«Квадро» Б. Нечерди і «Поїздка в “СВ”» Д. Затонського: тематична спорідненість і контроверсії
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2023.2.3Ключові слова:
компаративний підхід, історико-порівняльний і типологічний методи дослідження, герменевтичний і біографічний аналіз, Борис Нечерда, Дмитро ЗатонськийАнотація
Предметом аналізу є форми спорідненості / відштовхування, якими пов’язані роман «Квадро» Бориса Нечерди і повість «Поїздка в “СВ”» Дмитра Затонського. У статті пропонується спеціальне дослідження цих двох творів із погляду як тематичної близькості, так і поетикальних (і не тільки!) розходжень, з одного боку, а з іншого — простеження виразної різниці в житейсько-письменницьких долях відомих у своїй царині авторів. Метою дослідження є з’ясування особливостей трактування авторами історичних подій і проблем ідентичності в пострадянську добу. Актуальність дослідження зумовлена не тільки новизною підходів до спеціального компаративного вивчення змісту і форми «Квадро» та «Поїздки в “СВ”», а й логікою предмета і об’єкта аналізу та висновками про специфіку розвитку вітчизняного мистецтва років незалежності України й сучасності. Методологічною базою дослідження служать біографічний, історико-порівняльний, типологічний, герменевтичний методи аналізу текстів, які дають змогу компетентно вивчити спільне і відмінне в тактиці й стратегії інтерпретації двох субверсій тематичного та поетикального зрізу творів Дмитра Затонського і Бориса Нечерди.
У результаті дослідження з’ясовано, що обидва твори моделюють ситуацію кризи влади і трактують проблеми спотворення психіки людини в цей вирішальний період, що увиразнюють колізії, які переживають персонажі. Тексти обох письменників насичені ремінісценціями й алюзіями з дійсністю початку, середини та кінця XX століття і виразно інкорпоровані в історичні реалії завершального його етапу. Відмінними якостями є те, що роман Нечерди прогнозує змальовану подію, а повість Затонського акцентує історичну аналогію, узяту з недалекого минулого нацистської Німеччини. Тому проза Д. Затонського тяжіє до традицій реалістичного письма з домішками фантасмагорійного начала, а «Квадро» за внутрішньою і зовнішньою формами — яскравий зразок постмодерного твору. Стаття подає порівняльну характеристику композиції, прийомів психологізму, стилістики.
Тема має перспективи подальшої плідної розробки. Наприклад, на окрему увагу заслуговують такі порівняння, як «Квадро» і «Попіл снів» Павла Загребельного, «Квадро» і «Сталінка» Олеся Ульяненка, «Квадро» і «Сталкер» Андрія Тарковського тощо.
Завантаження
Посилання
Deleuze, G., Guattari, F. (2007). Anti-Edip: Kapitalizm i shizofreniya [Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia]. U-Faktoria
Fradkin, I. (1965). Brekht [Brecht]. Nauka.
Hromiak, R., Kovaliv, Yu., & Teremko, V. (1997). Literaturoznavchyi slovnyk-dovidnyk [Literary dictionary-reference]. Akademiia
Kulchynska, L. (2004). Ryzomatychni ploshchyny postmodernistskykh tekstiv: labirynty “Shchodennoho zhezla” Ye. Pashkovskoho [The rhizomatic planes of postmodern texts: the labyrinths of Ye. Pashkovsky’s “Daily Rod”]. Slovo i Chas, 11, 3–58.
Necherda, B. (1995a). Kvadro [Quadro]. Suchasnist, 11(415), 9–60.
Necherda, B. (1995b). Kvadro [Quadro]. Suchasnist, 12(416), 10–67.
Nikolyukin, A. (red.) (2001). Literaturnaya entsiklopediya terminov i ponyatiy [Literary encyclopedia of terms and concepts]. NPK “Intelvak”.
Saienko, V. (2022). “Osinnia” proza Borysa Necherdy: roman “Kvadro” [Late prose by Borys Necherda: the novel “Quadro”]. Synopsys: tekst, kontekst, media, 4, 196–210. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2022.4.4
Shakhova, K. (2007). Dmitriy Zatonskiy — literaturoved i pisatel [Dmitry Zatonsky — literary critic and writer]. In K. Shakhova, Istoriya odnoy sudby (pp. 3–12). Izdatelskiy Dom Dmitriya Burago.
Shevchuk, V. (2006). Na berezi chasu. Mii Zhytomyr. Svit pered ochyma [On the edge of time. My Zhytomyr. The world before one’s eyes]. Kyiv, 5, 67–87.
Vinkvist, Ch., & Teilor, V. (Eds.) (2003). Entsyklopediia postmodernizmu [Encyclopedia of postmodernism]. Vyd-vo Solomii Pavlychko “Osnovy”.
Zatonskiy, D. (1972). Frants Kafka i problemy modernizma [Franz Kafka and the problems of modernism]. Vysshaya shkola.
Zatonskiy, D. (2007a). Istoriya odnoy sudby [The story of one fate]. Izdatelskiy Dom Dmitriya Burago.
Zatonskiy, D. (2007b). Poezdka v “SV” [Trip in SW]. In D. Zatonskiy, Istoriya odnoy sudby (pp. 304–352). Izdatelskiy Dom Dmitriya Burago.
Zlenko, G. (1996). “Kvadro” — roman-prozrenie [“Quadro” — an epiphany novel]. Argumenty i fakty. Plyus, 14(74), 7.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Валентина Саєнко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).