Bez nykh [Without them]. UKRDRAMAHUB. https://ukrdramahub.org.ua/collection/bez-nykh
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олена Бондарева

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).