СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ МАНІПУЛЯЦІЇ В РЕКЛАМІ
Keywords:
реклама, маніпуляція, соціально-психологічні аспектиAbstract
У статті проаналізовано основні соціально-психологічні засади маніпуляції в рекламі, охарактеризовано їхній вплив на споживачівDownloads
References
Андреева Г. М. Социальная психология: Учебник / Г. М. Андреева. — М.: МГУ, 1988. – С. 66.
Баранов А. Н., Паршин П. Б. Языковые механизмы вариативной интерпретации действительности как средства воздействия на сознание / А. Н. Баранов, П. Б. Паршин // Роль языка в средствах массовой коммуникации. – М., 1986. – С. 100–143.
Бутенко Н. Ю. Соціальна психологія в рекламі [Електронний ресурс] / Н. Ю. Бутенко. – Режим доступу http://www.readbook.com.ua/book/37/935/
Доценко Е.П. Психология манипуляции / Е. П. Доценко // Феномены, механизмы, защита. – М., 1997. – С. 52–71.
Зазыкин В. Г. Психология в рекламе / В. Г. Зазыкин. — М.: Датастром, 1992. – С. 45.
Лебедев-Любимов А.Н. Психология рекламы / А. Н. Лебедев-Любимов. – Питер, 2006. – С. 35.
Лебон Г. Психология народов и масс [Електронний ресурс] / Г. Лебон. – Режим доступу: http://royallib.ru/book/lebon_g/psihologiya_narodov_i_mass.html
Любивый Я.В. Современное массовое сознание; динамика и тенденции развития / Я.В. Любивый. – К., 1933. – С. 99.
Майерс Д. Социальная психология: Пер. с англ. / Д. Майерс. — СПб.: Питер Ком., 1998. – С. 52.
Москаленко В.В. Психологія соціального впливу: навч. посібн. / В. В. Москаленко. – К.: Центр учбової літератури, 2007. – 448 с.
Ортега-и-Гассет X. Восстание масс / X. Ортега-и-Гассет. – М., 1991. – С. 87.
Раковська-Башмакова О. С., Русанова Т. М. Психологічний вплив рекламної діяльності на суспільство [Електронний ресурс] / О. С. Раковська-Башмакова, Т. М. Русанова. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/VMSU/200702/07rbosiio.htm
Сороченко В. І. Энциклопедия методов пропаганды. Как нас обрабатывают СМИ, политики и реклама[Електронний ресурс] / В. І. Сороченко. – Режим доступу: http://www.compromat.ru/main/prismi/propaganda.htm
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).