Авторські відступи як репрезентація авторської позиції в новелах Леоніда Мосендза

  • Volodymyr Radziievskyi Рівненська класична гімназія "Престиж"
Ключові слова: авторська позиція, авторські відступи, ліричні відступи, публіцистичні відступи, філософські відступи, історичні відступи, позафабульні елементи композиції, полемічність, вісниківський дискурс

Анотація

Розвідку присвячено темі функціонування авторських відступів у текстах малої прози Леоніда Мосендза, яскравого представника вісниківського кола митців. Проблему розглянуто в контексті загальної авторської позиції. Метою розвідки є виявлення художніх особливостей зазначених позафабульних прийомів у новелах збірок «Людина покірна» й «Відплата». Визначено, що звернення до такої наративної тактики зумовлено прагненням до переконливості дискурсу. Відповідно до класифікації таких літературознавців, як І. Безпечний, В. Пахаренко, Н. Ференц та ін., виділено до розгляду ліричні, публіцистичні, філософські й історичні авторські відступи. Автор аргументував природність введення подібних конструкцій у новелах «Людина покірна», «Брат», «Хазарин», «На утвор», «Птах високого лету» й «Мінерва». Здійснено рецепцію художньої доцільності розлогих авторських відступів у новелах «Роксолана» і «Поворот козака Майкла Смайлза». Порівняно з новелами збірки «Людина покірна» у «Відплаті» ці наративні компоненти вирізняються більшою лаконічністю, «завуальованістю» в художню тканину текстів. Відзначено вплив на рецепцію зазначених елементів композиції властивих їм полемічності, парадоксальності, афористичної насиченості. В основному всі відступи віддано оповідачеві, що сприймається невід’ємно від постаті автора. У висновках зазначено, що авторські відступи, роздуми новел Л. Мосендза не переобтяжують сприйняття тексту, є природним компонентом загальної мовної партитури. Результати дослідження відкривають нові перспективи наукового осмислення авторських відступів як поширеного явища у творах еміграційної української малої прози загалом.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Volodymyr Radziievskyi, Рівненська класична гімназія "Престиж"
учитель української мови та літератури

Посилання

Bezpechnyi, I. (2009). Teoriia literatury [Literary theory]. Kyiv: Smoloskyp.

Chernec, L, & Isakova, I. (2009). Teorija literatury. Analiz hudo­zhestvennogo proizvedenija. Slovar' terminov [Literary theory. The artwork analysis. Glossary]. Retrieved from: http://www.philol.msu.ru/~tezaurus/docs/3/dictionary.php?label=%CE&word=%CE%F2%F1%F2%F3%EF%EB%E5%ED%E8%FF%20%E0%E2%F2%EE%F0%F1%EA%E8%E5.

Ferents, N. (2011). Osnovy literaturoznavstva [Fundamentals of literary studies]. Kyiv: Znannia.

Hordynskyi, Ya. (1938). Rapsody pro Ukrainu [Rhapsodies about Ukraine]. Nazustrich, 1, 1‒2.

Hrytsai, O. (1938, March 4). «Liudyna pokirna» (Homo lenis) [“Submissive person” (Homo lenis)]. Svoboda, 51, 2.

M., L. (1938). Z presovoho filmu [From the press film]. Vistnyk, 6, 473‒474.

Malaniuk, Ye. (1962). Spiznene pokolinnia (Leonid Mosendz i inshi). In Ye. Malaniuk, Knyha sposterezhen. Proza [Оbservations book. Prose]. (Vol. 1, pp. 171–177). Toronto: Homin Ukrainy.

Mosendz, L. (2011). Liudyna pokirna [Submissive person]. Kyiv: Ukrainska vydavnycha spilka im. Yu. Lypy.

Mosendz, L. (2016). Vidplata. Opovidi [Retribution. Short stories]. Kyiv: Ukrainska vydavnycha spilka im. Yu. Lypy.

Nabytovych, I. (2001). Leonid Mosendz – lytsar sviatoho Hraalia. Tvorchist pysmennyka v konteksti yevropeiskoi literatury [Leonid Mosendz as a Holy Grail Knight. Writer's creativity in the European literature context]. Drohobych: Vidrodzhennia.

Pakharenko, V. (2009). Osnovy teorii literatury [Fundamentals of the literary theory]. Kyiv: Heneza.

Prosalova, V. (2005). Tekst u sviti tekstiv Prazkoi literaturnoi shkoly [Text in the world of Prague literary school texts]. Donetsk: Skhidnyi vydavnychyi dim.

Tkachenko, A. (1998). Mystetstvo slova: vstup do literaturoznavstva [The Art of the word: Introduction to literary studies]. Kyiv: Pravda Yaroslavychiv.


Переглядів анотації: 203
Завантажень PDF: 158
Опубліковано
2019-03-31
Як цитувати
Radziievskyi, V. (2019). Авторські відступи як репрезентація авторської позиції в новелах Леоніда Мосендза. Синопсис: текст, контекст, медіа, 25(1), 11–15. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2019.1.2
Розділ
Теоретичні обрії літературознавства