THE MEGA MYTH-SCRIPTS OF THE BEGINNING AND END IN THE MARIIA MATIOS'S ART WORLD
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2015.3112Keywords:
eschatological myth-script, individual author's model, Maria Matios, images, isomorphic, myth, mediator, psychological topic, symbol, text space, time spaceAbstract
The author analyzes mega myth-script of the beginning and end in the works of contemporary Ukrainian writer Mary Matios. The multivariate mytho-script semiotic model is realized through key myths (such as: “music”, “water”) and motives. It has been established that this individual author's mytho-script has its own individual semantic "duplicates" (finding Paradise in microcosm through images of creators, sowing, germination of peas, search/"taming" fate and others). The myth-script of ending is realized through the myth – fratricide, discovering the underworld “viper place”, returning to the past – “Pandora’s box” etc. The author has defined a complementary dominant paradigms: the ethnic pagan and Christian ones represented with the help of mythological subjects and mythonims.Downloads
References
Голобородько Я. Буковинська орнаментика Марії Матіос / Я. Голобородько // Вісник Національної академії наук України. – Київ, 2008. – № 3. – С. 66–73.
Горошко Л. Символіка води вобрядовій традиції жителів Черкащини / Л. Горошко. – К. : Видавець Олег Філюк, 2014. – 256 с.
Дубинянська Я. Матриця Армагедона [Електронний ресурс] / Я. Дубинянська // Літакцент. – 2011. – Режим доступу : http://litakcent.com/2011/10/05/matrycja-armahedona.
Завадська Н. В. Фольклорний мотив заборони у прозі Марії Матіос / Н.В. Завадська // Вісник Житомирського державного педагогічного університету імені Івана Франка. – Вип. 4 (76). Філологічні науки. – Житомир : Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2014. – С. 286-289.
Землянська А.В., Кольцова О.Т.. Біблійні мотиви у романі М. Матіос «Солодка Даруся» / Землянська А.В., Кольцова О.Т. [Електронний ресурс] // Наукові записки Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди. Сер. : Літературознавство. – 2014. – Вип. 1(1). – С. 40–48. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Nzl_2014_1(1)__7.pdf.
Ісаєнко К. П. Особливості презентації жіночого образу у прозі Марії Матіос / К. П. Ісаєнко // Наукові записки. Серія "Філологічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя) / відп. ред. проф. Г. В. Самойленко. – Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2011. – 81 с. – С. 6–8.
Ісаєнко К. П. Стилістичні особливості прози О. Забужко і М. Матіос (спроба порівняльного аналізу) / К. П. Ісаєнко // Наукові записки. Серія "Філологічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя) / відп. ред. проф. Г. В. Самойленко. – Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2012. – 81 с. – С. 12–14.
Косицька Наталія. Топос пограниччя у прозі Марії Матіос : міфопоетичний аспект / Наталія Косицька // Вісник Львівського університету. – Серія філологічна. – Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2014. – Вип. 60. – Ч. 2. – С. 309–315.
Лановик З. Семіотичні коди Біблії: від дискурсивних практик до теорії універсального символізму / З. Лановик // Наукові записки ТДПУ ім. В. Гнатюка. Серія: Літературознавство / редкол.: М.П. Ткачук, Р.Т. Гром’як, О. Глотов та ін. – Тернопіль : ТДПУ, 2003. – Вип. 1 (13). – С. 110–115.
Матіос М. Вирвані сторінки з автобіографії / Марія Матіос. – Львів : ЛА «Піраміда», 2011. – 368 с.
Матіос Марія. Нація / Марія Матіос. – Львів: ЛА «ПІРАМІДА», 2007. – 256 с.
Матіос Марія. Москалиця; Мама Маріца - дружина Христофора Колумба / Марія Матіос. – Львів: ЛА «ПІРАМІДА», 2008. – 64+48 с.: іл.
Матіос Марія. Солодка Даруся: Видання сьоме / Марія Матіос. – Львів: ЛА «ПІРАМІДА», 2011. – 188 с.
Матіос Марія. Щоденник страченої. Видання друге / Марія Матіос. – Львів: ЛА «ПІРАМІДА», 2011. – 200 с.
Матіос Марія. Черевички Божої Матері: вирвана сторінка з буковинської саги: Повість / Марія Матіос. – Львів: ЛА «ПІРАМІДА», 2013. – 208 с.
Насмінчук І.А. Стильова специфіка прози Марії Матіос: до проблеми єдності формальних та змістових чинників [Електронний ресурс]. – Режим доступу: nbuv/ gov.ua / portal/Soc_Gum/Npkpnu…/index.htm.
Павличко Д. Безодня, куди страшно заглядати / Д. Павличко // Літературна Україна. – 2005. – №2. – 20 січня. – С. 6–10. Павлишин Г. Рецепція роману Марії Матіос «Солодка Даруся» Дмитром Павличком / Г. Павлишин // Studia methodologica. – 2010. –№30. – С. 28–31.
Павлишин Галина. Міфопоетична інтерпретація символів у прозі Марії Матіос / Галина Павлишин // Питання літературознавства. Науковий збірник. Випуск 82. Чернівці : Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, 2011. – С. 28–34.
Сварич Н.З. Моделювання картини світу через художнє осмислення людського буття та духовних цінностей у творчості Марії Матіос (на прикладі твору “…Майже ніколи не навпаки”) / Н.З.Сварич // Компаративні дослідження слов’янських мов і літератур: Пам’яті академіка Леоніда Булаховського: Збірник наукових праць. – Випуск 17. – К., 2012. – 235 с. – С. 212–217.
Якубовська М. Міфологія буття українства у прозі Марії Матіос / М. Якубовська // Якубовська М. У дзеркалі слова: Есеї про сучасну українську літературу / М. Якубовська. – Львів : Каменяр, 2005. – С. 153–168.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).