NARRATOLOGICAL ANALYSIS OF BARBARA REDING’S NOVEL "MAD MEN"
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2015(4)112awKeywords:
narrator, narration, subjective manner of presentation, dialogized monologue, author strategy presentationAbstract
The article explores narrative structure in the novel «Mad Men» by a contemporary Ukrainian writer Barbara Reding. Features of functioning narrative elements are determined. The subjective manner of presentation (dialogized monologue form) dominates in the novel. Text reception interference is determining factor in the narrative when text character and the actual presentation of combined text narrator. In the novel this type of narrator is modeled which affects the process of perception and interpretation of work. Diegetic narrator realized author strategy presentation. He is often limited in their knowledge, but in this case presentation supported by omniscient non-diegetic narrator. Reception is the principal internal focalization, but external focalization used too: the narrator is closely watching the heroes, captures their gestures, facial expressions, intonation, emotional reactions.Downloads
References
Зубрицька М. Homo legens: читання як соціокультурний феномен / М. Зубрицька. – Львів: Літопис, 2004. – 352 с.
Ізер В. Процес читання, феноменологічне наближення / В. Ізер // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / За ред. М. Зубрицької. – Львів: Літопис, 2001. – С. 349-368.
Кралюк П. Такий (не)однаковий Коцюбинський / П. Кралюк // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://litakcent.com/2012/11/24/takyj-neodnakovyj-kocjubynskyj/
Лотман Ю.М. Литературная биография в историко-культурном контексте (к типологическому соотношению текста и личности автора) / Ю. М. Лотман // О русской литературе. Статьи и исследования (1958-1993). История русской прозы. Теория литературы. – Санкт-Петербург: Искусство – СПб, 1997. – С.804-817.
Мацевко-Бекерська Л. Наратологічна проекція концепту «герой» / Л. Мацевко-Бекерська // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/18496/32-Matsevsko-Bekerska.pdf?sequence=1
Папуша І. Що таке наратологія? (огляд концепцій) / І. Папуша // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://papusha.at.ua/publ/1-1-0-30
Редінґ Б. Безумці: з історії кохання Михайла Коцюбинського та Олександри Аплаксіної: роман / Барбара Редінґ. – К.: ВЦ «Академія», 2012. – 184 с.
Скорина Л.В. Аналіз художнього твору: навчальний посібник для студентів гуманітарних спеціальностей (філологія, літературна творчість, журналістика) / Л. В. Скорина. – Тернопіль: Навчальна книга. – Богдан, 2013. – 424 с.
Соловей О. Дівчинка і чудовисько / О. Соловей // Атоми і порожнеча: рецензії. – Луцьк: ПВД «Твердиня», 2012. – С. 60-67.
Ткачук М. Наративні моделі українського письменства / М. Ткачук. – Тернопіль: ТНПУ, Медобори, 2007. – 464 с.
Шмид В. Нарратология / В. Шмид / – М.: Языки славянской культуры, 2003. – 312 с.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).