CULTUROLOGICAL APPROACH TO THE RESEARCHES ON UKRAINIAN LITERARY STUDIES AT THE END OF THE 19th AND EARLY 20th CENTURIES
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259X.2016(1)115Keywords:
Ukrainian Literaty Studies, Cultural Studies, tradition, Historical discourse, Neoclassical discourseAbstract
The article is devoted to an attempt to view the Ukrainian Literary Study of the late XIX – early XX th. as a part of culture. The methodological theory acted as cultural studies. Therefore, out of the two central discourses formation of a new Ukrainian Literary Study – History and Neoclassical. The source of differentiation is favor affiliation of each discourse to a certain cultural tradition. The Historical tradition defined as hermetic, linear, to mythologizing national history and culture. Instead Neoclassical tradition defined as an open, integrated, non-historical, focused on the morphology of culture. This approach allows Ukrainian Literary Study in close contact with the social and cultural processes and practices.Downloads
References
Bocock R., The culture formations of modern society / Formations of Modernity / Ed. Stuard Hall and Bram Gieben / Robert Bocock. – The Open University 1992.
Burzyńska A., Burzyńska і M. P., Teorie Literatury XX wieku / Anna Burzyńska, Michał Paweł Burzyńska – Kraków: «Znak», 2006.
Geertz C., Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej / Clifford Geertz / tłum. D. Wolska, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, 2005.
Habib M. A. R., A History of Literary Theory and Criticism from Plato to the Present / M. A. R. 'Rafey' Habib / – Malden, MA: Blackwell Publishing, 2008.
Kinneavy J. L., A Theory of Discourse: The Aims of Discourse / James L. Kinneavy / – W. W. Norton & Company, 1980.
The Work of Representation: Cultural Representations and Signifying Practices / Ed. S. Hall / – London: The Open University, 1997. – S. 25.
Білецький Л., Основи літературно-наукової критики / Леонід Білецький / Прага: «Український громадсько-видавничий фонд», 1925. – С. 46.
Вольфлин Г., Ренесанс и барокко / Генрих Вольфлин/ – С-Пб.: Азбука-классика, 2004.
Гадамер Г.-Г., Істина і метод. Основи філософської герменевтики. Том І. Герменевтика / Ганс-Георг Гадамер/ Пер. з нім. Ол. Мокровольського. – К.: «Юніверс», 2000.
Гатальска С., Філософія культури: навчальний посібник / Гатальська Стелла / – К.: «Либідь», 2005. – С. 118.
Гуссерль Э., Начало геометрии / Эдмунд Гуссерль / Пер. с франц. и нем. М. Маяцкого. – М.: «Ad Marginem»,1998. – С. 212.
Иглтон Т., Теория литературы. Введение / Тери Иглтон / – М.: «Территория будущего», 2010.
Каллер, Дж., Теория литературы: краткое введение / Джонатан Каллер/ Пер. с англ. А. Георгиева. ― М.: «Астрель: ACT», 2006. – С. 23.
Кун Т., Структура наукових революцій / Томас Кун / – К.: Port-Royal, 2001.
Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі / Соломія Павличко / – К.: «Либідь», 1999.
Современная западная философия. Словарь. – М.: «Изд. политической литературы», 1991.
Фуко М., Археологія знання / Мішель Фуко / Пер. з франц. Віктор Шовкун. К.: «Основи», 2003. – С. 59.
Шпенглер О. Закат Европы. Очерки морфологии мировой истории. 1. Гештальт и действительность / Освальд Шпенглер / Пер. с нем., вступ. ст. и примеч. К.А. Свасьяна. – М.: «Мысль», 1998.
Элиот Т.С., Традиция и индивидуальный талант // Томас Стернз Элиот. Назначение поэзии. Статьи о литературе / Томас Стернз Элиот / Пер. с англ. А. М. Зверева – К.: «AirLand», 1997, Москва: ЗАО «Совершенство», 1997.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).