Український аматорський театр у таборі інтернованих військ УНР Стшалково, Польща, очима театральних критиків, серпень 1921 — липень 1922 рр. (за матеріалами часопису «Промінь»)

  • Ihor Sribniak Київський університет імені Бориса Грінченка, Історико-філософський факультет https://orcid.org/0000-0001-9750-4958
Ключові слова: театр, вистава, п’єса, артист-аматор, табір інтернованих, часопис «Промінь», Стшалково

Анотація

У статті йдеться про діяльність українського аматорського театру в таборі інтернованих Військ УНР Стшалково, Польща, на сцені якого щотижнево виставлялись дві-три п’єси, що належали до класики української та світової драматургії. Метою дослідження є осмислення ролі театру в формуванні духовно-світоглядних ідеалів таборян, що передбачає аналіз репертуару аматорських гуртків, критичної рецепції вистав та реконструкції ціннісної мотивації груп українського вояцтва. Для ефективної реалізації мети були застосовані історичний метод, аналіз джерел та синтез. У результаті дослідження було стверджено, що вистави готувались кількома мистецько-артистичним гуртками (трупами), між якими мала місце неформальна конкуренція. Така ситуація сформувала традицію критичного оцінювання вистав та розміщення суджень критиків на шпальтах таборової «живої» газети «Промінь». При цьому є важливим зазначити, що критики не упускали нагоди вказати на недоліки або навпаки — відзначити майстерність гри артистів під час вистав. Виступи таборових драматично-мистецьких колективів мали важливе значення для піднесення морального духу інтернованих, задовольняючи водночас їхні ностальгічні почуття за власною домівкою та рідним краєм. Переважна більшість вистав була національною за змістом та духом (всі без винятку п’єси готувались до постановки українською мовою), сприяючи в такий спосіб духовній консолідації інтернованого вояцтва. Важливим було й те, що таборяни шукали і знаходили власне оригінальне вираження своїм мистецьким пошукуванням, роблячи в такий спосіб свій внесок у скарбницю української та європейської культури. Значення українського театру в Стшалково полягало в тому, завдяки виконавській майстерності акторів-аматорів, українській пісні та музиці, які звучали у виставах, серед польського суспільства закріплювалась позитивне сприйняття УНР та українців як частини європейського політичного та національно-культурного простору. Новизна дослідження полягає у введені до наукового обігу масиву відомостей про аматорські театральні гуртки в середовищі інтернованих вояків та критичну рецепцію їхньої діяльності. Практичне значення дослідження полягає у тому, що його результати доводять тяглість української драматургічної традиції.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Ihor Sribniak, Київський університет імені Бориса Грінченка, Історико-філософський факультет

Доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри всесвітньої історії

Посилання

A.P. (1922). Teater i mystetstvo [Theater and Art]. Promin, 45.

A.S.B.K. (1922). Teatralni spravy [Theater Affairs]. Promin, 40.

Alehro. (1922). Teater i mystetstvo [Theater and Art]. Promin, w/o. is.

CDADO Ukraine, f. 1078, о. 2, s. 237, 169 p.

CDADO Ukraine, f. 1078, о. 2, s. 206, 187 p.

CDADO Ukraine, f. 3524, о. 1, s. 1, 89 p.

Czerniak, B., Czerniak, R. M. (2013). Obóz jeńców wojennych i internowanych pod Strzałkowem 1914-1918, 1919-1924. Strzałkowo, 2013.

Dem-k, M. (1922). Teatr i mystetstvo [Theater and Art]. Promin, 36.

Dyachuk-Dyachenko, M. (1922a). Taborove zhyttya [Camp life]. Promin, 41.

Dyachuk-Dyachenko, M. (1922b). Khto my? [Who are we?]. Promin, 42.

Holubnycha-Shlenchak, Yu. (2018). “V yednanni nasha syla i usvidomlennya peremohy…”: osoblyvosti ta umovy vydannya chasopysu “Promin” u taborakh Lantsut-Stshalkovo (1921–1922 rr.) [“In uniting our strength and awareness of victory...”: features and conditions of publication of the magazine “Beam” in the camps of Lancut-Strzhalkovo (1921–1922)]. Drahomanivsʹki istorychni studiyi: zb. nauk. pratsʹ molodykh istorykiv, 4(8), 181–187.

