Модерністські ідейно-естетичні позиції С. Шумицького в контексті шістдесятництва

Ключові слова: Станіслав Шумицький, автотекстуальність, лірика, автоінтертекстуальність, інтертекстуальний аналіз, гуманізм, модель авторського мислення, шістдесятники, ідейно-естетичні позиції

Анотація

Актуальність розвідки зумовлена необхідністю розширити коло поетів-шістдесятників, продемонструвавши прояв модерністської естетики у творчості С. Шумицького як органічної частини дискурсу шістдесятництва. Відтак предметом дослідження стануть інтертекстуальні зв’язки поетичних творів цього автора з іншими представниками покоління 1960-х років. Метою розвідки є увиразнення модерністських естетико-філософських пошуків поетичного доробку шістдесятника С. Шумицького. Досягнення мети уможливлює методологія інтертекстуального аналізу, що оприявнює стосунки між текстами як багатопроблемні дискусії, як процес творення тексту шляхом перегуку твору із мистецькими формами, жанровими форматами, стильовими кодами, літературною традицією, як руйнування чи перетворення усталених поетичних норм. У результаті дослідження встановлено, що творчість С. Шумицького розвиває ідейно-естетичні риси, спільні для поетів-шістдесятників. Оскільки природа кожного поетичного тексту різна, то звідси випливає, що сама ґенеза тексту зумовлює складність взаємозв’язків між різними текстами, які своєю чергою залежать від домінантного смислу додаткових функцій образності допоміжних включень. У С. Шумицького домінують ідеї латентного, прямо не проявленого характеру, тому спонукають реципієнта до роздумів. Такі ідеї й дають можливість створення незчисленних моделей прояву авторського мислення. Своєрідними рисами його спадщини є авторефлективність, асоціативність, музичність. Інтертекстуальність С. Шумицького підтверджує його вписаність у контекст шістдесятництва, зокрема продемонстровано покликання на творчість В. Симоненка. Найчастотнішими є такі типи міжтекстових зв’язків: власне інтертекстуальність, паратекстуальність, метатекстуальність, гіпертекстуальність, а також інтермедіальність. Інтертекстуальними зв’язками можуть насичуватися будь-які елементи тексту: від назви до тропів. Перспективами дослідження є висвітлення інших джерел інтертекстуальних посилань у творчості С. Шумицького, з’ясування його естетичних орієнтирів і визначення оптимального контексту оцінки творчості цього автора.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Anisimova, N. (2015). Svitohliadni y estetychni zasady poetychnykh pokolin 60–80-kh rokiv ХХ stolittia [Worldview and aesthetic principles of poetic generations of the 1960-80s]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho universytetu, 8, 83–90.

Arnold, Y. (1999). Sеmantika. Stilistika. Intertekst [Semantics. Stylistics. Intertext]. SPb.: Izd-vo SPb. unyversyteta.

Brazgovskaia, E. (2004). Tekst kultury: ot sobytiia — k sobytiiu (logiko-semioticheskij analiz mezhtekstovykh vzaimodeistvij) [Culture text: from event to event (logical-semiotic analysis of intertextual interaction)]. Perm.

Cherevchenko, A. (2014). Trava zabvenyya [Grass of oblivion]. Imhoclub.lv. Retrieved from: https://imhoclub.lv/ru/material/trava_zabvenija

Demchuk, N. (1998) De te fibula narrator, abo Pro shcho rozkazhe Endimion (Z psykholohii tvorchosti…) [De te fibula narrator, or What will Endimion tell (From the psychology of creativity...)]. Dzvin, 5–6, 144–147.

Denysova, G. (2003). V mire interteksta: jazyk, pamiat, perevod [In the world of intertext: language, memory, translation]. Moscow: Azbukovnyk.

Donchyk, V. (2011). Dolia ukrainskoi literatury — dolia Ukrainy: Monolohy y polilohy [The fate of Ukrainian literature is the destiny of Ukraine: monologues and polylogues]. Kyiv: Hramota.

Dziuba, I. (2015). Literaturni portrety. Prodovzhennia: eseistychni rozvidky [Literary portraits. Continuation: essays]. Kyiv: Ukr. pysmennyk.

Kucheriava, L. (2016). Pamiati poeta-zemliaka Stanislava Shumytskoho (1937–1974) [In memory of the poet — fellow countryman Stanislav Shumytskyi]. Kharkiv Lit, 7, 201–204.

Kuzmenko, D. (2008). Suchasni pidkhody do tlumachennia poniattia “intertekstualnosti” [Modern approaches to the interpretation of the “intertextuality” concept]. Literaturoznavchi studii, 21, 347–351.

Lysenko, I. (2002). Zmarnovanyi talant (Stanislav Shumytskyi) [Wasted talent (Stanislav Shumytskyi)]. In Poezii vydinnia osiaine. Kyiv: Rada.

