Дочка, пасербиця і знов дочка: як змінювався головний персонаж у редакціях п’єси Юрія Яновського

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259x.2022.2.2

Ключові слова:

Юрій Яновський, «Дочка прокурора», п’єса, головний персонаж, варіант, редакція

Анотація

П’єса Юрія Яновського «Дочка прокурора» вже привертала увагу дослівників, однак основною метою науковців найчастіше був аналіз остаточної редакції твору. Брак ґрунтовних досліджень історії постання п’єси зумовлює актуальність цієї статті. Архів Яновського дає багатий матеріал для вивчення «Дочки прокурора». У межах однієї розвідки видається правильнішим сконцентруватися на одній з основних змін у тексті. Тож метою цього дослідження стає аналіз трансформації образу головної героїні п’єси в різних редакціях твору. Предметом дослідження є образ головної героїні п’єси в різних редакціях, а об’єктом дослідження — авторські нотатки до п’єси, її варіанти, редакції та спогади сучасників Яновського, які стосуються його творчості. Такий аналіз вочевидь передбачає застосування не тільки загальнофілологічних методів дослідження, але також джерелознавчих і текстологічних.

Результати дослідження. Попри авторську позицію Яновського та тих науковців, які також на неї пристають, у цьому дослідженні доводиться, що п’єсу «День гніву» 1940 року можна розглядати як першу редакцію «Дочки прокурора» через схожість переліку характерів і початку твору та навіть тотожність окремих діалогів. Визначено три редакції п’єси: уже згадану першу 1940 року; другу редакцію, яку Яновський створив після війни, у 1952 році; та останню редакцію, яка в цьому дослідженні датується за останнім авторським варіантом п’єси, виданим посмертно, у 1956 році. Основна проблема твору в усіх редакціях — це залучення дівчини з нібито пристойної та достатньо заможної сім’ї на злочинний шлях. У першій редакції автор яскраво змальовує вади характерів членів сім’ї, таким чином демонструючи, що злочинний шлях — це закономірний результат у житті дівчини, яка не має в родині ані любові, ані авторитетів. Образ головної героїні в першій редакції не позбавлений вад, але водночас є трагічним. У другій і третій редакціях Яновський втілює оприявлений у нотатці задум виправдати дітей. У другій редакції образ головної героїні ідеалізований, дівчина настільки виважена та холоднокровна, що здатна протистояти дорослому досвідченому злочинцю, який обманом залучає дітей до кримінальних схем. У третій редакції головна героїня зображена більш реалістично, вона розгублена і налякана перед дорослим злочинцем. Автор знову зміщує акцент на вади її родичів, на брак уваги з їхнього боку, через що дівчина лишається наодинці із заскладними для неї проблемами. Зроблений аналіз дає змогу побачити, як змінювався образ головної героїні в різних редакціях «Дочки прокурора». З огляду на багатство матеріалу, збереженого у фонді Яновського, дослідження таких змін і в цій п’єсі, і в інших драматургічних творах письменника має широкі перспективи, які уможливлять збагачення знання про індивідуальній творчий підхід Яновського і стануть важливим внеском до загального вивчення української драматургії радянського часу.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Atamanchuk, V. (2019). Formy khudozhestvennogo otobrazheniya soznaniya deystvuyushchikh lits v drame Yu. Yanovskogo “Doch prokurora”. Сolloquium-journal, 4(28), Część 2.

Atamanchuk, V. (2021). Tsinnisni aspekty modeliuvannia fiktsiinoi svidomosti personazha v drami Yu. Yanovskoho «Dochka prokurora». International scientific and practical conference Philological sciences, intercultural communication and translation studies: an experience and challenges: conference proceedings, April 23–24, Czestochowa. Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-073-5-1-22

Babyshkin, O. (1957). Yurii Yanovskyi. Zhyttia i tvorchist. Radianskyi pysmennyk.

Dashchenko, B. (1957). [Dashchenko, B. “Bright Page of History” is a review of Yu. Yanovsky’s play “Duma about Britanka” staged by Kyiv drama. Theater. I. Franko.] The Department of Manuscripts and Textual Studies. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine (Fund 116, Folder 1132).

Diachenko, S. (2003). Khudozhnia transformatsiia ekzystentsiinykh problem u piesi Yuriia Yanovskoho “Dochka prokurora”. Literaturoznavchi studii: zbirnyk naukovykh prats, 4.

