(Не)Серйозний образ Уласа Самчука в креолізованих текстах

На матеріалі сатирично-гумористичних часописів української діаспори

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259x.2023.4.1

Ключові слова:

карикатура, шарж, креолізований текст, вербальні та невербальні компоненти, біографія, образ письменника, Улас Самчук, Мистецький Український Рух (МУР)

Анотація

Об’єктом наукової уваги у пропонованій статті є креолізовані тексти, зокрема шаржі та карикатури. Під креолізованими авторка розуміє тексти, структура яких складається з двох компонентів різних знакових систем — вербальної та невербальної. Для інтерпретації авторка відібрала вісімнадцять шаржів і карикатур на Уласа Самчука. Це роботи Едварда Козака, Теодора Курпіти, Миколи Степаненка, Романа Купчинського й інших карикатуристів. Мета статті — осмислити особливості репрезентації Уласа Самчука в цих текстах; доповнити новими, (не)серйозними, деталями усталений у літературознавстві його образ; розкрити сутність сатирично-гумористичних поглядів карикатуристів на літературні та навкололітературні процеси, активним учасником яких був письменник. Для досягнення цієї мети були залучені контекстуальний аналіз, мистецтвознавчий та біографічний методи.

У результаті дослідження зроблено висновок, що карикатури і шаржі на Уласа Самчука є одним із дієвих інструментів проникливої приватної характеристики творчої особистості. Вони доповнюють офіційний життєпис письменника та його діяльність захопливими чи курйозними подробицями. Образ письменника витримано в межах певного канону: це добротливий чоловік середнього віку, одягнений у підкреслено вишуканий костюм із незамінною краваткою-метеликом і певними письменницькими чи владними (характерними для мистецьких кіл) атрибутами.

Проінтерпретовані в статті креолізовані тексти на художньому рівні осмислювали творчу особистість та її діяльність у часі та просторі, подавали інформацію про ставлення творчої еліти до мистецьких процесів міжвоєнної та повоєнної епох. Карикатури і шаржі зберегли непередбачуваність, неоднозначність і виїмкову настроєвість у сприйнятті постаті Уласа Самчука. Це забезпечило можливість у нових часових і політичних реаліях по-іншому добудовувати образ письменника, інтерпретувати його трансформації, доповнювати офіційний портрет митця новими штрихами і деталями.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Ірина Руснак, Київський університет імені Бориса Грінченка

Доктор філологічних наук, декан Факультету української філології, культури і мистецтва

Посилання

Dontsov, D. (1947). Lyst do holovy “MUR-u” p. U. Samchuka. Orlyk: Misiachnyk kultury i suspilnoho zhyttia, 9, 14–18.

Dyvnych, Yu. (1947). Pro napasnykiv z MURu i — napasnykiv na MUR: Politykanstvo. Ukrainski visti (Novyi Ulm), 76(134), 3, 4.

Dziuba, I. (Ed.) (2020). Pravo na smikh. Antolohiia satyry i humoru ukrainskoi diaspory. Kn. 1: Chasopys “Lys Mykyta”. Satyra, humor, karykatura. 1948–1985. Lybid.

Dziuba, I. (Ed.) (2021). Pravo na smikh. Antolohiia satyry i humoru ukrainskoi diaspory. Kn. 2: Humorystyka “Mitly” i “Komara / Yizhaka”. Lybid.

Habor, V. (Red.) (2015). Letilo 40 sorok. Literaturni anekdoty pro vidomykh ukrainskykh pysmennykiv, myttsiv, politykiv ta mystetski y suspilno-politychni podii 20–30‑kh rr. XX st. LA “Piramida”.

Hrabovych, H. (1986). Velyka literatura. Suchasnist: Literatura, nauka, mystetstvo, politolohiia, suspilne zhyttia (Miunkhen), 7–8, 46–80.

Kachurovskyi, I. (1982). Humor ukrainskoi emihratsii. Suchasnist: Literatura, nauka, mystetstvo, politolohiia, suspilne zhyttia (Miunkhen), 10, 152–162.

Kosach, Yu. (1946). Vilna ukrainska literatura. MUR: Zbirnyky literaturno-mystetskoi problematyky, 2, 47–69.

Kostetskyi, I. (1947). Ukrainskyi realizm XX stolittia: Spivdopovid. MUR: Zbirnyky literaturno-mystetskoi problematyky, 3, 33–37.

Kotliarevskyi, I. (1970). Eneida. Dnipro.

Kovaliv, Yu. (Ed.) (2007). Literaturoznavcha entsyklopediia u 2 t. T. 2. VTs “Akademiia”.

Maievskyi, O. (2018). Politychni plakat i karykatura yak zasoby ideolohichnoi borotby v Ukraini 1939–1945 rr. Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy.

Samchuk za varstatom [Interviu] (1935). Spysav M. N. Hryhoriiv. Nazustrich: Literatura, mystetstvo, nauka, hromadske zhyttia (Lviv), 5, 3.

Samchuk, U. (1946). Velyka literatura. MUR: Zbirnyky literaturno-mystetskoi problematyky, 1, 38–52.

Samchuk, U. (1947). Vid nas (10.2.1947). Literaturnyi zoshyt (Novyi Ulm), 2, 1.

Samchuk, U. (1972). Na bilomu koni: Spomyny i vrazhennia. Vydannia tovarystva “Volyn”.

Samchuk, U. (1979). Plianeta Di-Pi: Notatky y lysty. Nakladom tovarystva “Volyn”.

Samchuk, U. (1990). Na koni voronomu: Spomyny i vrazhennia. Vydannia tovarystva “Volyn”.

Suchasna entsyklopediia Ukrainy. https://esu.com.ua/article-9807

Tarnavskyi, O. (1974). Maister karykatury — Edvard Kozak. Suchasnist: Literatura, mystetstvo, suspilne zhyttia (Miunkhen), 12(168), 39–57.

TEOK. (1947). Ulas Samchuk: My budemo, yak vsi: velykymy! Karykatury z literatury. Skomorokh, 28.

Zavadska, O. (2016). Fenomen kreolizovanoho tekstu: aktualna problema suchasnykh linhvistychnykh doslidzhen. Linhvistychni doslidzhennia: zbirnyk nauk. prats KhNPU im. H. S. Skovorody, 43, 163–169.

Zykun, N. (2015). Sharzh u systemi zobrazhalnykh zhanriv satyrychnoi publitsystyky. Zapysky Lvivskoi natsionalnoi naukovoi biblioteky Ukrainy im. V. Stefanyka, 7(23), 474–483.

Downloads


Переглядів анотації: 114

Опубліковано

25.12.2023

Як цитувати

Руснак, І. (2023). (Не)Серйозний образ Уласа Самчука в креолізованих текстах: На матеріалі сатирично-гумористичних часописів української діаспори. Синопсис: текст, контекст, медіа, 29(4), 235–247. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2023.4.1

Номер

Розділ

Історія літератури як структура