Трансформації стереотипу американського індіанця в медійному дискурсі США

Автор(и)

  • Світлана Любимова Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського https://orcid.org/0000-0001-7102-370X

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259x.2025.2.5

Ключові слова:

етнічний стереотип, медійний дискурс США, американський індіанець, трансформації стереотипу, періодизація змін

Анотація

Медійний дискурс служить активним посередником у процесі поширення й перетворення стереотипів. Мовна реалізація стереотипів забезпечується різнорівневими засобами: номінативними одиницями, що кодифікують та інтерпретують категорії соціального світу, і висловленнями, які приписують групам і індивідам певні риси або заперечують їх. Етнічні стереотипи виникають у процесі комунікації представників різних культур у перспективі відмінності їхніх зовнішніх і поведінкових ознак. Актуальність вивчення змін вербалізації етнічних стереотипів медійного дискурсу визначається їх провідною роллю зумовлювати сприйняття етнічних груп і впливати на ефективність комунікації. Мета статті — представити результати дослідження змін вербалізації етнічного стереотипу американських індіанців у медійному дискурсі США, що розглядається в єдності його різних видів: періодичних друкованих і цифрових видань, кінофільмів і реклами. Об’єктом дослідження є медійний дискурс США, а предметом — діахронічний аспект вербалізації етнічного стереотипу американських індіанців. Новизна дослідження полягає у визначенні трансформацій мовного оприявлення етнічного стереотипу американських індіанців, що виявляються в першу чергу в конотативних змінах їх позначень і змінах оцінки цієї етнічної групи в медійному дискурсі США. Методологія дослідження ґрунтується на дискурсоцентризмі, що розглядає комунікацію як соціальну взаємодію в межах історично сформованої системи людського знання. У роботі застосовано контент-аналіз, контекстуально-інтерпретаційний і лінгвокультурологічний аналіз. У результаті вивчення змін вербалізації стереотипу визначено три етапи медійної стереотипізації американських індіанців у діахронічному аспекті. Перший етап охоплює формування і функціонування негативного стереотипу дикуна. Другий характеризується амбівалентністю оцінки стереотипу індіанців. Визнання несправедливого ставлення до індіанців і повага до їхнього культурного спадку визначають третій період. Перспектива подальших досліджень полягає в студіюванні трансформацій вербалізованих етнічних стереотипів в інших лінгвокультурах і у вивченні впливу етнічних стереотипів на дискурсивні практики й міжкультурне спілкування.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Світлана Любимова, Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського

Доктор філологічних наук, доцент кафедри перекладу і теоретичної та прикладної лінгвістики

Посилання

A Frontier Ranch. (1894, January 31). The Wichita Daily Eagle, 3.

Allaire, C. (2018, May 30). How 6 Indigenous Designers Are Using Fashion to Reclaim Their Culture. Vogue. https://www.vogue.com/article/indigenous-fashion-designerscultural-appropriation-activism

Bartmiński, J. (1988). Kryteria ilościowe w badaniu stereotypów językowych. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, 41, 91–104.

Bartmiński, J. (2017). What does it mean for stereotypes to “reside in language”? In A. Dąbrowska, W. Pisarek, & G. Sticke (Eds.), Stereotypes and Linguistic Prejudices in Europe (pp. 115–137). Research Institute for Linguistics Hungarian Academy of Sciences.

Bartmiński, J., & Panasiuk, J. (1993). Stereotypy jçzykowe. W J. Bartmiński (Red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Współczesny język polski (s.s. 363–387). Wiedza o kulturze.

Beaujon, A. (2020, July 13). It’s Time to Retire “Hail to the Redskins”, Too. The Washingtonian. https://www.washingtonian.com/2020/07/13/its-time-to-retire-hail-to-the-redskins-too/

Belson, K. (2020, July 16). Redskins Cling to Team’s Name but Erase Former Owner’s. The New York Times. https://www.nytimes.com/2020/06/24/sports/football/redskins-ring-of-fame- marshall.html

Colorado Sage Cologne. (1979). Sitting Bull would have stand up for it. [Leaflet Advertisement]. https://www.ebay.com/itm/405793550777

Dalzell, T., & Victor, T. (Eds.) (2013). The New Partridge Dictionary of Slang and Unconventional English. 2nd ed. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315672229

Dentyne chewing gum. (1937). Envy the savage? Yeas! [Leaflet advertisement]. https://www.tias.com/1937-dentyne-gum-with-envy-the-savage-340698.html

Dr. Scott’s Electric Hair Brush. (1898). Will not save an Indian’s scalp [Leaflet advertisement]. https://www.reddit.com/r/vintageads/comments/4j6hm3/1898_dr_scotts_electric_hair_brush_advertisement

Drapper, W. R. (1901, April 13). Geronemo; A Good Indian. Appache Chief as a Prisoner. The Devenport Times, 9. https://www.newspapers.com/image/300079644

Fiske, S. T. (2017). Prejudices in cultural contexts: shared stereotypes (gender, age) versus variable stereotypes (race, ethnicity, religion). Perspectives on Psychological Science, 12(5), 791–799. https://doi.org/10.1177/1745691617708204

Foreign Paupers and Naturalization Laws. (1838, August 11). The Native American, 1. https://www.loc.gov/resource/sn86053569/1838-08-11/ed-1/?sp=1

Gleaton, S. R. (1999, October 31). Sharing Traditions. The Times and Democrat, 25. https://www.newspapers.com/image/343876790

Hall, S. (2005). What is this ‘black’ in black popular culture? In D. Morley, & K.-H. Chen (Eds.), Critical Dialogues in Cultural Studies (pp. 468–478). Routledge.

