(Не)Серйозний образ Уласа Самчука в креолізованих текстах
На матеріалі сатирично-гумористичних часописів української діаспори
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2023.4.1Ключові слова:
карикатура, шарж, креолізований текст, вербальні та невербальні компоненти, біографія, образ письменника, Улас Самчук, Мистецький Український Рух (МУР)Анотація
Об’єктом наукової уваги у пропонованій статті є креолізовані тексти, зокрема шаржі та карикатури. Під креолізованими авторка розуміє тексти, структура яких складається з двох компонентів різних знакових систем — вербальної та невербальної. Для інтерпретації авторка відібрала вісімнадцять шаржів і карикатур на Уласа Самчука. Це роботи Едварда Козака, Теодора Курпіти, Миколи Степаненка, Романа Купчинського й інших карикатуристів. Мета статті — осмислити особливості репрезентації Уласа Самчука в цих текстах; доповнити новими, (не)серйозними, деталями усталений у літературознавстві його образ; розкрити сутність сатирично-гумористичних поглядів карикатуристів на літературні та навкололітературні процеси, активним учасником яких був письменник. Для досягнення цієї мети були залучені контекстуальний аналіз, мистецтвознавчий та біографічний методи.
У результаті дослідження зроблено висновок, що карикатури і шаржі на Уласа Самчука є одним із дієвих інструментів проникливої приватної характеристики творчої особистості. Вони доповнюють офіційний життєпис письменника та його діяльність захопливими чи курйозними подробицями. Образ письменника витримано в межах певного канону: це добротливий чоловік середнього віку, одягнений у підкреслено вишуканий костюм із незамінною краваткою-метеликом і певними письменницькими чи владними (характерними для мистецьких кіл) атрибутами.
Проінтерпретовані в статті креолізовані тексти на художньому рівні осмислювали творчу особистість та її діяльність у часі та просторі, подавали інформацію про ставлення творчої еліти до мистецьких процесів міжвоєнної та повоєнної епох. Карикатури і шаржі зберегли непередбачуваність, неоднозначність і виїмкову настроєвість у сприйнятті постаті Уласа Самчука. Це забезпечило можливість у нових часових і політичних реаліях по-іншому добудовувати образ письменника, інтерпретувати його трансформації, доповнювати офіційний портрет митця новими штрихами і деталями.
Завантаження
Посилання
Dontsov, D. (1947). Lyst do holovy “MUR-u” p. U. Samchuka. Orlyk: Misiachnyk kultury i suspilnoho zhyttia, 9, 14–18.
Dyvnych, Yu. (1947). Pro napasnykiv z MURu i — napasnykiv na MUR: Politykanstvo. Ukrainski visti (Novyi Ulm), 76(134), 3, 4.
Dziuba, I. (Ed.) (2020). Pravo na smikh. Antolohiia satyry i humoru ukrainskoi diaspory. Kn. 1: Chasopys “Lys Mykyta”. Satyra, humor, karykatura. 1948–1985. Lybid.
Dziuba, I. (Ed.) (2021). Pravo na smikh. Antolohiia satyry i humoru ukrainskoi diaspory. Kn. 2: Humorystyka “Mitly” i “Komara / Yizhaka”. Lybid.
Habor, V. (Red.) (2015). Letilo 40 sorok. Literaturni anekdoty pro vidomykh ukrainskykh pysmennykiv, myttsiv, politykiv ta mystetski y suspilno-politychni podii 20–30‑kh rr. XX st. LA “Piramida”.
Hrabovych, H. (1986). Velyka literatura. Suchasnist: Literatura, nauka, mystetstvo, politolohiia, suspilne zhyttia (Miunkhen), 7–8, 46–80.
Kachurovskyi, I. (1982). Humor ukrainskoi emihratsii. Suchasnist: Literatura, nauka, mystetstvo, politolohiia, suspilne zhyttia (Miunkhen), 10, 152–162.
Kosach, Yu. (1946). Vilna ukrainska literatura. MUR: Zbirnyky literaturno-mystetskoi problematyky, 2, 47–69.
Kostetskyi, I. (1947). Ukrainskyi realizm XX stolittia: Spivdopovid. MUR: Zbirnyky literaturno-mystetskoi problematyky, 3, 33–37.
Kotliarevskyi, I. (1970). Eneida. Dnipro.
Kovaliv, Yu. (Ed.) (2007). Literaturoznavcha entsyklopediia u 2 t. T. 2. VTs “Akademiia”.
Maievskyi, O. (2018). Politychni plakat i karykatura yak zasoby ideolohichnoi borotby v Ukraini 1939–1945 rr. Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy.
Samchuk za varstatom [Interviu] (1935). Spysav M. N. Hryhoriiv. Nazustrich: Literatura, mystetstvo, nauka, hromadske zhyttia (Lviv), 5, 3.
Samchuk, U. (1946). Velyka literatura. MUR: Zbirnyky literaturno-mystetskoi problematyky, 1, 38–52.
Samchuk, U. (1947). Vid nas (10.2.1947). Literaturnyi zoshyt (Novyi Ulm), 2, 1.
Samchuk, U. (1972). Na bilomu koni: Spomyny i vrazhennia. Vydannia tovarystva “Volyn”.
Samchuk, U. (1979). Plianeta Di-Pi: Notatky y lysty. Nakladom tovarystva “Volyn”.
Samchuk, U. (1990). Na koni voronomu: Spomyny i vrazhennia. Vydannia tovarystva “Volyn”.
Suchasna entsyklopediia Ukrainy. https://esu.com.ua/article-9807
Tarnavskyi, O. (1974). Maister karykatury — Edvard Kozak. Suchasnist: Literatura, mystetstvo, suspilne zhyttia (Miunkhen), 12(168), 39–57.
TEOK. (1947). Ulas Samchuk: My budemo, yak vsi: velykymy! Karykatury z literatury. Skomorokh, 28.
Zavadska, O. (2016). Fenomen kreolizovanoho tekstu: aktualna problema suchasnykh linhvistychnykh doslidzhen. Linhvistychni doslidzhennia: zbirnyk nauk. prats KhNPU im. H. S. Skovorody, 43, 163–169.
Zykun, N. (2015). Sharzh u systemi zobrazhalnykh zhanriv satyrychnoi publitsystyky. Zapysky Lvivskoi natsionalnoi naukovoi biblioteky Ukrainy im. V. Stefanyka, 7(23), 474–483.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Ірина Руснак
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).