Dovzhenko, O. (2004). Storinky shchodennyka. Vydavnytstvo humanitarnoi literatury.

Hromiak, R., Kovaliv, Yu., & Teremko, V. (Eds.) (2007). Literaturoznavchyi slovnyk-dovidnyk. Akademiia.

Hzhytskyi, V. (2011). Spohady pro mynule. Spadshchyna. Literaturne dzhereloznavstvo i tekstolohiia, 4.

Kostiuk, H. (1987). Zustrichi i proshchannia. V. 1. University of Alberta.

Kuziakina, N. (1958). Narysy ukrainskoi radianskoi dramaturhii. V. 1 (1917–1934). Radianskyi pysmennyk.

Kylymnyk, O. (1957). Yurii Yanovskyi: zhyttia i tvorchist. Derzhlitvydav Ukrainy.

Lesyn, M., & Pulynets, O. (1965). Slovnyk literaturoznavchykh terminiv. Radianska shkola.

Lyst u vichnist. Spohady pro Yuriia Yanovskoho. (1980). Dnipro.

N. a. (1940). [Poster of the premiere of “Descendants”]. The Department of Manuscripts and Textual Studies. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine (Fund 116, Folder 460).

N. a. (1940-46). [Materials for the drama “The Prosecutor’s Daughter” / newspaper clippings 1940–41. about juvenile delinquency]. The Department of Manuscripts and Textual Studies. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine (Fund 116, Folder 340).

N. a. (1983). [Newspaper clippings from 1938 to the play Descendants]. The Department of Manuscripts and Textual Studies. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine (Fund 116, Folder 459).

Ostryk, M. (1984). Yurii Yanovskyi. In Yu. Yanovskyi. Opovidannia, romany, piesy. Naukova dumka.

Suchkova, O. (2009). Ukrainska dramaturhiia 40–50-kh rokiv XX stolittia: problema stanovlennia. Visnyk Mariupolskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Filolohiia.

Tereshchenko, M. (1983). Neskhodzhenymy shliakhamy: spohad staroho rezhysera. Vitchyzna, 8, 166–169.

Vakulenko, D. (1976). Suchasna ukrainska dramaturhiia, 1945–1972: osnovni tendentsii rozvytku. Naukova dumka.

Yanovskyi, Yu. (1940a). [Early edition of the play “Prosecutor’s Daughter”]. The Department of Manuscripts and Textual Studies. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine (Fund 116 Folder 287).

Yanovskyi, Yu. (1940b). [Early edition of the play “Prosecutor’s Daughter”]. The Department of Manuscripts and Textual Studies. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine (Fund 116, Folder 289).

Yanovskyi, Yu. (1946). [Early edition of the play “Prosecutor’s Daughter”]. The Department of Manuscripts and Textual Studies. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine (Fund 116 Folder 288).

Yanovskyi, Yu. (1952). [[“Day of Wrath”] options for the play’s title]. The Department of Manuscripts and Textual Studies. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine (Fund 116 Folder 302).

Yanovskyi, Yu. (1959). Tvory v piaty tomakh. V. 3. Piesy. Derzhavne vydavnytstvo khudozhnoi literatury.

Yanovskyi, Yu. (n.d.a). [[“Day of Wrath”] — options for the play’s title]. The Department of Manuscripts and Textual Studies. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine (Fund 116 Folder 298).

Yanovskyi, Yu. (n.d.b). [“Who is to blame?”, “Drama’s heart” etc. — fragments of the play]. The Department of Manuscripts and Textual Studies. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine (Fund 116 Folder 296).

Yanovskyi, Yu. (n.d.c). [“Who is to blame? [“Day of Wrath”]” preliminary development of a drama’s plan, definition of actors]. The Department of Manuscripts and Textual Studies. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine (Fund 116, Folder 294).

Downloads


Переглядів анотації: 208

Опубліковано

30.06.2022

Як цитувати

Кондратьєва, С. (2022). Дочка, пасербиця і знов дочка: як змінювався головний персонаж у редакціях п’єси Юрія Яновського. Синопсис: текст, контекст, медіа, 28(2), 54–61. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2022.2.2

Номер

Розділ

Історія літератури як структура