Halloween Provides Impressive Link with Past. (1932, October 30). The Charlotte Observer, 22. https://www.newspapers.com/image/617330220

Hamilton, D., Gibbons, P., Stroessner, S., & Sherman, J. (1992). Stereotypes and Language Use. Language, Interaction and Social Cognition (pp. 102–128). SAGE Publications.

Hendrix, S. (2018, October 19). President Trump Uses ‘Pocahontas’ as Slur. The Los Angeles Times. https://www.latimes.com/nation/nationnow/la-na-pocahontas-trump-slur-20181019-story.html

Hlavatska, Y. (2023). Linguistic aspects of personal identity research: theoretical grounds. The case study of the literary biography by W. Isaacson “Steve Jobs: Biography”. Synopsis: text, context, media, 29(3), 213–219. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2023.3.8

Hoad, T. F. (Ed.) (2000). Oxford Concise Dictionary of English Etymology. Shanghai Foreign Language Press.

Hrybok, O. (2014). Obiektyvizatsiia linhvokulturnykh stereotypiv u nimetskomovnomu pobutovomu dyskursi [Objectification of linguistic and cultural stereotypes in German-speaking daily discourse] [Abstract of the dissertation of the candidate of philological sciences; V. N. Karazin Kharkiv National University]. https://foreign-languages.karazin.ua/resources/57a53967dd285f0fc866650970c30bce.pdf

Kovalchuk, L. (2017). Kontekst ta kontekstualnist u suchasnomu anhlomovnomu khudozhnomu dyskursi [Context and Contextuality in Modern English Literary Discourse] [Abstract of the dissertation of the candidate of philological sciences; Lesya Ukrainka Eastern European National University; Zaporizhzhia National University]. http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/17911

Landry, A. (2016, June 28). Theodore Roosevelt: ‘The Only Good Indians Are the Dead Indians’. Indian Country Today. https://ictnews.org/archive/theodore-roosevelt-the-only-good-indians-are-the-dead-indians/

Lawton, L. (2016). Reconsidering the Use of Gender Stereotypes in Medieval Romance: Figures of Vulnerability and of Power. Miranda, 12. https://doi.org/10.4000/miranda.8646

Levon, E. (2014). Categories, Stereotypes, and the Linguistic Perception of Sexuality. Language in Society, 43(5), 539–566. https://doi.org/10.1017/S0047404514000554

Loh, J. (1973, August 26). What Melting Pot? America, Never One People, Goes “Ethnic”. The Miami Herald, 36. https://www.newspapers.com/image/625852648

Lyubymova, S. (2022). Nomen Est Omen Socialis. Designation as means of stereotyping. Acta Universitatis Sapientiae, Philologica, 14(2), 116–133. https://doi.org/10.2478/ausp-2022-0019

MacCausland, T. (1972, Junу 6). Today Indians are huddled, surrounded by the whites. Chippewa Herald-Telegram, 2. https://www.newspapers.com/image/417042936

Martin, A. (2017, November 28). Trump’s ‘Pocahontas’ insult makes a mockery of Native Americans’ diverse history. NBC News. https://www.nbcnews.com/think/opinion/trump-s-pocahontas-insult-makes-mockery-native-americans-diverse-history-ncna824471

Matsko, L. (2011). Linhvokulturolohichnyi analiz khudozhnoho tekstu [Linguocultural analysis of a literary text]. Kultura slova, 75, 56–66. http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/37180

Mieder, W. (1993). “The only good Indian is a dead Indian”: History and meaning of a proverbial stereotype. The Journal of American Folklore, 106(419), 38–60. https://doi.org/10.2307/541345

Miranda, C. A. (2018, January 29). It’s not just Chief Wahoo. Why American Indian images became potent, cartoonish advertising symbols. The Los Angeles Times. https://www.latimes.com/entertainment/arts/miranda/la-et-cam-americans-nmai-indians-in-pop-culture-20180122-htmlstory.html

Mr. Andre Chenier’s Letter. (1792, August 1). Gazette of the United-States, 1. https://www.loc.gov/resource/sn83030483/1792-08-01/ed-1/?sp=1

Nagle, R. (2018, July 18). Research reveals media role in stereotypes about Native Americans. Women’s Media Center. https://womensmediacenter.com/news-features/research-reveals-media-role-in-stereotypes-about-native-americans

