«Майбутнім володітиме м’язистий дужий лицар…»
Типологія маскулінності в поезії Бориса Гомзина 1920–1930-х років
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2025.2.2Ключові слова:
Борис Гомзин, маскулінність, типи маскулінності, вісниківці, національний ідеал, українська поезія міжвоєнної добиАнотація
Предметом аналізу в цій статті стали репрезентації типів маскулінності в поетичній спадщині Б. Гомзина з метою виявити їхню роль у формуванні авторського бачення еталону маскулінності. Для досягнення мети поставлено завдання ідентифікувати різні типи маскулінності у творах поета, експлікувати їхню кореляцію зі світоглядними й ідейними настановами митця. У дослідженні застосовано порівняльно-історичний і текстуальний методи, а також елементи маскулінних студій.
Актуальність статті зумовлена недостатньою розробленістю проблематики маскулінності в українському літературознавстві, зокрема в контексті творчості Б. Гомзина, і потребою осмислення національних ідеалів мужності у зв’язку із сучасними викликами, що стоять перед Україною.
Виявлено, що типи маскулінності в поезії Б. Гомзина є ключовими маркерами для диференціації чоловічих образів і відображення авторського світогляду. Позитивні типи, зокрема король Артур, справжній борець, воїн-державник, воїн-творець, м’язистий дужий лицар, уособлюють ідеали сили, шляхетності та активної життєвої позиції, характерні для вісниківського мистецького середовища, що прагнуло до формування нового українця — незламного й готового до відсічі будь-якому агресору. Натомість негативні образи (поблідлий чоловік, «лицарі», раб) репрезентують пасивність, занепадницькі настрої та деградацію чоловічого начала. Через різні типи маскулінності Б. Гомзин не лише створив психологічно виразні чоловічі образи, а й транслював власні філософські та естетичні переконання, суголосні ідейним настановам письменників-вісниківців.
У контексті сучасної російської агресії проти України вісниківські ідеали мужності, духовної сили та непохитної волі до перемоги, артикульовані у творчості Б. Гомзина, набувають особливої актуальності. Подвиги сучасних українських захисників, які демонструють незламність у боротьбі за національну тожсамість, репрезентують пророчу візію майбутнього, зафіксовану в поезії Б. Гомзина, де визначальним архетипом постає «м’язистий дужий лицар». Конструкт маскулінності, сформований у творчості поета, є не лише історично релевантним, а й концептуально відповідним сучасному феномену героїзму української нації.
Завантаження
Посилання
Darahan, Yu. (1925). Sahaidak. Virshi. Knyha persha: 1922–1924 r. [Quiver. Poems. Book One: 1922–1924]. Ukrainskyi Hromadskyi Vydavnychyi Fond.
Davydenko, V. (1962, September 15). Borys Homzyn: Z nahody yoho 75‑littia [Borys Homzyn: On the occasion of his 75th birthday]. Svoboda, 177, 3.
Dontsov, D. (1929). O. V. B. Homzyn. Troizillia: Retsenziia [O. V. B. Homzin. Troy-potion: Review]. Literaturno-naukovyi vistnyk, 28, ХСLІІІ, 4 (April), 378.
Homzyn, B. (1922). [Ekleziiast]. Osobystyi fond Borysa Volodymyrovycha Homzina [<Ecclesiastes>. Personal fund of Borys Volodymyrovych Homzin] (f. 3907, op. 1, spr. 4, ark. 84). Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv vyshchykh orhaniv vlady ta upravlinnia Ukrainy, Kyiv, Ukraina.
Homzyn, B. (1925). B. H. Zaklyk [B. H. An invitation]. Spudei, 2–3, 28.
Homzyn, B. (1926). Voiatska pisnia [Soldier's song]. Nasha hromada, 3–4(29–30) (March — April), 17.
Homzyn, B. (1928). Troizillia [Troy-potion]. Samotuzhky.
Homzyn, B. (1934). Boieva pisnia [Battle song]. Samostiina dumka, 4(5–6) (May — June), 355.
Homzyn, B. (1936). Do “lytsariv” sohodni [To the "knights" today]. Samostiina dumka, 4(1) (January), 4.
Homzyn, B. (n. d.). [Pro rabiv i lytsariv]. Osobystyi fond Borysa Volodymyrovycha Homzina [<About slaves and knights>. Personal fund of Borys Volodymyrovych Homzin] (f. 3907, op. 9a, spr. 1, ark. 148 zv.). Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv vyshchykh orhaniv vlady ta upravlinnia Ukrainy, Kyiv, Ukraina.
Kosach, Yu. (1947). Pysmennyk Borys Homzyn: Do 60‑richchia z dnia narodzhennia [Writer Borys Homzyn: To the 60th anniversary of his birthday]. Ukrainskyi litopys, 7–8, 5–10.
Malaniuk, Ye. (2017). Vybrani tvory [Selected works]. Smoloskyp.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ірина Руснак

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).