Поезія Миколи Біденка: типологія та ідіографія
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.1.1Ключові слова:
авангард, Київська школа, парадокс, образ болю, постмодернізмАнотація
Актуальність обраного дослідження полягає в потребі нагального осмислення шляхів розвитку української літератури, зокрема поезії, зламу ХХ–ХХІ ст. Відомо, що мистецтво відтворює духовну атмосферу доби, але ще більш цінною є його здатність реагувати на ледь відчутні зміни в настроях сучасників і формувати духовну картину майбутнього. У цьому сенсі дослідження актуального мистецтва літератури будуть корисними не лише літературознавцям. Предметом дослідження є типологічні та ідіографічні параметри поезії М. Біденка, тобто її найближчий мистецький контекст, унікальні особливості поетики, образотворення та ідейно-тематичного спрямування. Постановку проблеми розуміємо як спробу окреслити в першому наближенні роль і місце творчої спадщини М. Біденка в контексті української літератури кінця ХХ — початку ХХІ ст. У дослідженні використано головним чином типологічний метод, а також принципи герменевтики в трактуванні ключових образів. Метою цієї статті є окреслення естетико-типологічних параметрів художньої спадщини М. Біденка, її унікальних та суголосних із мистецьким контекстом рис на підставі аналізу формальних засобів і концептуальних засад. У результаті дослідження з’ясовано, що поезія Біденка прокреслюється переважно в естетичних координатах авангардизму й належить до оточення Київської школи поетів (верлібр, автотелічність слова, уникання риторичності тощо), однак за світоглядом він більш радикальний, скептичний і парадоксальний, ніж «кияни», перебуває в силовому полі притягування / відштовхування постмодернізму. З нашого погляду, прийом-домінанта Біденка — парадокс. Біль як один із ключових образів має в митця метафізичне забарвлення. Проти такого болю поет винайшов «ліки зі смерті». Новизну цієї розвідки вбачаємо у визначенні прийому-домінанти і власній інтерпретації ключових образів у віршах Біденка. Перспективними для подальшого дослідження є природа Біденкового верлібру, особливості авторського синтаксису та характер візуального колориту.
Завантаження
Посилання
Bidenko, M. (2018). Na vsiu hlybynu inshosty: verlibry [On all depth of otherness: free verses]. Shchek.
Herasymiuk, V. (2013). Pisliamova do knyzhky Mykoly Bidenka [Afterword to the book by Mykola Bidenko]. Ofitsiinyi sait poeta Mykoly Bidenka. http://bidenko.in.ua/podiji/nova-zbirka-bidenko-i-litery.html
Drozdovskyi, D. (2020, 03 lypnia). “Vazhko buty liudynoiu sered biometalevykh transformeriv”. Postpostmoderna chuttievist u zbirtsi “Liky zi smerti” Mykoly Bidenka [“It’s hard to be human among biometallic transformers.” Postmodern sensuality in Mykola Bidenko’s collection “Cure for Death”]. Ukrainska literaturna hazeta, 13(279).
Ivanchuk, T. (2020). Dukhovna spadshchyna poeta Mykoly Bidenka. Shliakh u vichnist [The spiritual heritage of the poet Mykola Bidenko. The way to eternity]. Moia Kyivshchyna. https://www.mykyivregion.com.ua/analytics/duhovna-spadshina-poeta-mikoli-bidenka-shlyah-u-vichnist
Kononovych, L. (2009). Shyzoanaliz yak sproba transtsendentsii [Schizoanalysis as an attempt at transcendence]. In: Bidenko, M. Liky zi smerti. Virshi (s. 106–107). Kalvariia.
Krymskyi, S. (2009). Rankovi rozdumy [Morning reflections]. Maisternia Biletskykh.
Pastukh, T. (2011). Moderni stylovi techii ukrainskoi poezii 1960–90-kh rokiv (Kyivska shkola ta yii otochennia) [The Modern Stylistic Trends of Ukrainian poetry in the 1960–90’s (Kyiv School and its Encirclement)] (Thesis of doctoral dissertation, Ivan Franko Lviv National University).
Talalai, R. (2016, February 03). Mizh nym i neskinchennistiu (Pamiati Mykoly Bidenka) [Between him and infinity (In memory of Mykola Bidenko)]. Ukrainska literaturna hazeta, 3(165).
Talalai, R. (2017, January 27). Shliakh prokladaietsia v meni [The path is paved in me]. Ukrainska literaturna hazeta, 2(190).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Roman Tkachenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).