THEORY OF THE PLOT BY BORIS NAVROTSKY

Authors

  • Oleksiy Sinchenko Київський університет імені Бориса Грінченка, кафедра української літератури і компаративістики

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259X.2016(1)135

Keywords:

Borys Nawrocki, plot, motive, formalism, Ukrainian literary science of 20th, Alexander Veselovski

Abstract

The present article deals with the reconstructing Borys Nawrocki's plot theory considering the synchronic and the diachronic contexts. As the base of his theory are Veselovski's, Shklovski's, Beletski's conceptions that are the subject to critical revision. Nawrocki offers its own methodological rules concerning the meaning of the plot and offers a definition of the plot conceived as a system that contains three elements: situation, type, connection. Considering all the elements of the plot, Nawrocki reviews Veselovski's learning of motive, linking it with all the elements of the plot. Nawrocki's search logic unfolds like this: sense arises as an awareness of images; awareness of images arises as an awereness of their organization; the organization of the images of poetic work leads to understanding its composition, and the composition of the complex poetic work is the plot. It's too difficult to insert the proposed theory in the narratology or in the the science of plot. Both directions are deprived of linking with the main thing for Nawrocki - the human livelihoods, the meaning that the literature is disclosure of the human activity and first of all designed to answer its basic questions of the world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Белецкий А.И. В мастерской художника слова / Александр Иванович Белецкий // Белецкий А.И. Избранные труды потеории литературы. – М.: Просвещение, 1964. – С. 51-233.

Бем А.Л. К уяснению историко-литературных понятий / Альфред Бем // Известия отделения русского языка и словесности Российской Академии наук. 1918 г. – Петроград, 1919. – Т. ХХІІІ. – Кн.І. – С. 225-245.

Боронь О. Борис Навроцький в історії шевченкознавства / Олександр Боронь // Шевченків світ: Науковий щорічник: до 200-річчя з дня народження Т. Г. Шевченка. – 2009 – Вип.2. – С. 138-146.

Веселовский А.Н. Поэтики сюжетов / Александр Николаевич // Веселовский А.Н. Историческая поэтика. М., 1989. – С. 300-307.

Калинин И. Формальная теория сюжета / Структуралистская фабула формализма / Илья Калинин // Новое литературное обозрение. – 2014. – № 4. – С. 97-124.

Матвієнко С. Дискурс формалізму: український контекст / Світлана Матвієнко. – Львів: Літопис, 2004. – 144 с.

Навроцький Б. Мова та поезія / Борис Навроцький. – Київ; Харьків: Книгоспілка, 1925. – 241 с.

Навроцький Б. Формалізм чи суб’єктивний естетизм. З приводу книги «Томашевский Теория литературы. Госиздат. Ленинград 1925 г.», як спроби підсумку досягнень літ. «формалізму» / Борис Навроцький // Червоний Шлях. – 1925. – №5. – С. 205-209.

Петров В. Рец. на: Навроцький Б. Мова та поезія. Нарис з теорії поезії. – X., 1925 / Віктор Петров // Записки Історико-Філологічного відділу УАН. – К., 1927. – Вип. XII. – С. 328-334.

Пропп В. Морфология сказки / Гос. ин-т истории искусств. – Л.: Academia, 1928. – 152 с.

Силантьев И.В Нарратология и сюжетология: к разграничению предмета исследования / Игорь Витальевич Силантьев // Сюжетология и сюжетография. 2014. – Вып.1. – С. 3-8.

Сінченко Олексій Неопотебнянство Бориса Навроцького // Синопсис: текст, контекст, медіа. – 2015. – № 2 (10) // Режим доступу: http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/151/139

Тихонова Э.В. Проблема «чужого Я» в русской философско-психологической мысли конца ХІХ – начала ХХ вв.: К истории научной полемики / Элеонора Викторовна Тихонова // Вече. Журнал русской философии и культуры. – Вып. 21. СПб., 2010. – С.82-93.

Томашевский Б. В. Теория литературы. Поэтика: Учеб. пособие / Борис Викторович Томашевский. – М.: Аспект Пресс, 2002. – 334 с.

Тынянов Ю.Н. Литературный факт (1924) / Юрий Николаевич Тынянов // Тынянов Ю.Н. Поэтика. История литературы. Кино. М.: Наука, 1977. С. 255-270.

Шкловский В.Б. Искусство как прием / Виктор Борисович Шкловский // Шкловский В.Б. О теории прозы. – М.: Круг, 1925. – С. 7-20.

Шкловский В.Б. Развертывание сюжета / Виктор Борисович Шкловский. – Пг. : ОПОЯЗ, 1921. – 60 с.

Шкловский В.Б. Розанов (1921) / Виктор Борисович Шкловский // Шкловский В.Б. Гамбургский счет. – М.: Советский писатель, 1991. – С. 120-138.

Шкловский В.Б. Связь приемов сюжетосложения с общими приемами стиля (1920) / Виктор Борисович Шкловский // Шкловский В.Б. О теории прозы. – М.: Круг, 1925. – С. 21.

Ярхо Б.И. Методология точного литературоведения: Набросок плана / Борис Исаакович Ярхо // Ярхо Б.И. Методология точного литературоведения: Избранные труды по теории литературы. – М.: Языки слав. культур, 2006.

Downloads


Abstract views: 522

Published

31.03.2016

How to Cite

Sinchenko, O. (2016). THEORY OF THE PLOT BY BORIS NAVROTSKY. Synopsis: Text, Context, Media, (1(13), 23–34. https://doi.org/10.28925/2311-259X.2016(1)135

Issue

Section

Theoretical horizons of Literary Studies