ARCHETYPE AND SYMBOL IN THE VERA VOVK’S POETRY
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2015.310Keywords:
archetype, concept, conceptual analysis, artistic picture of the worldAbstract
The article examines some artistic peculiarities of interpretation of archetypes and symbols in Vira Vovk’s poetry. One of the author’s sources of concept sphere is traditional European culture meta-images, such as Christian symbols. Those are coherently connected with image constants of Ukrainian folk art. These prevailing motifes are the fundamentals of general meta-images structure in Vira Vovk’s poetry; they are markers of the most expressive features of her personal style. The symbols, different by the degree of their generalization, in the light of conceptual analysis have been considered. These symbols determine the main features of theartistic picture of the world in Vira Vovk’s lyric poetry.
Downloads
References
Антонюк Т. Сюрреалізм як художній напрям в українській поезії ХХ століття (Е.Андієвська, Б.-І.Антонич, М.Воробйов, О.Зуєвський) / Тетяна Антонюк. ‒ Автореф. дис. на здобуття наук. ст. канд. філол. наук. ‒ Київ, 2004. ‒ 18 с.
Бистрова О. Формотворчі функції домінантних образів. На матеріалі української та російської поезії / Олена Бистрова. ‒ Автореф. дис. на здобуття наук. ст. канд. філол. наук. – Київ, 2001. – 18 с.
Вовк В. Зеніт / Віра Вовк. ‒ Львів: БаК, 2012. – 102 с.
Вовк В. Зоря провідна / Віра Вовк. ‒ 1955.
Вовк В. Елегії / Віра Вовк. ‒ 1959.
Вовк В. Жіночі маски / Віра Вовк. ‒ 1994.
Вовк. В. Каппа хреста / Віра Вовк. ‒ 1969.
Вовк В. Писані кахлі / Віра Вовк. ‒ 1999.
Вовк В. Чорні акації / Віра Вовк. ‒ 1961.
Гундорова Т. ПроЯвлення слова. Дискурсія раннього українського модернізму. Постмодерна інтерпретація/ Тамара Гундорова. – Львів: Центр гуманітарних досліджень Львівського державного університету ім. І.Франка, 1997. – 297 с.
Жодані І. Інтерсеміотичність у творчості письменників Нью-Йоркської групи (Емма Андієвська і Віра Вовк) / Ірина Жодані. ‒ Автореф. дис. на здобуття наук. ст. канд. філол. наук. ‒ Київ, 2007. ‒ 18 с.
Зусман В. Г. Концепт в системе гуманитарного знания / Зусман В. // Вопросы литературы. – 2003. – № 2. – С. 3-29.
Карасик В.И. Культурные доминанты в языке / В.Карасик // Языковая личность: культурные концепты. ‒ Волгоград ‒ Архангельск, 1996. С. 3-16.
Маленко С. Феноменологія архетипу в системі соціокультурного освоєння колективного несвідомого (на матеріалах творчості К.Г.Юнга) / С. Маленко. ‒ Автореф. дис. на здобуття наук. ст. канд. філос. наук. – К., 1998. – 18 с.
Моклиця М. Модернізм у творчості письменників ХХ ст. / М.Моклиця. Част.1. Українська література. – Луцьк: Вежа, 1999. – 154 с.
Петрухіна Л. Образи природи як стани екзистенції у поезії / Людмила Петрухіна. ‒ Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук. – Львів, 2000. – 20 с.
Телия В. Метафора как модель смыслопроизводства и ее экспрессивно-оценочная функция / Вероника Телия // Метафора в языке и тексте : сб. науч. ст. [отв. ред. В. Телия]. – Москва : Наука, 1988. – С. 26–52.
Толочин И.В. Метафора и интертекст в англоязычной поэзии / И.Толочин. ‒ С.-Пб.: изд-во С.-Пб. ун-та, 1996. ‒ 96 с.
Юнг К.Г. Алхимия снов; Четыре архетипа: Мать. Дух. Трикстер. Перерождение / К.Г.Юнг. – С.-Пб.: Тимошка, 1997. – 312 с.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).