Життя на грані: гостра проблематика серіалів для підлітків
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2023.1.6Ключові слова:
серіал, медіа-контент, проблеми підлітків, наративАнотація
Об’єктом дослідження є серіали для підлітків як особливий вид художньо-освітнього контенту, що, розважаючи, порушує серйозні особистісні та соціальні проблеми. Матеріалом для дослідження є серіали «13 причин чому» (США, 2017), «Перші ластівки» (Україна, 2019), «Зберігай спокій» (Польща, 2022), «Червона троянда» (Велика Британія, 2023), у яких порушено проблему суїциду чи смерті підлітка, булінгу тощо. Ці серіали об’єднані спільним колом порушуваних проблем, що дає можливість проаналізувати подібність прийомів, образів і конфліктів при розв’язанні цих проблем. Також вивчення реакції медіа на цей контент дає змогу констатувати наявність активної громадської реакції, відзначити вплив серіалів для підлітків на їхню поведінку в реальному житті та мережах.
Мета дослідження полягала у визначенні особливих медійних наративів, аналізі специфіки образів у серіалах, що відбивають проблеми підлітків як складні психологічні та соціальні. Для реалізації цієї мети було здійснено глибокий контент-аналіз, а також порівняльний і наративний аналіз.
Результати дослідження доводять, що з огляду на особливі запити цільової аудиторії цього контенту своєрідним чином визначається проблематика, сценарні ходи, образи персонажів тощо. Деякі проблеми, висвітлені в серіалах для підлітків, шокують дорослу аудиторію і викликають активну реакцію медіа. Наприклад, після серіалу «13 причин чому» медіа писали про збільшення кількості запитів про самогубство в пошуковій системі Google і обговорювали питання щодо шкоди чи користі порушення настільки болючих питань у такому форматі.
Загалом фільмовий контент є досить потужним інструментом впливу на суспільну свідомість, особливо на глядачів такого віку, що зумовлює потребу аналізувати образи, наративи й проблеми молодіжного кіно. Зокрема в дослідженні ми прагнули показати, що за однією соціально важливою проблемою в серіалах ховають ще більші, котрі зачіпають кожного підлітка, а також батьків підлітків, тому актуальність дослідження такого контенту незаперечна.
Завантаження
Посилання
Anufriieva, O. (2010). Psykholohichni osoblyvosti vplyvu zasobiv masovoi informatsii na strukturu tsinnisnykh oriientatsii studentskoi molodi [Thesis of PhD dissertation, 19.00.05, Taras Shevchenko national university of Kyiv].
Berridge, S. (2011) Personal Problems and Women Issues: Episodic sexual violence narratives in US teen drama series. Feminist Media Studies, 11(4), 467–481. https://doi.org/10.1080/14680777.2011.555967
Cherkashyna, T., & Vashchenko, V. (2019). Vplyv kino na povedinku i svidomist molodi. Filosofski obrii sohodennia. Zbirnyk tez VII mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 27–29).
Connellan S. (2023, February 17). 'Red Rose' review: You'll think twice about downloading apps after this Netflix horror. Mashable. https://mashable.com/article/red-rose-netflix-bbc-review
Goffi, N. (2023). The Horrifying Netflix Hit That Actually Gets Our Obsession With Our Phones. Flipboard. https://slate.com/culture/2023/02/red-rose-bbc-netflix-phones.html?via=rss
Goldberg, L. (2019, July 15). Netflix Alters Graphic “13 Reasons Why” Suicide Scene After Controversy. The Hollywood Reporter. https://www.hollywoodreporter.com/tv/tv-news/netflix-alters-graphic-13-reasons-why-suicide-scene-controversy-1224489
Jakubowski, W. (2020). Popkulturowe ilustracje utopii społecznych, czyli o edukacyjnym potencjale kultury popularnej. Utopia i Edukacja, 4, 91–107.
Kononova, M., & Peretiatko, L. (2022). Teoretychnyi analiz psykholohichnykh osoblyvostei pidlitkiv — uchasnykiv bulinhu ta kiberbulinhu. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Psykholohiia, 3, 57–61. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.3.11.