Naienko, M. (2001). “Poteplinnia” v 60-kh rokakh i sproba cherhovoho vidrodzhennia nauky pro literaturu naprykintsi 80-kh rokiv ["Warming" in the 60's and the attempt of another revival of the science of literature in the late 80's]. Istoriia ukrainskoho literaturoznavstva. Kyiv: Akademiia.

Onyshkevych, L. (1996). Ekzystentsialistska model u teorii literatury [Existentialist model in the theory of literature]. Slovo. Znak. Dyskurs: Antolohiia svitovoi literaturno-krytychnoi dumky XX st. (pp. 347–348). Lviv: Litopys.

Pashko, O. (2009). Volodymyr Sosiura ta Serhii Yesenin v ukrainskii krytytsi 1920-kh rokiv [Volodymyr Sosyura and Sergey Yesenin in the Ukrainian criticism of the 1920s]. Naukovi zapysky NaUKMA, 98, 93–97.

Pocheptsov, G. (1994). Totalitarnyj chelovek. Ocherki totalirarnoho simvolizma i mifolohii [Totalitarian people. Essays on totalitarian symbolism and mythology]. Kyiv: Globus.

Pohribnyi, A. (2009). Poklyk chuzhoho chynu: statti, portrety, syluety, nablyzhennia, publitsystyka [Calling someone else's actions: articles, portraits, silhouettes, approximation, journalism]. Kyiv: Prosvita.

Rozmova u dvokh rokakh i dvokh kontynentakh. Interviu Ye. Shemchuk z B. Boichukom (1995) [Interview]. Suchasnist, 7–8, 214–216.

Shapoval, M. (2009). Intertekst u svitli rampy: mizhtekstovi ta mizhsubiektni reliatsii ukrainskoi dramy [Intertext in the light of the ramp: inter-text and inter-subject relations of the Ukrainian drama]. Kyiv: Avtohraf.

Shumytskyi, S. (1961, December 15). Liudyni ochi zaviazala tma [The eyes of the man tied the darkness]. Leninska zmina.

Shumytskyi, S. (1962a, June 29). Poliuby Ukrainu moiu [Love my Ukraine]. Leninska zmina.

Shumytskyi, S. (1962b, September 21). Yakby [If]. Literaturna Ukraina.

Shumytskyi, S. (1962c, October 19). Zoloto [Gold]. Leninska zmina.

Shumytskyi, S. (1963, June 16). Znaidy mene [Find me]. Chervonyi prapor.

Shumytskyi, S. (1963a, May 31). Zvuky [Sounds]. Leninska zmina.

Shumytskyi, S. (1963b). Oznaky virnosti [Signs of loyalty]. Kharkiv.

Shumytskyi, S. (1965, January 26). Holos teplyi, shchyryi. Retsenziia [The voice is warm, sincere. Review]. Literaturna Ukraina.

Shumytskyi, S. (1966a). Sorok Udariv Sertsia [Forty heartbeats]. Kharkiv: Prapor.

Shumytskyi, S. (1966b, June 8). Tsvit paporoti [Fern flower]. Krasnoe znamia.

Shumytskyi, S. (1968, September 1). Kraplia [Drop]. Sotsialistychna Kharkivshchyna.

Shumytskyi, S. (1970). Dvoie. Kraplia [Two. Drop].Ukraina, 21, 10.

Shumytskyi, S. (1971). Heroi prykhodiat u pisniu [The heroes come to the song]. Kharkiv.

Smahlii, V. (2017). Avtorska svidomist ta svoieridnist yii poetychnoho vyrazhennia v poezii Svitlany Yovenko [Author's consciousness and peculiarity of her poetic expression in Svetlana Yovenko's poetry]. (PhD dissertation, Berdyansk state pedagogical university, Ukraine).

Sosiura, V. (2001). Rozstriliane bezsmertia [Immortality shot down]. Kyiv: Ukrainskyi pysmennyk.

Stadnychenko, Yu. (1966). V okeani neskinchennosti [In the ocean of infinity]. Kharkiv: Prapor.

Symonenko, V. (2004). Na skhreshchenykh mechakh [On crossed swords]. In Vybrani tvory. Kyiv: Pulsary.

Tarnashynska, L. (2003). Rytm ta systema symvoliv yak zasib orhanizatsii khudozhnoho prostoru v prozi Borysa Kharchuka [Rhythm and the system of symbols as a means of organizing artistic space in prose by Borys Kharchuk]. Slovo i chas. 2, 13–21.

Tarnavskyi, O. (1999). Vidome y pozavidome [Known and unknown]. Kyiv: Chas.

Tretiakov, R. (1986). Poezii [Poetry]. Kyiv: Dnipro.

Jakobson, R. (1976). Dominant. In Khrestomatyia po teoretycheskomu lyteraturovedenyiu (Vol. 1) (pp. 56–63). Tartu.

Zhulynskyi, M. (2011). Ukrainska literatura: tvortsi i tvory [Ukrainian literature: creators and works]. Kyiv: Lybid.


Переглядів анотації: 41
Завантажень PDF: 41
Опубліковано
2019-06-30
Розділ
Історія літератури як структура