Формування порядку денного періодичними виданнями 1943 року (за матеріалами аналізу газет «Азовський вісник», «Бобринецький голос», «Буг», «Відродження»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.1.3

Ключові слова:

newspaper, propaganda, consciousness, audience, agenda

Анотація

Стаття репрезентує дослідження особливостей формування порядку денного періодичними виданнями, що виходили друком на окупованій нацистами території Радянської України (мова йде про південні та центральні території) упродовж 1943 р. Аналізуючи видання «Азовський вісник», «Бобринецький голос», «Буг» і «Відродження», автор з’ясовує, що серед основних тенденцій формування порядку денного є створення такого інформаційного тла, на якому досить органічно виглядали повідомлення про активності Німеччини і її перемоги на лінії фронту. Зважаючи на те, що сьогодні Україна перебуває в стані гібридної війни та мусить не лише формувати, але й захищати власний інформаційний простір, вивчення особливостей визначення порядку денного виданнями, що виходили друком на окупованій нацистами території України в 1943 р., коли Україна перебувала в стані війни, є актуальним і своєчасним. Мета дослідження — з’ясування особливостей формування порядку денного друкованими періодичними виданнями 1943 р. (на матеріалі аналізу газет «Азовський вісник», «Бобринецький голос», «Буг», «Відродження»). Об’єктом і власне джерельною базою дослідження стали друковані періодичні видання, що виходили на території України впродовж 1943 р.: «Азовський вісник», «Бобринецький голос», «Буг» і «Відродження». Предметом дослідження є процес формування порядку денного друкованими періодичними виданнями 1943 р. (на матеріалі аналізу газет «Азовський вісник», «Бобринецький голос», «Буг», «Відродження»). Методи дослідження: тематичний аналіз і контент-аналіз. Результати дослідження. Контент-аналіз газет «Азовський вісник», «Бобринецький голос», «Буг» і «Відродження» дав можливість визначити п’ять основних тематичних напрямів, у межах яких формувався порядок денний аналізованою періодикою, і саме в межах цих проблемних напрямів відбувалося формування системи необхідних німецькій владі реакцій аудиторії, що мали на меті привернути населення України на бік німецьких військ, що значно би полегшило процес утримання окупованих українських територій під своєю владою. Окрім критики дій радянської влади, німецька пропаганда використовувала прийом наближення інформації в часі й просторі, пояснюючи аудиторії, що робота в Німеччині — це спосіб отримати новий досвід, підтримка розвитку української культури — це пріоритетне завдання німецького керівництва і т. ін. У порядку денному негативізувався образ єврейства як народності.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Oksana Pochapska, Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

Кандидат наук із соціальних комунікацій

Посилання

Arad, I. (1990). Kholokaust. Katastrofa evreystva (1933–1945): Sb. statey (pp. 62–58). Ierusalim.

Azovskiy vestnik: opys vydannia. (n.d.). https://libraria.ua/all-titles/group/171

Bobrynetskyi holos: opys vydannia. (n.d.). https://libraria.ua/all-titles/group/173

Bombardirovka sovetskogo aerodroma [The bombing of the Soviet airfield]. (1943). Buh, 69, 3.

Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Buh: opys vydannia. (n.d.). https://libraria.ua/all-titles/group/184

Cherniakov, B. (2019). Periodychna presa na okupovanii terytorii Ukrainy [Periodicals in the occupied territory of Ukraine]. Elektronna biblioteka Instytutu zhurnalistyky. http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1648

Gridnev, V. (1981). Propagandistskaya podgotovka fashistskoy Germaniey voyny protiv SSSR. Voprosy istorii, 5, 166–171.

Ivanova, O., Moiseieva, O., Steblyna, N. (2019). Mistseva presa: posibnyk dlia ZMI. Yak rehionalnym zhurnalistam pratsiuvaty za chasiv novykh medii ta kryzy demokratii [Local press: a guide for the media. How to work for regional journalists in times of new media and the crisis of democracy]. Biznespoligraf LLC.

Khellevik, O. (2002). Sotsiologicheskiy metod. Ves mir.

Kholod, O. (2010). Inmutatsiia suspilstva v hipermarketi svidomosti [Society’s Inmutation in the Hypermarket of Consciousness]. Vol. 1. Teoriia inmutatsii suspilstva. KyMU.

