Концепт «свій/чужий» у публіцистиці Олега Чорногуза

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259x.2019.1.7

Ключові слова:

публіцистика, концепт, свій, чужий, іронія, сарказм, традиція, ментальність

Анотація

У статті на матеріалі збірки О. Чорногуза «Діти колонії» досліджується публіцистичний контекст дихотомії «свій/чужий», яка реалізується в етнічній, соціальній і міфологічній площинах і особливо актуалізується в умовах новітніх викликів, перед якими наразі стоїть Україна. Досліджуваною проблемою є розширення функціонування опозиції «свій/чужий» із етнічної, національної, релігійної сфери на сферу соціальну. Мета статті полягає в окресленні ідейно-естетичної значущості художньої опозиції «свій/чужий» в публіцистичному тексті. У результаті дослідження виявлено, як у конкретному публіцистичному тексті поєднуються традиції суспільного розуміння концепту «свій/чужий» з індивідуально-авторським підходом. Перевага надається семантичному полю «чужий», репрезентованому вітчизняним і зарубіжним політикумом. Акцентується увага на іронічних, сатиричних, саркастичних прийомах образності. Бінарну опозицію «свого/чужого» письменник інтерпретує з погляду особистого досвіду, почерпнутого зі спогадів батьків, односельців, а також із наполегливих студій над вітчизняними та інонаціональними документами. Письменник здійснює історичні та політичні екскурси, використовуючи іноземні джерела, включаючи російську, що стає запорукою об'єктивної оцінки соціальних процесів як в Україні, так і за її межами протягом довгої історії. Новизна дослідження повʼязана із реконструкцією світоглядно-естетичної концепції автора, згідно з якою опозиція «свій/чужий» стає маркером розрізнення на ментальному, психологічному, соціальному рівнях. Практичне значення дослідження полягає в тому, що виявлена система диференціації «свій/чужий», запропонована Олегом Чорногузом, може бути успішно використана як механізм національної ідентифікації, повернення до національних першоджерел, консолідації на основі національної приналежності в умовах глобалізаційних викликів сучасності. Зроблено висновок, що іронічні пасажі Чорногуза мають глибоку національну основу, підтверджують тяглість традиції, вони закріплені у досвіді народу, його характері і темпераменті.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Iryna Nasminchuk, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

кандидат філологічних наук, доцент

Посилання

Burtyk, I. (2015, November 19). Slovo hostrishe vid leza mecha [The word is sharper than the sword blade]. Literaturna Ukraina, p. 5.

Chornohuz, O. (2011). Dity kolonii [Colony children]. Kyiv: KYT.

Hlushko, O., & Karpenko V. (Eds.). (2009). Publitsystyka nezalezhnoi Ukrainy [Journalism of Independent Ukraine]. Kyiv: Universytet «Ukraina».

Ivanov, V., & Toporov, V. (1965). Slavjanskie jazykovye modelirujushhie semioticheskie sistemy (drevnejshij period) [Slavic language modeling semiotic systems (the most ancient period)]. Moscow: Nauka.

Shevchenko, T. (2015). Opozytsiia “svii” / “chuzhyi” u pamfletakh zbirky “Pered lytsem faktiv” Ya. Halana [Opposition “own” / “alien” in the pamphlets from the Ya. Galan's collection “In front of the facts”]. Problemy suchasnoho literaturoznavstva, 21, 150–157.

Sydorzhevskyi, M. (2011). Sluzhinnia slovu v chasy nepevni. In O. Chornohuz, Dity kolonii [Colony children] (pp. 4–6). Kyiv: KYT.

Downloads


Переглядів анотації: 358

Опубліковано

31.03.2019

Як цитувати

Nasminchuk, I. (2019). Концепт «свій/чужий» у публіцистиці Олега Чорногуза. Синопсис: текст, контекст, медіа, 25(1), 48–52. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2019.1.7

Номер

Розділ

Медіа та віртуальна реальність