Концепт тілесності у сучасній сербській та чорногорській прозі: від інтерпретації до «занурення» у текст
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2020.2.1Ключові слова:
тілесність, культура присутності, пост-постмодернізм, «новий сентименталізм», сербський постмодернізмАнотація
Сучасна теоретична думка так само, як і література, яка зазвичай найбільш чутливо та гостро реагує на світоглядні зміни, фіксує певне злиття ментального й тілесного в культурі ХХІ століття. Зафіксований багатьма мислителями «кінець постмодернізму» привносить у культуру нову чуттєву домінанту. У статті демонструється, як у сучасній сербській і чорногорській прозі простежується тенденція до змалювання особливого типу інтегральної тілесності — явища, у якому ментальні та психоемоційні процеси відбуваються й описуються лише за допомогою тіла і в термінах тілесного, демонструючи цілісність зовнішнього та внутрішнього. Це, на противагу постмодерністському відчуттю розірваності та фрагментації буття, засвідчує нову цілісність у культурі та світосприйнятті, що становить проблему дослідження. Зосереджуючись на аналізі творів трьох сербських і чорногорського письменників Давіда Албахарі, Слободана Тишми та Огнєна Спахіча, авторка, втім, схиляється до думки, що такі процеси — об’єднання тіла та емоцій і почуттів, а часто й соціокультурного контексту — є прямим віддзеркаленням та складником сучасної тенденції до переходу від інтелектуального осягнення світу, його розумової інтерпретації до певного «занурення» у світ, інтеграції, яка передбачає відчуття замість дистанційованого аналізу. Тобто концепт тілесності та його реалізація в літературі є частиною ширших, глобальних процесів зміни світоглядної парадигми взагалі та зміни підходу до взаємодії зі світом. Цей зв’язок літератури із соціокультурними зсувами авторка намагається простежити у статті. Таким чином, метою дослідження є розглянути механізми реалізації тілесності в сучасній сербській і чорногорській прозі як частину глобальних соціокультурних та світосприйняттєвих змін. Проводячи паралелі між концепцією перформатизму Рауля Ешельмана та переходом від раціоналізації до «занурення» у світ, описаного Х. У. Гумбрехтом у «Виробництві присутності», авторка вважає злиття тілесного та розумового, засвідчене у текстах аналізованих письменників, проявом руху в бік «культури присутності», наслідком світоглядних зсувів, які почалися ще в 60‑ті закликами «проти інтерпретації», що і зумовлює новизну роботи. Під час здійснення дослідження застосовувалися аналіз і синтез; порівняльний метод для встановлення подібностей та відмінностей між проявами тілесності в аналізованих творах; індуктивний метод, який уможливлював рух від дослідження окремих феноменів в обраних творах до теоретичних узагальнень; а також герменевтичний і культурно-історичний методи для — відповідно — інтерпретації феномену тілесного в аналізованих художніх творах та можливості розглядати і тлумачити явища тілесного в них як частину глобальних процесів у контексті історії культури кінця ХХ — початку ХХІ століть.
Завантаження
Посилання
Akchurin, B. (2004). Chelovecheskaya telesnost i sotsialnye aspekty ee identifikatsii [Human bodiliness and social aspects of its identification]. (Extended abstract of Doctoral dissertation, Philosophy, Bashkir State University, Ufa).
Albahari, D. (2014). Propustena prilika. Beograd: Arhipelag.
Chekalova, Yu. (2014). Interpretatsiya telesnosti v teoreticheskom diskurse [The interpretation of the concept of corporeality in theoretical discourse]. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu “Kyievo-Mohylianska akademiia”. Ser. Sotsіolohiia, 244(232), 54–58. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdusoc_2014_244_232_13.
Epshteyn, M. (2006). Filosofiya tela [The philosophy of body]. In: Epshteyn, M., Tulchinskiy, G. Telo svobody [The body of freedom] (pp. 9–196). Saint-Petersburg: Aleteyya.
Eshelman, R. (2008). Performatism or the end of postmodernism. Aurora, Colorado: The Davies Group Publishers.
Filonenko, A. (2010). “Proizvodstvo prisutstviya” i novaya kulturnaya chuvstvitelnost: “neskromnoe predlozhenie” Khansa Ulrikha Gumbrekhta i ego akademicheskie rasshireniya [“Production of Presence” and a New Cultural Sensitivity: An “immodest Offer” by Hans Ulrich Gumbrecht and his Academic Extensions]. Vestnik KhNU im. V.N. Karazina, 904, 49–74. http://intelros.ru/pdf/vestnik_hnu/01_2010/04.pdf.
Gumbrekht, Kh. (2006). Proizvodstvo prisutstviya: chego ne mozhet peredat znachenie [Production of Presence. What Meaning Cannot Convey]. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie.
Hassan, I. (2003). Beyond Postmodernism: Toward an Aesthetic if Trust. In: Supplanting the postmodern. An anthology of writings of the arts and culture of the early 21st century. Ed. By Rudrum, D., Stawris, N. (2015). New York: Bloomsburry Publishing.
Lebedyntseva, N. (2016). Tilo yak heneratsiinyi marker v ukrainskii poezii druhoi polovyny 20 — pochatku 21 storichchia [Body as a generation marker in Ukrainian poetry of the 2nd half of 20th — beginning of the 21st centuries]. Postkolonializm. Heneratsii. Kultura [Postcolonialism. Generations. Culture] (pp. 280–293). Kyiv: Laurus.
Makarov, A., Toporova, A. (2016). Otchuzhdennye tela: traktovka kontsepta telesnosti v postmodernizme [Alienated bodies: an interpretation of the concept of bodiliness in postmodernism]. Vestnik Volgogradskogo gos. universiteta. Seriya 7, Filosofiya, 4, 16–26. https://doi.org/10.15688/jvolsu7.2016.4.2.
Pavich, M. (2003). Zvezdnaya mantiya [Star Cape]. Saint-Petersburg: Azbuka-Klassika.
Spahic, O. (2015). Masalai. Podgorica: Nova Knjiga.
Tatarenko, A. (2010). Poetyka formy v prozi postmodernizmu (dosvid serbskoi literatury) [Poetics of Form in Postmodernism Prose: Serbian Literature Experience]. Lviv: PAIS.
Tisma, S. (2012). Mekani rat. Starost. Priredili Albahari, D., Srdan, V. Tesin. Beograd: 2012.
Zontag, S. (2014). Protiv interpretatsii i drugie esse [Against interpretation and other essays]. Moscow: Ad Marginem.
Zorina, L. (2013). Transformatsiya obraza telesnosti: ot arkhaiki k sovremennoy alternativnoy culture [The transformation of the image of corporeality: from archaic to modern alternative culture]. (Extended abstract of Doctoral dissertation, Philosophy, Tyumen State University, Tyumen).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).