Національна культура як стратегія самозбереження особистості: Юрій Шевельов і Друга світова війна

Частина друга

Автор(и)

  • Tetiana Shestopalova Чорноморський національний університет імені Петра Могили, факультет філології https://orcid.org/0000-0002-0687-5225

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.2.4

Ключові слова:

особистість, національна культура, національна ідентичність, Друга світова війна

Анотація

Актуальність теми зумовлена підвищеним інтересом сучасного суспільства до буття конкретної особистості в дегуманізуючих геополітичних і гібридних конфліктах. Культура є буттєвим джерелом відновлення особистісного ресурсу людини. Вироблені в ній способи захисту від різноманітних загроз світу специфіковані в практиках і дискурсах національних культур. Ці останні дають своїм носіям надію на збереження життя в обставинах кардинальних суспільно-історичних змін, що загрожують крахом індивідуумові й цілому національному загалові. Предметом вивчення в статті є феномен особистості інтелектуала-гуманітарія в обставинах ІІ Світової війни. За С. Кримським, особистість розглядається як результат моральних зусиль, що підносять людину над індивідуальним фізичним порогом до рівня відповідального існування і гармонії з духом. Метою студії є окреслити значення національного культурного середовища в кристалізації особистості українського літератора й культуртрегера, американського й українського академічного філолога Юрія Шевельова (1908–2002) в Україні під час Другої світової війни. Матеріал для розмислів передусім дала перша книга його мемуарів «Я — мене — мені… (і довкруги)» — «В Україні». Цей текст мав декілька перевидань і добре відомий зацікавленим читачам. Однак його лейтмотив — національна культура як щоденний порятунок інтелектуала в історичних і геополітичних катаклізмах — усе ж залишається неосмисленим. У цьому полягає новизна запропонованої роботи. Її теоретичним і методологічним підґрунтям є феноменологія культури С. Кримського. Із другого боку, історія виживання та збереження Ю. Шевельовим себе як інтелектуальної особистості невідривна від історії його повсякдення. Цим пояснюється звернення до студій з історії повсякдення. У результаті дослідження, спричиненого інтересом до життя Ю. Шевельова в часи ІІ Світової війни, були схарактеризовані головні чинники його особистісного проєкту в динаміці українського національно-культурного дискурсу. Подальшого висвітлення потребує питання про модерну українську культуру як один із ключових критеріїв осмислення інонаціональних культурних явищ і феноменів.

Стаття подається у двох частинах. У другому випуску розглядаються смислові та ціннісні аспекти особистісного і національного самовизначення Ю. Шевельова в колізіях Другої світової війни та досвід війни Юрія Шевельова в його інтелектуальній біографії.

Завантаження

Біографія автора

Tetiana Shestopalova, Чорноморський національний університет імені Петра Могили, факультет філології

Доктор філологічних наук, професор

Посилання

Anderson, B. (2001). Uiavleni spilnoty: mirkuvannia shchodo pokhodzhennia i poshyrennia natsionalizmu [Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism]. Krytyka.

Bauman, Z. (1995). Ot palomnika k turistu [From pilgrim to tourist]. Sociological journal, 4, 133–154.

Bauman, Z., & Dionskis, L. (2014). Moralna slipota. Vtrata chutlyvosti u plynnii suchasnosti [Moral blindness. Loss of sensitivity in fluid modernity]. Dukh i Litera.

Borovyk, М. (2013). Kolaboratsiia i kolaboranty v povsiakdennomu spryiniatti meshkantsiv Ukrainy [Collaboration and collaborators in the everyday perception of the Ukrainian]. Pages of military history of Ukraine: Collection of scientific articles, 16, 156–167.

Dzobak, V. (2013). Porivnialna kharakterystyka kolaboratsii naselennia Rosii y Ukrainy v roky radiansko-nimetskoi viiny [Comparative characteristics of the collaboration of the population of Russia and Ukraine during the Soviet-German war]. Pages of military history of Ukraine: Collection of scientific articles, 16, 252–276.

Gritsay, L. (2018). Predstavleniya o schastlivoy zhizni v filosofskom nasledii L. A. Seneki [Ideas of a happy life in the philosophical legacy of L. A. Seneka]. Teologiya. Filosofiya. Pravo / Theology. Philosophy. Law, 2(6), 41–48.

Horobets, V. (2005). Istoriia povsiakdennia [Everyday history]. In: Entsyklopediia istorii Ukrainy. Vol. 3. Naukova dumka.

Ilnytzkyj, O. (2002) Book Review: The making of Yurii Shevelov. The Ukrainian Weekly, 70(16).

Kindras, K. (2006). Ternovyi vinok z diamantamy [Thorn wreath with diamonds]. https://www.umoloda.kiev.ua/number/674/171/24487/

Krymskyi, S. (2003). Zapyty filosofskykh smysliv [Requests of philosophical meanings]. Publisher PARAPAN.

Krymskyi, S. (2008). Pid syhnaturoiu Sofii [Under the signature of Sophia]. Kyiv-Mohyla Academy Publishing House.

Lant, H. G. (2010). Z pryvodu spohadiv Shevelova [About Shevelov’s memories]. Krytyka, 1112, 43–46.

Morenets, V. (2016). Efekt vysokoi bashty [The effect of a tall tower]. Word and Time, 1, 19–35.

