Особливості анімалістичних кодів прози Едгара Аллана По
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2022.3.5Ключові слова:
Едгар Аллан По, художня анімалістика, новела, романтизм, психолого-аналітична і метафоричні версії інтерпретації, анімалістичний кодАнотація
У цій статті проаналізовані новели Едгара А. По «Чорний кіт», «Жабеня», «Чотири звірі ув одному. Гомо-Камелеопард» і «Лось (Ранок на Віссахіконі») з метою визначення їхніх анімалістичних кодів — художніх образів і мотивів, пов’язаних із життям тварин, взаєминами людей і тварин, «тваринної» символіки тощо. Застосувавши історико-літературний, психоаналітичний і компаративний методи дослідження, ці новели визначено варіантами авторського моделювання анімалістичного тексту. Предметом дослідження є специфіка інтерпретації Едгаром А. По образів і мотивів, які напряму чи опосередковано пов’язані з художньою анімалістикою. Новизну дослідження зумовлюють уперше вирішені в його перебігу такі завдання: розглянуто кореляцію анімалістичних кодів з ідейним пафосом новел; визначено характерні риси авторських моделей художньої анімалістики і арсенал їхньої поетики; зіставлено психолого-аналітичну і метафоричну версії тлумачення Едгаром А. По анімалістичних кодів у контексті його ідіостилю.
У результаті дослідження з’ясовано, що звернення письменника до тваринної теми в найширшому розумінні є результатом осмислення актуальних природничих і філософських ідей, які резонують у його прозі оприявленням різних анімалістичних кодів. Виокремлено два типи новел авторського анімалістичного тексту. У першому, психоаналітичному, реалістично-конкретний образ тварини сприймається крізь призму свідомості оповідача і традиції його містичної інтерпретації, перетворюючись у результаті на образ-символ («Чорний кіт», «Лось (Ранок на Віссахіконі»). У другому, філософсько-метафоричному, попри відсутність тваринного образу в притчоподібному тексті акцентовано на проблематиці «людинозвір» («Жабеня», «Чотири звірі ув одному. Гомо-Камелеопард»). Спільною для обох типів є символізація анімалістичних кодів. Узагальнено важливість ролі анімалістичних кодів у моделюванні Едгаром А. По психологічного портрета сучасника і в жанротворенні дифузних різновидів психоаналітичної новели.
Завантаження
Посилання
Allakhverdieva, L. (2021). Khudozhestvennoe svoeobrazie proizvedeniy Edgara Allana Po [The artistic originality of the works of Edgar Allan Poe]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka, Vol. 32(71), N 5, Ch. 2, 113–121. https://doi.org/10.32838/2710-4656/2021.5-2/18
Baudelaire, Ch. (1989). Poezii [Poetry]. Dnipro.
Karabutenko, I. (1989). Labirynt bodlerivskoi estetyky [Labyrinth of Baudelaire’s aesthetics]. In Ch. Baudelaire, Poezii [Poetry]. Dnipro.
Poe, E. A. (1992). Chornyi kit [The Black Cat]. https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=64
Poe, E. A. (1992). Zhabka [Hop-Frog]. https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=82
Poe, E. A. (2008). Los (Utro na Vissakhikone) [The Elk (Morning on the Wissahiccon)]. In E. A. Poe, Kolodets i mayatnik (pp. 399–404). ESKMO.
Poe, E. A. (2022) Chetvero zviriv uv odnomu. Homo-Kameleopard [Four Beasts in One: The Homo-Cameleopard]. In E. A. Po, Povne zibrannia prozovykh tvoriv. Vol. 1 (pp. 208–218). Vydavnytstvo Zhupanskoho.
Pokydko, H. (2007). Amerykanskyi millenaryzm ta apokaliptyka romantyzmu: khudozhni versii E. Po ta E. Tailer [American millenarianism and apocalyptic romanticism: artistic versions of E. Poe and E. Tyler]. Amerykanski literaturni studii v Ukraini. Vol. 4: Dyskurs romantyzmu v literaturi USA, 195–202.
Pryhodii, S., Horenko, O. (2006). Amerykanskyi romantyzm. Polikrytyka [American romanticism. Polycriticism]. Lybid.
Shakhova, K. (2001). Edhar Po: nacherky do portreta [Edgar Poe: sketches for a portrait]. In E. A. Poe, Chornyi kit (pp. 5–24). Dnipro.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Оксана Гальчук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).