Постапокаліптичне майбутнє та межі людяності

Аналіз «Дороги» Кормака Маккарті та «Помирани» Тараса Антиповича

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-259x.2023.4.4

Ключові слова:

постапокаліптична література, антиутопія, канібалізм, голод

Анотація

У статті досліджуються художні засоби репрезентації деградації практик харчування в постапокаліптичному літературному дискурсі сучасних письменників. Предметом дослідження є стратегії концептуалізації деградації харчової культури в постгуманістичному дискурсі двох романів — «Дорога» Кормака Маккарті та «Помирана» Тараса Антиповича. Використано інтерпретаційний і порівняльний методи. Стаття має на меті зосередитися на екзистенційній проблематиці романів та порівняти художні засоби зображення моральної деградації людства й занепаду харчової культури у творах «Дорога» і «Помирана».

Результати дослідження свідчать, що зображення їжі не лише висвітлює боротьбу за виживання, але також має символічне і метафоричне значення. Обидва романи розкривають проблему продовольчого забезпечення після кінця світу, щоб осмислити колективні тривоги суспільства та пов’язати проблему моральної деградації й виживання людей. Образи їжі використовуються для опису можливих засобів виживання для героїв у постапокаліптичному світі та символізують утрачений світ («Дорога») або відображають внутрішній моральний стан спільноти («Помирана»). Вираз «ти те, що ти споживаєш» має особливе значення для цих текстів: у «Помирані» напівроботизовані люди споживають неїстівні речовини, щоб утамувати тваринний голод, зрештою звертаючись до канібалізму, що відображає їхню глибоку моральну деградацію. У «Дорозі» герої обирають голод, а не канібалізм, проводячи час у пошуках доапокаліптичної їжі й шансу на виживання. У цьому випадку канібалізм представлений як лімінальна харчова практика «поганих людей». Новизна статті полягає в порівняльному підході до аналізу специфіки деградації практики харчування та канібалізму в художніх творах, що і розкриває риси героїв, і говорить про сучасне суспільство в цілому. Таким чином, канібалізм служить засобом побудови межі між людським і нелюдським, визначає категорії добра і зла та ілюструє моральні орієнтації героїв у проаналізованих романах.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Аліна Мозолевська, Чорноморський національний університет імені Петра Могили

Кандидат філологічних наук, доцент кафедри романо-германської філології та перекладу з німецької мови

Ольга Поліщук, Чорноморський національний університет імені Петра Могили

Кандидат філологічних наук, доцент кафедри української філології та міжкультурної комунікації

Посилання

Anderson, E. N. (2005). Everyone eats: Understanding food and culture. NYU Press.

Antypovych, T. (2016). Pomyrana [Pomyrana]. A-BА-GА-LА-МА-GА.

Bekhta, N. (2017). “Pomyrana” Tarasa Antypovycha: neodnoznachnyi roman-alehoriia [“Pomyrana” by Taras Antypovych: ambiguous novel-alegoria]. LitAccent. http://litakcent.com/2017/03/09/pomyrana-tarasa-antypovycha-neodnoznachnyj-roman-alehorija/

Ellis, J. (2006). No Place for Home: Spatial Constraint and Character Flight in the Novels of Cormac McCarthy. Routledge.

Englender, Yo., Gome, E. (2015). Post Apocalypse Now: Cormac McCarthy’s The Road as Post-Apocalyptic Science Fiction (pp. 127–143). The Poetics of Genre in the Contemporary Novel.

Estes, A. (2017). Cannibalism and Other Transgressions of the Human in The Road. European journal of American studies, 12(3). https://doi.org/10.4000/ejas.12368

Graulund, R. (2010). Fulcrums and Borderlands: A Desert Reading of Cormac McCarthy’s The Road. Orbis Litterarum, 65(1), 57–78. https://doi.org/10.1111/j.1600-0730.2009.00985.x

Guo, J. (2015). McCarthy’s The Road and Ethical Choice in a Post-Apocalyptic World. Comparative Literature and Culture, 17(5). https://doi.org/10.7771/1481-4374.2732