Krupskyi, I. (2014). Tematyka zasobiv masovoi informatsii Ukrainy — vazhlyva skladova chastyny informatsiinoho prostoru derzhavy (na prykladi zakhidnoukrainskykh zemel 1944–1950-ho rr.) [The theme of mass media of Ukraine is an important part of the information space of the state (on the example of Western Ukrainian lands of 1944–1950)]. Tele- ta radiozhurnalistyka, 13, 96–103.

Lotman, Yu. (1970). Struktura khudozhestvennogo teksta [The structure of the artistic text]. Iskusstvo.

Lyzanchuk, V. (2008). Henotsyd, etnotsyd, linhvotsyd ukrainskoi natsii: khronika [Genocide, ethnocide, lingvocide of the Ukrainian nation: Chronicle]. VTs LNU im. Ivana Franka.

Lyzanchuk, V. (2018). Prosvitnytska i manipuliatyvna propahanda v umovakh nynishnoi rosiisko-ukrainskoi viiny [Educational and manipulative propaganda in the conditions of the present Russian-Ukrainian war]. Tele- ta radiozhurnalistyka, 17, 23.

McCombs, M. (2007). Vstanovlennia priorytetiv: masmedii ta hromadska dumka [Setting priorities: mass media and public opinion]. KIS.

Mussolini rodilsya v den prazdnika Zodiaka Lva [Mussolini was born on the day of the Leo Zodiac]. (1943). Buh, 68, 1–2.

Mykhailiuk, Y. (2001). Nimetska propahanda v Ukraini. Ukraina v Druhii svitovii viini: pohliad z XXI stolittia. Istorychni narysy (pp. 644–658). Naukova dumka.

Novaya reforma [New reform]. (1943). Azovskiy vestnik, 51(121), 4.

Novoe germanskoe oruzhie — tank “Tigr” [The new German weapon is the Tiger Tank]. (1943). Buh, 69, 1.

Pastushyna, V. (2018). Propahanda yak ideolohichna skladova zhurnaliv “Surma” ta “Rozbudova natsii” [Propaganda as an ideological component of the Antimony and the nation building magazines “Surma”, and “Rozbudova natsii”]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia Zhurnalistyka, 44, 22–27.

Pochapska, O. (2010). Ukrainska satyrychna publitsystyka Naddniprianshchyny periodu natsionalno-vyzvolnykh zmahan 1917–1921 rr. [Ukrainian satirical journalism of the Dnieper region of the period of national liberation competitions of 1917–1921]. Kamianets-Podilskyi natsionalnyi universytet im. I. Ohiienka.

Pocheptsov, G. (2017, July 23). Propaganda 2.0 kak uspeshnaya tekhnologiya segodnyashnego dnya [Propaganda 2.0 as a successful technology of today]. Media Sapiens. URL: https://ms.detector.media/trends/1411978127/propaganda_20_kak_uspeshnaya_tekhnologiya_segodnyashnego_dnya/ (accessed 26/12/2019)

Populyarnaya zagadka [A popular puzzle]. (1943). Azovskiy vestnik, 51(121), 4.

Salata, O. (2020). Information confrontation between Nazi Germany and the USSR in the occupied territories of Ukraine (1941–1944). Lviv, Torun. https://doi.org/10.36059/978-966-397-217-6

Schmidt, V. (2003). Narratologiya [Narratology]. Yazyki slavyanskoy kultury.

Slobodianiuk, P. (2010). Yevreiski zhertvy na Podilli v roky Druhoi svitovoi viiny [Jewish victims in Podolia during the Second World War]. Arkhivy Ukrainy, 2, 122–127.

Vidrodzhennia: opys vydannia. (n.d.). https://libraria.ua/all-titles/group/211

Yaki perevahy maiut vidizhdzhaiuchi na robotu do Nimechchyny [What are the benefits of going to Germany]. (1943). Vidrodzhennia, 32(139), 3.

Zhidy blagodaryat za Palestinu [The Jews thank for Palestine]. (1943). Azovskiy vestnik, 51(121), 1.

Downloads


Переглядів анотації: 208

Опубліковано

31.03.2021

Як цитувати

Pochapska, O. (2021). Формування порядку денного періодичними виданнями 1943 року (за матеріалами аналізу газет «Азовський вісник», «Бобринецький голос», «Буг», «Відродження»). Синопсис: текст, контекст, медіа, 27(1), 14–21. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.1.3

Номер

Розділ

Медіа та віртуальна реальність