Художнє відображення історичних постатей у романі Володимира Даниленка «Кохання в стилі бароко»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259x.2023.2.4

Ключові слова:

постмодернізм, роман, поетика, історичність, стиль, творчість

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена необхідністю характеристики ролі історичних осіб, які діють у сучасному художньому тексті та сприяють кращому розумінню філософської концепції твору. Предметом дослідження є роман Володимира Даниленка «Кохання в стилі бароко» й особливості авторської інтерпретації постатей історичних осіб, які включені в сюжет сучасного твору. Метою статті є розкриття особливостей діяльності історичних постатей у романі В. Даниленка «Кохання в стилі бароко», характеристика їхньої ролі в реалізації мистецького задуму. Поставлена проблема полягає в тому, що художнє відтворення діяльності історичних осіб у романі сприяє кращому розумінню подій, які трапляються в долях головних персонажів твору, що є вигаданими. Це не історичний роман, але в сюжетній структурі він має багато історичних фактів і персонажів, що діють за незвичайних для них обставин, адже відтворюється не їхня історична епоха, а її наслідки, твір таким чином набуває постмодерних рис.

У результаті дослідження зроблено узагальнення, що В. Даниленко звертається до різних історичних епох нашої держави: від часів Київської Русі, зокрема в романі є події, пов’язані з хрещенням держави Володимиром Великим, козацькою добою (згадки про Івана Мазепу, Данила Апостола, Кирила Розумовського), а від неї до історії XX століття. Деякі епізоди й постаті згадуються в романі принагідно, у контексті розповіді про історію будівлі чи вулиці, про інші ж розповідається більш детально, у контексті історії розвитку країни.

Містифіковані розповіді про історичних осіб у романі інтригують читача, захоплюють несподівано логічним доповненням до основної сюжетної лінії. У творі зображені відомі історичні українські діячі, представники інших держав, чия діяльність так чи інакше зосереджена навколо України. Доведено, що В. Даниленко пов’язує кожну персоналію з історією України, архітектурних об’єктів Києва. Зроблено висновок, що кожен персонаж розкривається перед читачем у новому авторському баченні й розумінні його вчинків. Характерною ознакою історичних розповідей є їх відображення в традиціях магічного реалізму, з елементами готики. Автор наголошує на визначальному впливі містичних подій і персонажів (демона, ворожки, таємничої незнайомки, статуетки тощо) на подальшу долю тієї чи іншої історичної персоналії. Створюючи ефект «всезнавця», письменник убачає в їхніх долях певний містицизм, а його уява й фантазія дають змогу втілити ірреальні події в реалістичне тло роману.

Перспективами дослідження теми відображення діяльності історичних постатей у сучасній романістиці є вивчення сучасних художніх творів у контексті інтертекстуального аналізу, філософське осмислення причин використання в площині тексту характеристики різних історичних осіб різних часових просторів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Оксана Корнієнко, Український державний університет імені Михайла Драгоманова

Доктор філологічних наук, професор, професор кафедри світової літератури та теорії літератури

Наталія Гудована, Український державний університет імені Михайла Драгоманова

Аспірантка кафедри української літератури

Посилання

Bliednykh, T. (1993). Istoriia v prozi Valeriia Shevchuka [A story in prose by Valery Shevchuk]. Slovo i Chas, 4, 52–58.

Danylenko, V. (2009). Kokhannia v styli baroko [Love in Baroque style]. Piramida.

Danylenko, V. (Ed.) (1997). Vecheria na dvanadtsiat person. Zhytomyrska prozova shkola — laboratoriia suchasnoi ukrainskoi prozy, de vedutsia eksperymenty dlia protydii chuzhym kulturnym ahresiiam [Supper for twelve persons. Zhytomyr prose school — a laboratory of contemporary Ukrainian prose, where experiments are conducted to counter foreign cultural aggressions: an anthology]. Geneza.

Kozachuk, N. (2019). Valerii Shevchuk yak heroi tvoriv Volodymyra Danylenka [Valery Shevchuk as the hero of the works of Volodymyr Danylenko]. Slovo i Chas, 1, 66–71.

Lobanovskaya, A. (2009, October 25). Vladimir Danilenko: “V Kieve do sikh por veryat v vedm i znayut, kak s nimi borotsya” [Vladimir Danilenko: “In Kyiv, they still believe in witches and know how to fight them”]. LB.ua https://lb.ua/culture/2009/10/25/12008_vladimir_danilenko_v_kieve_do_.html

Osmak, N., & Hudovana, N. (2020). Khudozhnia interpretatsiia dyiavolichnykh obraziv Baal-Zebuba v romanakh V. Danylenka “Kokhannia v styli baroko” i Volanda M. Bulhakova “Maister i Marharyta” [Artistic interpretation of the diabolical images of Baal-Zebub in the novel “Love in Baroque style” by V. Danylenko and Woland in the novel “The Master and Margarita”] by M. Bulgakov. In Scientific Research in XXI Century. Proceedings of the 4th International Scientific and Practical Conference (pp. 172–180).

Polishchuk, Ya. (2009). Kyivskyi bestiarii [Bestiary of Kyiv]. LitAktsent, 2(4), 426–433.

Sushkevych, T. (2009). “Polifoniia” u teksti romanu “Kokhannia v styli Baroko” V. Danylenka [“Polyphony” in the text of the novel “Love in the Baroque Style” by V. Danylenkо]. Zhytomyrski literaturoznavchi studii, 7, 77–82.

Yablonska, N. (2016). Romanistyka V. Danylenka v konteksti khudozhnikh shukan velykoi prozy pochatku XXI st. [Romanistics of V. Danylenko in the context of artistic searches of great prose of the beginning of the 21st century]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Seriia: Filolohichni nauky. Literaturoznavstvo, 1(326), 232–237.

Yurchuk, O. (2010). Zhytomyrska prozova shkola: natyvizm (V. Shevchuk) i kontrakulturatsiia (V. Danylenko) [Zhytomyr prose school: nativism (V. Shevchuk) and counterculturation (V. Danylenko)]. Volyn — Zhytomyrshchyna, 20, 218–231.

Downloads


Переглядів анотації: 152

Опубліковано

30.06.2023

Як цитувати

Корнієнко, О., & Гудована, Н. (2023). Художнє відображення історичних постатей у романі Володимира Даниленка «Кохання в стилі бароко». Синопсис: текст, контекст, медіа, 29(2), 89–95. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2023.2.4

Номер

Розділ

Практики інтерпретації художнього тексту