Kuzmenko, O. (2012). Kino yak instrument formuvannia natsionalnoi identychnosti. Ukrainskyi kontekst. Kultury wschodniosłowiańskie oblicza i dialog, 2, 66–75. https://doi.org/10.14746/kw.2012.2.8
Likhnevska, T. (2012). Shliakhy ta metody hromadianskoho vykhovannia amerykanskoi molodi. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: pedahohika i psykholohiia, 36, 338–342. https://doi.org/10.1016/j.phpro.2012.06.170
Lubenets, I. (2016). Kibernasylstvo (kiberbulinh) sered uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Jurnalul juridic national: teorie şi practică, 3, 178–181.
Lushpai, L. (2010). Bulinh yak sotsialno-pedahohichna problema ta shliakhy yii vyrishennia (na prykladi dosvidu serednikh zahalnoosvitnikh shkil Velykoi Brytanii). Ukrainoznavchyi almanakh, 4, 126–131.
Medianiania. (2019, November 7). “Pershi lastivky” yak metod poriatunku pidlitkiv vid suitsydu. “Novyi kanal” prezentuvav svii pershyi hostrosotsialnyi tryler. Media Business Reports. https://mbr.com.ua/uk/news/mediananny/784-pervye-lastochki-kak-metod-spaseniya-podrostkov-ot-suicida-n
Melosik, Z. (2012). Mass media, tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej. W W. Skrzydlewski, S. Dylak. (Red.). Media — Edukacja — Kultura (s. 32–49).
Płowuszyńska, M. (2022). Serial jako medium edukacyjne, chyli młodzieź i rodzina w serialach “Euforia” i “13 powodow”. Studia edukacyjne, 66, 135–155. http://cse.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2023/01/66.pdf
Savelieva, S. (2019, August 30). Khto vbyv serial “13 prychyn chomu” zarady zaivoi kopiiky. Liza. https://liza.ua/uk/stars/tv-shows/kto-ubil-serial-13-prichin-pochemu-radi-lishnej-kopeechki/
Schaffer, E. R. (2018). A Review of the Werther Effect and Depictions of Suicide: 13 Reasons Why. UC Verced Undegraduete Reserch Journal, 10(2), 1–19. https://doi.org/10.5070/M4102038937
Syavitri, A., & Rochmawati, D. (2018, August 25). Social Conflicts of Hannah Baker of “13 reasons why” movie script. The 4th National Conference on Language and Language Teaching. English Education Department Faculty of Teacher Training and Education (pp. 38–46).
Tsilynko, I., & Tselynko, I. (2019). Vplyv mystetstva na moralni pochutti osobystosti. Mizhnarodnyi naukovyi forum: sotsiolohiia, psykholohiia, pedahohika, 9, 135–143.
Vozdvyzhenskyi, K. (2019, December 27). “Pershi lastivky”. Tvereza rozmova zamist isteryk pro “synoho kyta”. Texty.org.ua. https://texty.org.ua/articles/98891/Pershi_lastivky_Tvereza_rozmova_zamist_isteryk_pro-98891
Vykhodyt ukrainskyi serial pro nasylstvo i pidlitkovyi suitsyd “Pershi lastivky” (2019, November 12). Zhinochyi konsortsium Ukrainy. https://wcu-network.org.ua/Zaxist_prav_dtei/news/Vixodit_ukrainskii_seral_pro_nasilstvo__pdltkovii_suicid_%C2%ABPersh_lastvki%C2%BB
Wierzba, P. (2015). Edukacja w czasach popkultury. Pedagogika kultury popularnej we współczesnej praktyce edukacyjnej. Teraźniejszość — Człowiek — Edukacja, 18, 2(70), 23–36.
Wiśniewska, A. (2007). Seriale telewizyjne. Przegląd Pedagogiczny, 7, 180–191.
Żochowski, R. (2022, 22 kwietnia). Zachowaj spokój — recenzja, opinia o serialu [Netflix]. Rodzinny dramat w nowobogackim sosie. PPE.pl. https://www.ppe.pl/recenzje/299389/zachowaj-spokoj-2022-recenzja-serialu-netflix-rodzinny-dramat-w-nowobogackim-sosie.html
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Олена Росінська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).