Nicmanis, M. (2024). Reflexive Content Analysis: An Approach to Qualitative Data Analysis, Reduction, and Description. International Journal of Qualitative Methods, 23. https://doi.org/10.1177/16094069241236603

North-West of the River Ohio. (1792, March 1). National Gazette, 1. https://www.loc.gov/resource/sn83025887/1792-03-01/ed-1/?sp=1

Only One Squaw for Big Braves. (1896, March 8). The Morning Times, 3, 18. https://www.loc.gov/resource/sn84024442/1896-03-08/ed-1/?sp=18

Panton, K. J. (2022). Historical Dictionary of the United States. Rowman & Littlefield Publishing Group. https://doi.org/10.5771/9781538124208

Pfeiffer, J. (1976, April 11). Noble savages. The New York Times, 226. https://www.nytimes.com/1976/04/11/archives/noble-savages-man-in-africa.html

Pioneer Days. (1922, June 11). The Evening Star, 73. https://www.loc.gov/resource/sn83045462/1922-06-11/ed-1/?sp=73

Project Y Salutes American Indians. (1968, June 9). San Antonio Express, 157. https://www.newspapers.com/image/82794705

Quinn, K. A., Macrae, C. N., & Bodenhausen, G. V. (2007). Stereotyping and impression formation: How categorical thinking shapes person perception (pp. 68–92). The Sage Handbook of Social Psychology. Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781848608221.n4

Review of the Session of Congress. (1795, March 4). Gazette of the United States and Daily Evening Advertiser, 2. https://www.loc.gov/resource/sn84026271/1795-03-04/ed-1/?sp=2

Roblee. (1940, September 30). Roblee Redskins [Advertisement]. Life. http://www.weirduniverse.net/blog/comments/follies_of_the_mad_men_44

Royal Crown Cola (1955). Honest Injun! [Leaflet advertisement]. https://www.historyonthenet.com/authentichistory/diversity/native/

Scher, B. (2019, August 27). “Pocahontas” Could Still Be Elizabeth Warren’s Biggest Vulnerability. The Politico Magazine. https://www.politico.com/magazine/story/2019/08/27/pocahontas-elizabeth-warrens-biggest-vulnerability-227912/

Shutova, M. (2016). Etnokulturni stereotypy v anhliiskii ta ukrainskii movakh: rekonstruktsiia i typolohiia [Ethnocultural Stereotypes in English and Ukrainian: Reconstruction and Typology] [Abstract of the dissertation of Doctor of Philological Sciences; Kyiv National Linguistic University].

State of American Indians. (1793, May 11). Gazette of the United-States, 1. https://www.loc.gov/resource/sn83030483/1793-05-11/ed-1

Tajfel, H. (1981). Social stereotypes and social groups. In J. C. Turner, & H. Giles (Eds.), Intergroup Behavior (pp. 144–167). Basil Blackwell.

That North American Indian. (1891, June 26). Minco Minstrel, 1. https://www.newspapers.com/image/612034338

The Ghost Dance: How the Indians Work Themselves up to Fighting Pitch. (1890, November 22). The New York Times, 1. https://www.nytimes.com/1890/11/22/archives/the-ghost-dance-how-the-indians-work-themselves-up-to-fighting.html

The Indian Day in the U.S. (1923, September 6). The Gazette, 3. https://www.newspapers.com/image/548703775

Tributes to Indians. (1905, August 27). Evening Star, 27. https://www.loc.gov/resource/sn83045462/1905-08-27/ed-1/?sp=27

Vargas, Th. (2014, June 18). U.S. patent office cancels Redskins trademark registration, says name is disparaging. The Washington Post. https://www.washingtonpost.com/local/us-patent-office-cancels-redskins-trademark-registration-says-name-is-disparaging/2014/06/18/e7737bb8-f6ee-11e3-8aa9-dad2ec039789_story.html

Walker, M. (2021, February 18). Native Americans “Left Out in the Cold” Under Trump Press Biden for Action. The New York Times. https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2021/02/18/us/politics/native-americans-biden.amp.html?espv=1

Whence Came the Indian. (1903, January 29). The Topeka Daily Herald, 4. https://www.newspapers.com/image/387433250

Wise, M. (2004, July 18). Navajo Leslie Chases the Legend of Billy Mills. The Washington Post, 9. https://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A58266-2004Jul17.html

Yang, J. (2014, March 29). Steven Colbert. Racism and the Weaponized Hashtag. The Wall Street Journal. https://www.wsj.com/articles/BL-SEB-80544

Downloads


Переглядів анотації: 163

Опубліковано

30.06.2025

Як цитувати

Любимова, С. (2025). Трансформації стереотипу американського індіанця в медійному дискурсі США. Синопсис: текст, контекст, медіа, 31(2), 106–113. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2025.2.5

Номер

Розділ

Медіа та віртуальна реальність