Поезія Миколи Біденка: типологія та ідіографія

Автор(и)

  • Roman Tkachenko Коледж інформаційних технологій та землевпорядкування Національного авіаційного університету https://orcid.org/0000-0003-3122-3250

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.1.1

Ключові слова:

авангард, Київська школа, парадокс, образ болю, постмодернізм

Анотація

Актуальність обраного дослідження полягає в потребі нагального осмислення шляхів розвитку української літератури, зокрема поезії, зламу ХХ–ХХІ ст. Відомо, що мистецтво відтворює духовну атмосферу доби, але ще більш цінною є його здатність реагувати на ледь відчутні зміни в настроях сучасників і формувати духовну картину майбутнього. У цьому сенсі дослідження актуального мистецтва літератури будуть корисними не лише літературознавцям. Предметом дослідження є типологічні та ідіографічні параметри поезії М. Біденка, тобто її найближчий мистецький контекст, унікальні особливості поетики, образотворення та ідейно-тематичного спрямування. Постановку проблеми розуміємо як спробу окреслити в першому наближенні роль і місце творчої спадщини М. Біденка в контексті української літератури кінця ХХ — початку ХХІ ст. У дослідженні використано головним чином типологічний метод, а також принципи герменевтики в трактуванні ключових образів. Метою цієї статті є окреслення естетико-типологічних параметрів художньої спадщини М. Біденка, її унікальних та суголосних із мистецьким контекстом рис на підставі аналізу формальних засобів і концептуальних засад. У результаті дослідження з’ясовано, що поезія Біденка прокреслюється переважно в естетичних координатах авангардизму й належить до оточення Київської школи поетів (верлібр, автотелічність слова, уникання риторичності тощо), однак за світоглядом він більш радикальний, скептичний і парадоксальний, ніж «кияни», перебуває в силовому полі притягування / відштовхування постмодернізму. З нашого погляду, прийом-домінанта Біденка — парадокс. Біль як один із ключових образів має в митця метафізичне забарвлення. Проти такого болю поет винайшов «ліки зі смерті». Новизну цієї розвідки вбачаємо у визначенні прийому-домінанти і власній інтерпретації ключових образів у віршах Біденка. Перспективними для подальшого дослідження є природа Біденкового верлібру, особливості авторського синтаксису та характер візуального колориту.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Roman Tkachenko, Коледж інформаційних технологій та землевпорядкування Національного авіаційного університету

Доктор філологічних наук

Посилання

Bidenko, M. (2018). Na vsiu hlybynu inshosty: verlibry [On all depth of otherness: free verses]. Shchek.

Herasymiuk, V. (2013). Pisliamova do knyzhky Mykoly Bidenka [Afterword to the book by Mykola Bidenko]. Ofitsiinyi sait poeta Mykoly Bidenka. http://bidenko.in.ua/podiji/nova-zbirka-bidenko-i-litery.html

Drozdovskyi, D. (2020, 03 lypnia). “Vazhko buty liudynoiu sered biometalevykh transformeriv”. Postpostmoderna chuttievist u zbirtsi “Liky zi smerti” Mykoly Bidenka [“It’s hard to be human among biometallic transformers.” Postmodern sensuality in Mykola Bidenko’s collection “Cure for Death”]. Ukrainska literaturna hazeta, 13(279).

Ivanchuk, T. (2020). Dukhovna spadshchyna poeta Mykoly Bidenka. Shliakh u vichnist [The spiritual heritage of the poet Mykola Bidenko. The way to eternity]. Moia Kyivshchyna. https://www.mykyivregion.com.ua/analytics/duhovna-spadshina-poeta-mikoli-bidenka-shlyah-u-vichnist

Kononovych, L. (2009). Shyzoanaliz yak sproba transtsendentsii [Schizoanalysis as an attempt at transcendence]. In: Bidenko, M. Liky zi smerti. Virshi (s. 106–107). Kalvariia.

Krymskyi, S. (2009). Rankovi rozdumy [Morning reflections]. Maisternia Biletskykh.

Pastukh, T. (2011). Moderni stylovi techii ukrainskoi poezii 1960–90-kh rokiv (Kyivska shkola ta yii otochennia) [The Modern Stylistic Trends of Ukrainian poetry in the 1960–90’s (Kyiv School and its Encirclement)] (Thesis of doctoral dissertation, Ivan Franko Lviv National University).

Talalai, R. (2016, February 03). Mizh nym i neskinchennistiu (Pamiati Mykoly Bidenka) [Between him and infinity (In memory of Mykola Bidenko)]. Ukrainska literaturna hazeta, 3(165).

Talalai, R. (2017, January 27). Shliakh prokladaietsia v meni [The path is paved in me]. Ukrainska literaturna hazeta, 2(190).

Downloads


Переглядів анотації: 277

Опубліковано

31.03.2021

Як цитувати

Tkachenko, R. (2021). Поезія Миколи Біденка: типологія та ідіографія. Синопсис: текст, контекст, медіа, 27(1), 1–6. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.1.1

Номер

Розділ

Історія літератури як структура