Gurr, B. (2015). Race, gender, and sexuality in post-apocalyptic TV and film. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-1-137-49331-6

Hoberek, A. (2011). Cormac McCarthy and the Aesthetics of Exhaustion (pp. 483–499). American Literary History, 23(3). https://doi.org/10.1093/alh/ajr019

Huebert, D. (2017). Eating and Mourning the Corpse of the World: Ecological Cannibalism and Elegiac Protomourning in Cormac McCarthy’s The Road. The Cormac McCarthy Journal, 15(1), 66–87. https://doi.org/10.5325/cormmccaj.15.1.0066

Ivasenko, T. (2017). Brydka ta vidchaidushna “Pomyrana” Antypovycha [Ugly and Desperate “Pomyrana” of Antypovych]. BBC News. https://www.bbc.com/ukrainian/features-41984159

Mayer, M. (2019). Feasting in the Future: Food Within Dystopia and Utopia. Brave New Worlds: Utopias and Dystopias, 6. https://blogs.bsu.edu/dlr/2019/04/23/feasting-in-the-future-food-within-dystopia-and-utopia/

McCarthy, C. (2006). The Road. Random House Inc.

New Webster’s Dictionary and Thesaurus of the English Language. (1992). Lexicon Publications, 203–690.

Peksoy, E. (2014). Food as control in the Hunger Games Trilogy. Procedia — Social and Behavioral Sciences, 158, 79–84. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.12.036

Polishchuk, O. (2017). Mezha mizh zdorovym hluzdom i nenavystiu do inshoho v romani T. Antypovycha “Pomyrana” [The Border between Common Sense and Hatred to Another in the T. Antypovych’s novel “Pomyrana”]. Naukovi pratsi ChNU: Seriia “Filolohiia. Literaturni studii”, 289(301), 67–72.

Riabchenko, M. (2017). Elementy komichnoho v suchasnii ukrainskii antyutopii [Elements of Humor in Contemporary Ukrainian Anti-utopia]. Bulletin of Berdiansk State Pedagogical University, 13, 169–176. http://nbuv.gov.ua/UJRN/nzbdpufn_2017_13_25

Schleusener, S. (2017). The Dialectics of Mobility: Capitalism and Apocalypse in Cormac McCarthy’s The Road. European journal of American studies. https://doi.org/10.4000/ejas.12296

Shandro, V. (2016). Varvarstvo i ruinuvannia mifiv: Taras Antypovych prezentuie roman “Pomyrana” [Barbarism and Destruction of Myths: Taras Antypovich Presents the Novel “Pomyrana”]. Hromadske radio. https://hromadskeradio.org/programs/hromadska-hvylya/varvarstvo-i-ruynuvannya-mifiv-taras-antypovych-prezentuye-roman-pomyrana

Shymchyshyn, M. (2013). Paradyhma ta vymiry posthumanizmu [The Paradigm and Dimensions of Posthumanism]. Contemporary Literary Studies. Posthumanism and Virtuality: Literary Dimensions, 10, 484–492.

Shynkarenko, O. (2016). Khronika povilnoho vmyrannia [Chronicle of Gradual Extinction]. LitAccent. http://litakcent.com/2016/10/26/hronika-postupovoho-vymyrannja/

Stock, A. (2019). Modern Dystopian Fiction and Political Thought: Narratives of World Politics. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315657066

Wielenberg, E. J. (2010). God, Morality, and Meaning in Cormac McCarthy’s The Road. Cormac McCarthy Journal, 8(1), 1–16.

Zhezhera, V. (2017). Donbas yak “Koryto” [Donbass as “Trough”]. BBC. https://www.bbc.com/ukrainian/features-41903517

Downloads


Переглядів анотації: 259

Опубліковано

25.12.2023

Як цитувати

Мозолевська, А., & Поліщук, О. (2023). Постапокаліптичне майбутнє та межі людяності : Аналіз «Дороги» Кормака Маккарті та «Помирани» Тараса Антиповича. Синопсис: текст, контекст, медіа, 29(4), 264–273. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2023.4.4

Номер

Розділ

Практики інтерпретації художнього тексту