Моделі аранжування англомовних новинних текстів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259x.2024.3.7

Ключові слова:

новинний текст, персуазивність, морфосинтаксична конструкція, конструкт, модель аранжування тексту

Анотація

Актуальність статті зумовлена увагою сучасних лінгвістів до вивчення текстів різних жанрів і їхнього впливу на аудиторію. Об’єктом дослідження пропонованої розвідки служать тексти новин, які вдаються до переконання адресатів у правдивості описаного, впливу на їхнє сприйняття, судження та світогляд. Постає проблема, яким чином новинні тексти керують читачами для формування в них конкретної точки зору на описану подію. Персуазивний характер новинних текстів уможливив їхнє вивчення із застосуванням риторичних засобів впливу: етосу, логосу та пафосу. Метою дослідження є встановлення моделей організації новинних текстів на рівні їхньої композиції й лінгвального оформлення. Новизна роботи полягає у використанні конструктивного підходу, який спирається на морфосинтаксичні конструкції як поєднання форми, значення і функцій, що зберігаються на ментальному рівні. Мовленнєвою реалізацією конструкцій є конструкти, що репрезентують різноманітні відношення навколишнього світу. Під час дослідження були застосовані метод суцільної вибірки, компонентного, контекстуального та риторичного аналізів. Матеріалом дослідження послужили 150 новинних текстів англомовного міжнародного сайту BBC News.

Результати дослідження. Моделі організації новинних текстів відображають їхній вплив на цільову аудиторію. Залежно від типу конструкту і його місця в заголовку, інтродуктивному, постінтродуктивному абзацах та основному тексті новин виокремлено три моделі: дескриптивну, авторизаційну, емотивну. Згідно з дескриптивною моделлю, новинні тексти апелюють до логосу завдяки представленим аргументам, судженням і фактам та характеризуються фокусуванням, тобто повторенням ідентичних або синонімічних агентивних конструктів у послідовних абзацах. Авторизаційна модель побудови новинних текстів ґрунтується на етосі, тобто зверненні до відомих особистостей, експертів і свідків події як засобу переконання та джерела інформації. Ця модель утілена предикативними конструктами на позначення мовлення в заголовку або інтродуктивному абзаці. Емотивна модель аранжування новинних текстів апелює до пафосу і представлена емотивними предикативними конструктами або оцінними структурами. Перспективи подальшого дослідження вбачаємо у вивченні новинних повідомлень про виступи відомих особистостей і політиків та наративів із застосуванням конструктивного підходу.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Наталія Талавіра, Київський національний лінгвістичний університет

Кандидат філологічних наук, докторант кафедри англійської філології і філософії мови

Посилання

Abbas, A. H. (2022). Politicizing the Pandemic: A Schemata Analysis of COVID-19 News in Two Selected Newspapers. International Journal for the Semiotics of Law, 35(3), 883–902. https://doi.org/10.1007/s11196-020-09745-2

Browse, S. (2018). Cognitive Rhetoric: The Cognitive Poetics of Political Discourse. John Benjamins. https://doi.org/10.1075/lal.31

Collins Dictionary. (n. d.). Available online: https://www.collinsdictionary.com/ (accessed on 18.04.2024)

Coticchia, F., & D’amato, S. (2018). Can you hear me, Major Tom? News, narratives, and contemporary military operations: the case of Italian mission in Afghanistan. European security, 27(2), 224–244. https://doi.org/10.1080/09662839.2018.1484729

Cotter, C. (2011). News Talk. Investigating the Language of Journalism. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511811975

Diessel, H. (2015). Usage-based Construction Grammar. In E. Dąbrowska, D. Divjak (Eds.), Handbook of Cognitive Linguistics (pp. 296–321). De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2411.5365

Dijk, T. A. van (1985). Structures of news in the press. In T. A. van Dijk (Ed.), Discourse and Communication: New approaches to the analysis of mass media discourse and communication (pp. 69–93). De Gruyter.

Głaz, A., & Trofymczuk, A. (2020). Voice and viewpoint in journalistic narratives. Language Sciences, 80. https://doi.org/10.1016/j.langsci.2020.101274

Goldberg, A. E. (2006). Constructions at Work: The Nature of Generalization in Language. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199268511.001.0001

Hilpert, M. (2021). Ten Lectures on Diachronic Construction Grammar. Brill. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.c.5289337.v1

Hoffmann, T. (2022). Construction Grammar: The Structure of English. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1111/ijal.12461

Longman Dictionary of Contemporary English. (n. d.) Available online: https://www.ldoceonline.com (accessed on 18.04.2024)

Lupano, E. (2018). News and Views: Definitions and Characteristics of Genres in Chinese Journalism. Lingue Culture Mediazioni / Languages Cultures Mediation, 5(2), 51–70. https://doi.org/10.7358/lcm-2018-002-lupa

Nordquist, R. (2023, April 5). Construction Grammar. ThoughtCo. Available online: https://www.thoughtco.com/what-is-construction-grammar-1689794 (accessed on 18.04.2024).

Potapenko, S. (2019). Teksty anhlomovnykh novyn: ruinuvannia zhanrovoho kanonu? [English news texts: Destruction of genre canon]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filolohichna, 70, 64–77.

Potapenko, S. (2021). Globalising and localising translation strategies from rhetorical perspective: Rendering English headlines into Ukrainian. SHS Web of Conferences. 105, 02001. https://doi.org/10.1051/shsconf/202110502001

Ungerer, T., & Hartmann S. (2023). Constructionist Approaches: Past, Present, Future. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009308717

Yarlott, W. V. H., Cornelio, C., Gao, T., & Finlayson, M. A. (2018). Identifying the discourse function of news article paragraphs. In Proceedings of the Workshop on Events and Stories in the News (pp. 25–33). Association for Computational Linguistics. https://aclanthology.org/W18-43

Downloads


Переглядів анотації: 26

Опубліковано

31.10.2024

Як цитувати

Талавіра, Н. (2024). Моделі аранжування англомовних новинних текстів. Синопсис: текст, контекст, медіа, 30(3), 197–205. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2024.3.7

Номер

Розділ

Медіа та віртуальна реальність