Комунікативна теорія Марії Моклиці як метод аналізу модерної літературної творчості
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2025.2.1Ключові слова:
психоаналіз, комунікація, індивідуація, модернізм, образ, символ, алегоріяАнотація
У публікації вперше розглянуто філософські, психологічні й естетичні особливості авторського методу науковиці та письменниці Марії Моклиці, задіяного спершу в процесі аналізу, а згодом і власного творення модерної літератури. Основу наукового дослідження на першому рівні становлять теж праці фігурантки розвідки, авторки «Модернізму як структури: Філософії. Психології. Поетики» (1998, 2002), «Основ літературознавства» (2002), «Вступу до літературознавства» (2011), «Естетики Лесі Українки» (2011), «Алегоричного коду літератури» (2017), «Модернізму в українській літературі XX століття» (2017), монографії «Леся Українка. Деконструкція прочитань» (2022) та ін. На наступному (витоковому для самої М. Моклиці) рівні — праці фундатора аналітичної психології К. Г. Юнга («Аналітична психологія», «Про відношення аналітичної психології до творів художньої літератури», «Синхроністичність», «Психологічні типи», «Психологія та алхімія»). На відміну від уже класичних психоаналітичних досліджень літератури та наук про неї (абсолютна більшість учених покликаються на ідеї Зигмунда Фройда) пропонується комплексне опрацювання літературознавчого й художнього доробків Марії Моклиці в контексті її ж власних винаходів і новаторств (звісно, з акцентом на дискусійних моментах). Після огляду ресурсів наукометричних баз можна констатувати, що навіть вивчення творчості науковиці, не те що вже використання всеосяжного підходу до цього надбання, застосовується вперше. З’ясувалося, що біля витоків наукова та художня діяльності Марії Моклиці розгортались від детального опрацювання властивостей художніх засобів до використання їх як маркерів певного типу белетристів і напряму й стилю їх творчості. Зрештою дійшлося до рефлексій: утілення вигартуваних концепцій у власному доробку. Незрима мета всіх цих «експериментів» — пошук Самості (індивідуація), а вже принагідно — структурування й деконструкції здобутків творців модернізму (у вияві домінантних літературних напрямів, методів і стилів). Дороговказом на шляху невпинних шукань науковиці постали антропологічна філософія та аналітична психологія (головно в інтерпретації К. Г. Юнга).
Завантаження
Посилання
Chiurlonis, M. (2024). Tvory [Works]. WikiArt. Entsyklopediia vizualnykh mystetstv. https://www.wikiart.org/uk/mikaloyus-chyurlonis/all-works/text-list
Jervolino, D. (1990). Living Metaphor. In The Cogito and Hermeneutics: The Question of the Subject in Ricoeur (pp. 103–113). Contributions to Phenomenology, vol 6. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-009-0639-6_13
Jung, C. G. (1923). Psychological Types. Kegan Paul, Trench, Trubner & Co., Ltd.
Jung, C. G. (1978). On the relation of analytical psychology to poetry. Essay from: The Spirit in Man, Art and Literature. http://studiocleo.com/librarie/jung/essay.html
Jung, C. G. (2024). Psychology and Alchemy [Audiobook]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=TAipRw36Shs
Kosiuk, O., Kosheliuk, O. (Eds.) (2017). Hra v biser: komunikatsiini ihry suchasnosti [The glass bead game: modern communication games]. Vezha-Druk.
Moklytsia, M. (1998). Modernizm yak struktura: Filosofiia. Psykholohiia. Poetyka [Modernism as a structure: Philosophy. Psychology. Poetics]. Vydavnytstvo Volynskoho derzhavnoho universytetu im. Lesi Ukrainky.
Moklytsia, M. (2004). Silska topoHnomika: Poezii u zhanri ihrek [Rural topoGnomics: Poems in the Y Genre]. Vezha.
Moklytsia, M. (2011a). Vstup do literaturoznavstva [Introduction to Literary Studies]. Volynskyi natsionalnyi universytet im. Lesi Ukrainky.
Moklytsia, M. (2011b). Estetyka Lesi Ukrainky (kontekst yevropeiskoho modernizmu) [Lesia Ukrainka’s aesthetics (Context of European modernism)]. Volynskyi natsionalnyi universytet im. Lesi Ukrainky.
Moklytsia, M. (2016). Sezonna hrafika: poeziia, hrafika [Seasonal graphics: poetry, graphics]. Vezha-Druk.
Moklytsia, M. (2017). Alehorychnyi kod literatury, abo Reabilitatsiia alehorii tryvaie [The allegorical code of literature, or The rehabilitation of allegory continues]. Kondor.
Moklytsia, M. (2019). Try skhodynky, piat svichok [Three steps, five candles]. Ukrainskyi priorytet.
Moklytsia, M. (2021). Obakon, rozchaklovuvach sliv [Obakon, the dispeller of words]. Ukrainskyi priorytet.
Moklytsia, M. (2022). Lesia Ukrainka: dekonstruktsiia prochytan [Lesia Ukrainka: deconstruction of readings]. Kondor.
Sait Nivroku (2023, June 5). Hipermodern i “Volynskyi tekst” (novi romany Vasylia Slapchuka i Marii Moklytsi) [Hypermodern and the “Volyn Text” (new novels by Vasyl Slapchuk and Maria Moklytsa)] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=3ext0qnxOrY
Sait Nivroku (2024). Studentstvo VNU imeni Lesi Ukrainky vkotre zustrilosia z oryhinalnymy volynskymy pysmennykamy [Students of Lesya Ukrainka National University once again met with original Volyn writers] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=MrLoLFu8GUo&t=58s
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Оксана Косюк

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).