Noskov, V. (2013, September 25). Zasudyly y roztroshchyly pamʼiat Shevelova [Shevelyov’s memory was condemned and shattered]. Radio Svoboda.  https://www.radiosvoboda.org/ a/25117911.html

Polishchuk, O. (2019). Konflikt identychnosti v poemi “Ieronym” O. Liaturynskoi. U: O. Polishchuk, S. Pidopryhora, & S. Kosarieva. Model pamiati v ukrainskii post/modernistskii literaturi (p. 27–36). Vyd-vo ChNU im. Petra Mohyly.

Polishchuk, R. (2017). Kulturna identychnist yak substantsiinyi chynnyk formuvannia svitohliadu ukrainskoho narodu v epokhu hlobalizatsii [Cultural identity as a substantial factor in shaping the worldview of the Ukrainian people in the era of globalization] (The dissertation of the candidate of philosophical sciences. Ivan Franko National University of Lviv).

Popovych, M. (1998). Narys istorii kultury Ukrainy [Essay on the history of Ukrainian culture]. АrtEk. http://litopys.org.ua/popovych/narys38.htm

Sherekh, Yu. (1993). Les Kurbas i Kharkiv [Les Kurbas and Kharkiv]. Contemporary, 12, 44–66.

Shestopalova, T. (2018). Krytychne myslennia yak chynnyk intelektualnoi biohrafii Yuriia Shevelova [Critical thinking as a factor in the intellectual biography of Yuri Shevelov]. Literator-intelektual u mihratsiinykh protsesakh: vyklyky dlia pamiati ta identychnosti [An intellectual writer in migration processes: challenges for memory and identity] (p. 49–76). Publishing House of Petro Mohyla ChMNU.

Shevelov, Yu. (1990). Z promovy Yuriia Shevelova na urochystykh zborakh z nahody vidkryttia novoho budynku UVAN u SShA 1962 r. [From the speech of Yuri Shevelyov at the solemn meeting on the occasion of the opening of the new UVAN building in the USA in 1962]. News from the Academy, 15, 1.

Shevelov, Yu. (2001a). Ya — mene — meni… (i dovkruhy) [I myself to me… (and all around)]. Memoirs 1. V Ukraini [In Ukraine]. M. P. Kots.

Shevelov, Yu. (2001b). Ya — mene — meni… (i dovkruhy) [I myself to me… (and all around)]. Memoirs 2. V Evropi [In Europe]. M. P. Kots.

Shevelov, Yu. (2009). Z istorii nezakinchenoi viiny [From the history of the unfinished war]. Kyiv-Mohyla Academy Publishing House.

Smith, A. D. (1994). Natsionalna identychnist [National Identity]. Osnovy.

Solovei, O. (1985). U Prosviti i navkolo. U: L. Drazhevska, & O. Solovei. Kharkiv u roky nimetskoi okupatsii 1941–1943. Spohady (p. 17–29). Ukrainska Vilna akademiia nauk u SShA (Dopovidi i povidomlennia, 2).

Solovei, O. (2014, 2–9 sichnia). Spilna doroha [Common path]. Natsiia i derzhava, 1–2(528–529), 6–7. http://www.cun.org.ua

Teilor, Ch. (2005). Dzherela sebe: tvorennia novochasnoi identychnosti [Sources of self: the creation of a modern identity]. Dukh i Litera.

U Kharkovi sokyroiu znyshchyly doshku Shevelovu. Foto [A memorial plaque of Shevelov was destroyed with an ax in Kharkiv. Photo]. (2013, September 25). Istorychna pravda. https://www.istpravda.com.ua/short/2013/09/25/136684/

Udod, O. (2006). Povsiakdenne zhyttia kyian v umovakh okupatsii (veresen 1941 — lystopad 1943): pytannia metodolohii ta istoriohrafii [Everyday life of Kyivites under occupation (September 1941 — November 1943): questions of methodology and historiography]. Problemy istorii Ukrainy: fakty, sudzhennia, poshuky: Interdepartmental collection of scientific works, 15, 156–167.

Vakulenko, S. (2019). Prekrasnodushnist posered zhakhittia. Yurii Shevelov i yoho spohady [Good-naturedness in the midst of horror. Yuri Shevelov and his memories]. Istorychna pravda https://www.istpravda.com.ua/articles/2019/01/15/153523

Vihovska, O. (2014). Samorealiatsiia yak oznaka konstruktyvnoho samozberezhennia osobystosti [Self-realization as a sign of constructive self-preservation of the individual]. Problems of modern psychology: Collection of scientific articles Ivan Ogienko National University of Kamyanets-Podilsky, 23, 90–99.

Vihovska, O. (2016). Yakist zhyttia yak umova konstruktyvnoho samozberezhennia osobystosti [Quality of life as a condition for constructive self-preservation of the individual] (The dissertation of the candidate of psychological sciences. Lesia Ukrainka East European National University).

Yekelchyk, S. (2020). Ukrainskyi dosvid Druhoi svitovoi viiny [Ukrainian experience of World War II]. Meduza.

Downloads


Переглядів анотації: 229

Опубліковано

30.06.2021

Як цитувати

Shestopalova, T. (2021). Національна культура як стратегія самозбереження особистості: Юрій Шевельов і Друга світова війна: Частина друга. Синопсис: текст, контекст, медіа, 27(2), 63–69. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.2.4

Номер

Розділ

Медіа та віртуальна реальність