Horunovych, M. (1921). Retsenziya [Review] Prominʹ [Sunbeam], 12.

Horunovych, M. (1922). [Review] Promin, w/o is.

Karpus, Z. (1997). Jeńcy і іnternowanі rosyjscy і ukraіńscy na terenіe Polskі w latach 1918–1924. Toruń.

Kolyanchuk, O. (2000). Ukrayinsʹka viysʹkova emihratsiya u Polʹshchi (1920–1939) [Ukrainian military emigration to Poland (1920–1939)]. Lʹviv.

Lyst do Redaktsiyi [Letter to the Editor]. (1922). Promin, w/o is.

Morenets, V. (2018). Armiya za drotamy. Zbirka dokumentiv [Army by wires. Documents collection]. Kamianets-Podilskyi.

Obyava [Announcement]. (1922). Promin, 45.

Oholoshennya [Announcement]. (1922). Promin, 41.

Sribnyak, I. (1997). Obezzbroyena, ale neskorena: Internovana Armiya UNR u taborakh Polʹshchi y Rumuniyi (1921–1924 rr.) [Disarmed but not subjugated: UNR Army in Poland and Romania (1921–1924)]. Kyiv; Philadelphia.

Sribnyak, I. (2017). Internovani voyaky Armiyi UNR u tabori Stshalkovo, Polʹshcha (druha polovyna 1921 — pochatok 1922 rr.): moralʹnyy stan ta umovy perebuvannya [UNR Army Interned Soldiers in the Strzalkowo Camp, Poland (second half of 1921 — beginning of 1922): moral status and living conditions]. Problemy vsesvitnʹoyi istoriyi, 2(4), 182–195.

Sribnyak, I. (2018). Movno-okhoronna ta mobilizatsiyna misiya ukrayinsʹkoyi periodyky u tabori internovanykh voyakiv-ukrayintsiv Lantsut, Polʹshcha (travenʹ — chervenʹ 1921 r.) [Linguistic Protection and Mobilization Mission of Ukrainian Periodicals in the Camp of Internmental Ukrainian Soldiers Lancut, Poland (May — June 1921)]. Spheres of Culture, 17, 348–359.

Sydorenko, N. (2000). Natsionalʹno-dukhovne samostverdzhennya [National-spiritual self-affirmation]. Vol. 2. Kyiv.

Teatr i mistetstvo [Theater and Art]. (1922). Promin, 34.

Teatr i mystetstvo [Theater and Art]. (1921). Promin, 26.

Teatr i mystetstvo [Theater and Art]. (1922). Promin, 37.

Teatralʹni spravy [Theatrical Affairs]. (1921). Promin, 20.

Teatralʹni spravy [Theatrical Affairs]. (1922a). Promin, 35.

Teatralʹni spravy [Theatrical Affairs]. (1922b). Promin, 39.

Teatralʹni spravy [Theatrical Affairs]. (1922c). Promin, 42.

Teatralʹnyy Observator, 1922, Teatralʹni spravy [Theatrical Affairs]. Promin, 41.

Wiszka, O. (1999). Ukrayintsi u tabori v Stshalkovi [Ukrainians in the Strzhalkov camp]. Visnyk Kyyivsʹkoho derzhavnoho linhvistychnoho universytetu. Seriya «Istoriya, ekonomika, filosofiya», 3, 167–174.

Wiszka, O. (2002). Presa ukrayinsʹkoyi emihratsiyi u Polʹshchi 1920–1939 [Press of Ukrainian Emigration in Poland 1920–1939]. Lʹviv.

Wiszka, E. (2001). Prasa emigracji ukraińskiej w Polsce 1920–1939. Toruń.


Переглядів анотації: 17
Завантажень PDF: 5
Опубліковано
2020-06-30
Як цитувати
Sribniak, I. (2020). Український аматорський театр у таборі інтернованих військ УНР Стшалково, Польща, очима театральних критиків, серпень 1921 — липень 1922 рр. (за матеріалами часопису «Промінь»). Синопсис: текст, контекст, медіа, 26(2), 48–60. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2020.2.5
Розділ
Медіа та віртуальна реальність