Ритм революційного руху у романах про революцію (М. Асуела «Ті, хто знизу», І. Бабель «Кінармія», О. Серафимович «Залізний потік»)

Yuliia Sadovska

Анотація


У статті порівняно твори М. Асуели «Ті, хто знизу», І. Бабеля «Кінармія» та О. Серафимовича  «Залізний потік», об’єднаних концептуальною близькістю у відтворенні революційного руху. Досліджено соціально-психологічні механізми створення стихійного масового потоку під час революції. Увагу приділено «циркулярній реакції», що призводить до ситуаційного стирання індивідуальних відмінностей і перетворення особистостей у масу.

 Модель поведінки людини в революційному русі можна тлумачити як раціональну реакцію на ірраціональні соціальні обставини: негативні структурні зміни у суспільстві створюють основу для революційних настроїв, які сприймаються як відповідь на соціальні негаразди. Приктичним виявом такого стану є стихійна масова поведінка.

Стихія заразлива, тому вплив масової свідомості уможливлює безкарну демонстрацію особливого емоційного підйому. Напруга, що зростає у  процесі «емоційного кружляння», призводить до насильницьких дій. Такий рух зазвичай відображено ритмом маршу, неспинним масовим потоком, відгомонами пострілів, криків і кривавими сутичками. Письменники підкреслюють грандіозні масштаби цього явища, його нездоланну силу.

Сюжет кожного з названих творів заснований на зображенні одного або декількох епізодів революції й породженого нею руху, що тлумачиться амбівалентно: як піднесений порив, так і руйнівний бунт.

У романах про революцію активно використано фактографічний та нарисово-художній матеріал; автори надають перевагу фрагментації, яка не передбачає цілісного за сюжетними, стильовими та іншими параметрами тексту. Таку мозаїчність доцільно пояснити зображенням революції у русі, який невпинно дрібниться.

Зображення дійсності у вище названих художніх творах доводить: потрапивши під вплив революційних ідей, що репрезентують швидше «розумовий настрій», ніж ясну і логічну теорію, маси надихаються на повстання і протести в формі стихійного та руйнівного пориву.

Ключові слова


революція; стихійний рух; емоційне напруження; маса; ритм

Повний текст:

PDF

Посилання


REFERENCES (TRANSLITERATED)

Aberkrombi N., Hill S., & Terner B. (Eds.). (2004). Sociologicheskij slovar. Moscow: Ekonomika. (in Russian)

Abeyta, M. (2016). The «Man-Beast» and the Jaguar: Mariano Azuela and Martín Luis Guzmán on Pancho Villa as the Sovereign Beast in «El águila y la serpiente». Equestrian Rebels: Critical Perspectives on Mariano Azuela and the Novel of the Mexican Revolution. Cambridge Scholars Pubishsing. (in English)

Azuela, M. (1997). Los de abajo. New York, NY: Penguin Books. (in Spanish)

Babel, Y. (2013). Konarmyya. SPb, Russia: Azbuka. (in Russian)

Cantú, R. (2005). Introduction to a book of essays on Mexican novelists Mariano Azuela and José Rubén Romero. Mexico : El Colegio de Michoacán. (in English)

Daydí-Tolson, S. (2008). Race and Social Class in Azuela's Characterization of the «Bandido». Bilingual Review., 29 (2/3). (in English)

Grushin, B. A. (1987). Massovoe soznanie: Opyt opredelenija i problemy issledovanija. Moscow, Russia: Politizdat. (in Russian)

Kamju, A. (1990). Buntujushhij chelovek. Moscow: Politizdat. (in Russian)

Kutejshhikova, V. N. (1971). Meksikanskij roman. Formirovanie. Svoeobrazie. Sovremennyj etap. Moscow: Nauka. (in Russian)

Nemirovskij, V. G. (2006). Massovoe soznanie i bessoznatelnoe kak obekt postneklassicheskoj sociologii. Socis: Sociologicheskie issledovanija, 2, 13–19. (in Russian)

Olshanskyj, D. V. (2001). Osnovy polytycheskoj psyxolohyy. Ekaterynburh: Delovaya knyha. (in Russian)

Parra, M. (2008). Afterword. In Mariano Azuela. The Underdogs. New York: Signet Classic. (in English)

Peters, John G. (2009). Mirrors and money: constructing and de-constructing revolution in Mariano Azuela’s «Los de abajo» and Joseph Conrad’s «Nostromo». Yearbook of Conrad Studies. Vol. IV. Kraków: Jagiellonian University. (in English)

Robe, S. (1979). Azuela and the Mexican Underdogs. Los Angeles: University of California press. (in English)

Serafymovych, A. S. (1986). Zheleznyj potok. Moscow: Khudozhestvennaja lyteratura. (in Russian)

Sigele, S. (2011). Prestupnaja tolpa. Opyt kollektivnoj psihologi. Moscow: Akademicheskij Proekt. (in Russian)

Vinnichenko, I. V. (1972). M. Asujela. Meksikanskaja revoljucija i literaturnyj process. Moscow: Nauka. (in Russian)

Zimmer, J. (2016). Jean-Luc Nancy’s Mythical Community in Mariano Azuela’s «Los de abajo» and Carlos Fuentes «Gringo Viejo». Equestrian Rebels: Critical Perspectives on Mariano Azuela and the Novel of the Mexican Revolution. Cambridge Scholars Pubishsing. (in English)




DOI: http://dx.doi.org/10.28925/2311-259x.2018.3.5

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Ліцензія Creative Commons
Цей твір ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна.