Телепрограма «Світ навиворіт» як проєкт формату української тревел-журналістики
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.4.8Ключові слова:
тревел-журналістика, тревел-шоу, жанровий синкретизм, ексклюзивна інформація, контент, комунікаціяАнотація
Сучасна журналістика порівняно з журналістикою минулого століття набагато спрощує комунікацію між автором і реципієнтом через використання можливості подорожувати та швидко транслювати отриману інформацію кінцевому споживачу, реципієнту. Окрім технологічності, сприяє цьому формат, обраний автором інформаційного повідомлення. Предметом дослідження є телепрограма «Світ навиворіт» — зразок медіатуризму, що репрезентує українському реципієнту далекі та маловідомі культури населення різних країн у репортажних випусках. Як свідчить наведена в статті інформація щодо кількості переглядів проєкту в Інтернет-мережі, це популярний та актуальний для сучасного реципієнта різновид медіапродукту. Наукова проблема полягає в з’ясуванні формату передачі в умовах поширеного нині явища жанрового синкретизму. Мета дослідження — уточнити жанрову характеристику «Світу навиворіт», знайти класифікаційну нішу для формату. Тому в статті приділено увагу аналізу рис і характерних ознак проєкту, що виявляється в наведених прикладах різних серій програми, і це становить новизну дослідження. За допомогою розмислів, викликаних указаними особливостями, у статті запропоновано спробу з’ясувати, чим же є «Світ навиворіт»: тревел-шоу, репортажем, оглядом, подорожнім нарисом тощо. Формат передачі, аналогів якій в українському медіапросторі немає, можна визначити як самобутнє тревел-шоу, синкретичне в жанровому аспекті явище. Підтвердженням цього постають такі риси та особливості: повідомлення з місця події, коментарі очевидців, авторські ремарки та безпосереднє враження, комунікація, драматизм, подієвість, контраст, набуття ознак новинного дискурсу, лайфстайл-журналістики. Розглянутий у статті масив сезонів випусків програми «Світ навиворіт» поєднує в собі риси інформативності, публіцистичності, аналітики, художності та розважальності. Проведено також паралель із подібними тревел-проєктами, що існують в українському медіасередовищі. У роботі використані такі загальнонаукові методи: компаративний, описовий, типологічний, історико-функціональний, системний, аналізу, синтезу. Перспективою подальших досліджень видається розроблення способів вивчення парадигми формату української тревел-журналістики з обов’язковим контролем рейтингу на основі кількості переглядів.
Завантаження
Посилання
Haller, M. (2011). Reportazh [Reportage]. Akademiia Ukrainskoi Presy, Tsentr Vilnoi Presy.
Katrich, K., & Demchenko, S. (2015). Styl veduchoho yak vahoma skladova v avtorskykh prohramakh formatu “trevel-zhurnalistyka” [The style of the presenter as an important component in the author's programs of the “travel journalism” format]. Molodyi vchenyi, 6(3), 132–134.
Poliezhaiev, Yu. (2014). Trevel-zhurnalistyka yak obiekt naukovoi refleksii: zdobutky, problemy ta perspektyvy [Travel journalism as an object of scientific reflection: achievements, problems and prospects]. Psykholinhvistyka, 16, 322–331. https://doi.org/10.1016/j.protcy.2014.10.098
Poliezhaiev, Yu. (2015). Trevel-zhurnalistyka yak obiekt naukovoho osmyslennia: sfery interesu ta dyskusiini problemy (na materiali zarubizhnoho dosvidu) [Travel journalism as an object of scientific understanding: areas of interest and discussion issues (based on foreign experience)]. Polihrafiia i vydavnycha sprava, 1, 131–140.
Varych, M. (2013). Ohliad yak populiarnyi zhanr zhurnalistyky u spetsializovanykh avtomobilnykh zhurnalakh [Review as a popular genre of journalism in specialized automotive magazines]. Zbirnyk prats Naukovo-doslidnoho instytutu presoznavstva, 3, 361–368.
Volodavchyk, H. (2018). Evoliutsiia podorozhnoho narysu v trevel-shou na telebachenni [The evolution of travel essays in travel shows on television]. In Mediaprostir: problemy i vyklyky sohodennia (pp. 116–120).
Yufereva, O. (2013). Naratyvni tendentsii suchasnoi ukrainskoi trevel-zhurnalistyky v sotsiokulturnii perspektyvi (na materiali zhurnalu “Mandry”) [Narrative tendencies of modern Ukrainian travel journalism in the socio-cultural perspective (based on the material of “Mandry” magazine)]. Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky, 53, 51–55.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Катерина Дюжева
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).